Springen naar inhoud

[Biologie] Ecologie

• Log in om te kunnen reageren

KaaTeKe

KaaTeKe

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2006 - 15:15

Hallo allemaal..

Ik heb op school enkele opdrachten gekregen ivm ecologie.
Maar 1 opdracht weet ik echt niet, zou iemand me asjeblief willen helpen?

De opdracht:
Juist of niet juist?en waarom?

1. Alle reducenten zijn detrivoren?

2. Alle detrivoren zijn reducenten?

Ik hoop echt dat iemand me hier mee kan helpen
Alvast bedankt..
katrien

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2006 - 17:24

reducenten:
Uiteindelijk gaat alles dood, van dier tot plant en van klein tot groot. Het organisch afval dat dode organismen vormen, wordt weer afgebroken door de 'reducenten'. Dit zijn vooral bacteriŽn, gisten en schimmels. Zij zorgen ervoor dat het organische afval wordt omgezet in materiaal dat weer door de producenten kan worden gebruikt om zonne-energie vast te houden. Daarmee vormen zij het laatste onderdeel in de alles omvattende levenskringloop van de aarde, waarin producenten (aanmaken), consumenten (verbruiken) en reducenten (afbreken) de vaste schakels vormen en de zon als motor de kringloop aandrijft.
http://users.pandora...ie/pagina_7.htm

Als Engels geen probleem is
Decomposers are organisms (often fungi or bacteria) that break down organic materials to gain nutrients and energy. Decomposition is a natural process that will happen by default, but decomposers accelerate the process. The role that decomposers perform in an ecosystem is extremely important. Without them, organic matter would be piled up on our grounds from the past years. Also, some plants would not receive the required nutrients and might die. When an organism dies, it leaves behind nutrients that are locked tightly together. A scavenger may eat the carcass, but its feces still contains a considerable amount of unused energy and nutrients. Decomposers such as fungi will later induce further breakdown. This last step releases raw nutrients (such as nitrogen, phosphorus, and magnesium) in a form usable to plants, which quickly incorporate the chemicals into their own cells. This process greatly increases the nutrient-load of an ecosystem, in turn allowing for greater biodiversity.
Wikipedia

Detrivoor
Duizendpoten zijn echte detrivoren , dit betekent dat zij zich voornamelijk voeden met rottend hout en bladeren en opdie manier functioneren zij binnen de composthoop als echte fysische afbrekers.
http://www.vacvzw.be...7!OpenDocument

Als engels geen probleem is
Detritivores (also detrivores or detritus feeders) are organisms that recycle detritus (decomposing organic material), returning it into the food chain. Earthworms are a well-known example of detritus feeders, eating rotting plant leaves and other debris. Some detritus feeders, such as dung beetles, eat feces, which often contains a considerable nutrient load. The detritus may already have been partially or fully decomposed by decomposers.
wikipedia
Als je het verschil of de gelijkenis wil vinden heb je de definities nodig.

xd

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures