flow van warm water uit de kraan neemt af

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

flow van warm water uit de kraan neemt af

Kennen jullie het fenomeen dat wanneer je alleen de warmwaterkraan open draait, de stroom (het debiet) na verloop van tijd afneemt? Weten jullie hoe dat komt?

Ik heb het idee dat het te maken heeft met de temperatuurstoename (Ligt het meest voor de hand). Ik heb echter te weinig verstand van de apperatuur die (voor het warme water) tussen de hoofdleiding en het uiteinde van de kraan zit, waardoor het moeilijk te bedenken is waar het aan ligt. Mijn beste verklaring tot nu toe is dat het leertje van de kraan door de hitte uitzet, waardoor de flow minder wordt. Hebben jullie een betere verklaring of kunnen jullie precies uitleggen hoe het zit?

Bedankt,

Packo

Ps. ik weet niet of dit fenomeen zich bij elk systeem (wij hebben een geiser en een kraan met een aparte draaiknop voor heet en koud water) voordoet. Wanneer dit niet het geval is, kan dit een aanwijzing zijn voor een mogelijke verklaring. Meteen uitproberen dus...!

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: flow van warm water uit de kraan neemt af

Als ik je goed begrijp is het dus zo dat je steeds minder koud water hoeft

toe te voegen om bv. lekker te douchen?

Dit kan betekenen dat (bij een geizer) het membraam tussen de

watertoevoer, en het gasellement zijn langste tijd heeft gehad.

Hierdoor word de reactietijd van het aanspringen van de verwarmingsketel

een stuk minder, waardoor je minder warm water tot je beschikking hebt.

Als het goed is, hebben jullie binnenkort nauwelijk tot geen warm water

meer.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Berichten: 717

Re: flow van warm water uit de kraan neemt af

volgens mij is dit topic al eerder geweest, of het stond in de intermediair. In ieder geval had het te maken met uitzetten van pakkingen in de kraan en het uitzetten van bepaalde andere delen van de kraan die de toevoer 'nijpen'. Soms heeft de koude kraan het ook. Het schijnt dat vooral leren pakkingen er erg gevoelig voor zijn. Zodra de pakking nat wordt zet hij uit. Een ander effect is een soort vormgeheugen van kunststof pakkingen. Lange tijd hebben ze afgekneld gezeten en ze hebben een bepaalde vorm aangenomen. Door (vooral) het warme water neemt een o-ring (pakking) zijn oorspronkelijke vorm weer enigszins aan en maakt daarmee de opening voor het water kleiner.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: flow van warm water uit de kraan neemt af

Niet helemaal het zelfde, maar dit onderwerp lijkt er wel heel veel op...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 717

Re: flow van warm water uit de kraan neemt af

yep! die bedoel ik...

Reageer