Springen naar inhoud

[Mechanica] Stroboscopisch (Wiel) Effect / Wiel Paradox

• Log in om te kunnen reageren

N00bDaan

N00bDaan

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2006 - 18:15

'Sup,

Ik weet niet precies hoe je dit verschijnsel noemt, maar ik ben het een keer tegen gekomen bij een experiment.

Als je naar een versnellende auto kijkt, zie je dat de wielen van de auto eerst met de klok mee draaien, steeds sneller en sneller, tot op een gegeven moment je ze langzaam tegen de klok in ziet draaien, wat ook weer steeds sneller gaat tot het weer op een gegeven moment omdraait.
Dit komtvolgens mij doordat het menselijk oog op het punt van omdraaien in de draairichting op het ene moment het wiel op de eerste stand ziet en het tweede moment in de tweede stand ziet:
Geplaatste afbeelding

In werkelijkheid draait het wiel gewoon met de klok mee, alleen onze hersenen maken ervan dat het wiel achteruit aan het draaien is. Volgens mij heet dit het stroboscopisch effect, kan dit kloppen of bestaat die hele effect niet en klopt het niet eens wat ik zeg?

Gr, Daan

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 maart 2006 - 18:41

In de buitenlucht treedt dit niet op als het goed is, alleen op TV en onder kunstlicht kun je het zien.
Het stroboscopisch effect is dit:

Stel een wiel draait met een snelheid v rond zodat elke omwenteling 1/50 seconde duurt. Als je nu een flitslamp (stroboscoop) laat flitsen met 50x per seconde, staat het wiel elke keer dat het licht aan staat, op dezelfde positie. Onze hersenen denken dan dat het wiel stil staat. Als de lamp 51x per seconde zou schijnen, dan is er na 50x flitsen nog niet een hele ronde afgelegd. Het wiel lijkt dan achteruit te draaien.

Op TV worden beeldjes vertoont met een snelheid van 24 beeldjes per seconde of zo. Als er nu 24 spaken in een wiel zitten, en het wiel draait 1x per seconde rond, lijkt dit wiel ook stil te staan.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 maart 2006 - 23:46

Op TV worden beeldjes vertoont met een snelheid van 24 beeldjes per seconde of zo. .

Maak er maar 25 van. Bij de introductie van TV in Europa is bij de beeldopvolging bewust gekozen voor de helft van de netfrequentie. Vraag me even niet naar de motivering daarvan, want dat weet ik niet meer.

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2006 - 00:35

je ziet dit ook in het echt hoor, met je eigen ogen, omdat je zelf ook maar een aantal frames per seconde verwerkt

N00bDaan

N00bDaan

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2006 - 16:40

je ziet dit ook in het echt hoor, met je eigen ogen, omdat je zelf ook maar een aantal frames per seconde verwerkt

Dat zei ik dus ook tegen een klasgenoot maar hij was het niet met mij eens. Zijn er andere mensen die dit kunnen bevestigen, ik kon er namelijk niks vind op internet.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 maart 2006 - 18:16

Je kunt het wagon-wheel effect ook waarnemen bij continue belichting (zonlicht e.d.)

(grote) MAAR, daar is blijkbaar wel echt concentratie voor nodig. Dat moet dan werken bij frequenties tussen 10 en 20 Hz.

De geleerden zijn er nog niet helemaal uit.
Wetenschappelijk gezien is het N00bDaan 1 - klasgenoot 1

Een startartikel voor verder zoekwerk vind je onder de noemer wagon-wheel effect op de engelse wikipedia.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures