Verduidelijking van de begrippen plaats, afstand en ...

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 9

Verduidelijking van de begrippen plaats, afstand en ...

Ik heb steeds moeite de begrippen plaats, afstand en afgelegde weg te onderscheiden van elkaar. Als ik het goed begrijp, is het toch zo dat:

Een afstand de ruimte tussen twee bepaalde punten is;

Een afgelegde weg het afleggen van een afstand;

Een plaats een benoemd punt;

In mijn boek staat dat het symbool 's' wordt gebruikt voor afgelegde weg, terwijl het in een opdracht als afstand wordt gebruikt (althans, zo interpreteer ik het).

Kan iemand mij even heel duidelijk uitleggen wat ik door de war haal?

Staat 's' nu voor afstand of voor afgelegde weg? Of is dat hetzelfde?

Ik snap het niet meer...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Verduidelijking van de begrippen plaats, afstand en ...

bart_kl schreef:Ik heb steeds moeite de begrippen plaats, afstand en afgelegde weg te onderscheiden van elkaar. Als ik het goed begrijp, is het toch zo dat:

Een afstand de ruimte tussen twee bepaalde punten is;

Een afgelegde weg het afleggen van een afstand;

Een plaats een benoemd punt;
Is hier een spijker tussen te krijgen? ik dacht het niet. Waarom deze vraag, het is net zoals 1 + 1 =2, het klopt.
In mijn boek staat dat het symbool 's' wordt gebruikt voor afgelegde weg, terwijl het in een opdracht als afstand wordt gebruikt (althans, zo interpreteer ik het).
Een symbool is ook maar een symbool, het kan namelijk ook seconde betekenen, of snelheid, of de vierde schil rond een atoom.
Kan iemand mij even heel duidelijk uitleggen wat ik door de war haal?

Staat 's' nu voor afstand of voor afgelegde weg? Of is dat hetzelfde?
De waarheid is dat s voor alles kan staan, en dat je naar de oorsprong van de forrmule moet gaan om na te gaan wat het nou daadwerkelijk moet zijn. Als je niet weet waar de symbolen in de formule voor staan, begrijp je de vergelijking niet, en moet je de paragraaf nog maar eens doorlezen.

Berichten: 9

Re: Verduidelijking van de begrippen plaats, afstand en ...

Bedankt voor het duidelijk maken dat in ieder geval mijn definities kloppen. Maar nog eens over 's': het is een grootheid in het hoofdstuk "beweging"...

Over wat het overlezen van de paragraaf betreft: ik ben onlangs geslaagd voor mijn havo, en nu heb ik vwo voorbereidingsstof. In deze paragraaf staat dat "s" voor afgelegde weg staat... Ik meen me echter te herinneren dat ik op de havo had geleerd dat "s" voor afstand staat!

Mijn leraar zei ooit dat het "space" is, en dan denk ik weer aan afstand.

Het lijkt mij daarom logischer aan te nemen dat het idd afstand is en niet afgelegde weg zoals de paragraaf zegt!

Berichten: 717

Re: Verduidelijking van de begrippen plaats, afstand en ...

afstand=afgelegde weg= s

alle eenheden met hun symbolen zijn ooit vastgelegd in een norm, de SI eenheden. Er zijn meerdere normen maar de SI norm is de meest gebruikte. In een tabellenboek vind je de verschillende grootheden met hun symbool. Een paar voorbeeldjes;

lengte = l

a = versnelling

s = weg

tijd = t

koppel = T

massa = m

moment = M

Arbeid = W

energie = W of E

vermogen = P

druk= p

Gewicht = G

versnelling van de vrij val = g

Verwar grootheden niet met eenheden en voorvoegsels!!

m = meter en milli

p = pico

s = seconde

a = atto

Re: Verduidelijking van de begrippen plaats, afstand en ...

Dit had ik nodig, bedankt :shock:

Maar afgelegde weg en afstand is dus hetzelfde? Dat vind ik vaag...

Of wordt er alleen maar mee gerekend alsof het hetzelfde is?

Berichten: 717

Re: Verduidelijking van de begrippen plaats, afstand en ...

afgelegde weg is gewoon weg, en weg is afstand. je spreekt alleen van afgelegde weg als een object van punt A naar B verplaatst is. Je kunt een zekere afstand van A naar B overbruggen. Het is meer taalgebruik, maar komt op hetzelfde neer.

Berichten: 1.404

Re: Verduidelijking van de begrippen plaats, afstand en ...

Volgens mij is er een verschil tussen d en s :

d = kortste afstand tussen 2 punten

s = de lengte van de afgelegde weg tussen 2 punten (deze weg is niet noodzakelijk rechtlijnig)

Berichten: 717

Re: Verduidelijking van de begrippen plaats, afstand en ...

hmm, de d komt niet voor in het SI-stelsel. Ja als diameter, maar niet als afstand. Ik kan hem ook niet vinden bij het BIPM. Maar misschien dat iemand anders meer succes heeft:

Het volledige SI-stelsel:

http://www1.bipm.org/en/si/si_brochure/

http://www.nmi.nl/nmi.php?id=218&lg=nl

Berichten: 9

Re: Verduidelijking van de begrippen plaats, afstand en ...

afgelegde weg is gewoon weg, en weg is afstand. je spreekt alleen van afgelegde weg als een object van punt A naar B verplaatst is. Je kunt een zekere afstand van A naar B overbruggen. Het is meer taalgebruik, maar komt op hetzelfde neer.


Dit zocht ik dus... Iedereen hartelijk dank voor de hulp!

Reageer