[biologie] Chimearie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[biologie] Chimearie

Ik heb de opdracht gekregen bij ANW om een werkstuk te maken over een onderwerp die logischerwijs te maken heeft met dat vak. Ik had in februari/januari een keer een programma gezien over vrouwen waarbij na een DNA-test bleek dat hun DNA niet overeenkwam met hun eigen kinderen. Achteraf bleek dat deze vrouwen twee DNA strengen hadden (100 % van de vader en de moeder). Dit leek mijn een erg interessant onderwerp, maar ik kan niet veel informatie vinden. Nu zou ik willen vragen als iemand een andere benaming weet voor deze 'ziekte' of dat iemand mij op gang zou kunnen helpen

Bij voorbaat Dank

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: [biologie] Chimearie

Misschien dat de Engelse term 'chimerism' meer succes oplevert bij het zoeken. Anders gewoon beginnen met 'chimera' (evt met 'ziekte') als zoekterm.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [biologie] Chimearie

Achteraf bleek dat deze vrouwen twee DNA strengen hadden (100 % van de vader en de moeder).

Lijkt mij meer op een verschijnsel van tetraploidie, wat in planten vaker voorkomt. Chimaerie in planten is meer een verschijnsel dat een deel van een plant (meestal een axiaal segment) een afwijkend DNA heeft voor een of meerdere eigenschappen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] Chimearie

Los daarvan, iedereen heeft elke DNA streng dubbel als we de gameten niet meetellen.

2n
"Meep meep meep." Beaker

Reageer