plasma

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 106

plasma

ik heb ergens een keer gehoord dat er na vast-vloeibaar-gas- plasma komt. is dit waar??? want in de meeste boeken waarin ik kijk staat alleen vast-vloeibaar-gas

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: plasma

Een plasma is een gas waarin de deeltjes geioniseerd zijn,

Als je een gas gaat verhitten dan wordt het op een gegeven moment een plasma ja. De electronen kunnen door de hitte losbreken van hun atomen. Dit is alleen geen agregatietoestand als vloeibaar en gasvormig

Berichten: 717

Re: plasma

Een plasma is een gas waarin de deeltjes geioniseerd zijn,
Plasma zijn uitelkaar gevallen atomen. Lossen electronen en losse kernen vliegen met een onbenullige snelheid rond. In deze toestand kunnen nieuwe atoomkernen ontstaan (kernfusie).

Je kunt er alles over vinden bij www.fom.nl. Een nederlands onderzoeksinstituut (Fundamenteel Onderzoek der Materie).

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: plasma

Om plasma te maken moet het ook verschrikkelijk heet zijn, sterren bijvoorbeeld bevinden zich in plasma toestand. Dat is misschien ook de reden dat het niet in je boek stond.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: plasma

Een plasma is een gas waarin de deeltjes geioniseerd zijn,
Plasma zijn uitelkaar gevallen atomen. Lossen electronen en losse kernen vliegen met een onbenullige snelheid rond. In deze toestand kunnen nieuwe atoomkernen ontstaan (kernfusie).

Je kunt er alles over vinden bij www.fom.nl. Een nederlands onderzoeksinstituut (Fundamenteel Onderzoek der Materie).
Bij die kernfusie, ontstaat er dan niet een knalletje of zo?

Berichten: 717

Re: plasma

Bij die kernfusie, ontstaat er dan niet een knalletje of zo?
Ik zou het niet echt weten. Ik weet ook niet hoe je dat moet meten. Een 'knalletje' ontstaat in een stof die geluidsgolven kan geleiden. Het lijkt me sterk dat plasma daar toe in staat is, maar wie weet...

Reageer