dataopslagsysteem in RAID

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

dataopslagsysteem in RAID

Ik las een tijdje geleden ergens iets over een computerconfiguratie die gebruik maakte van een Raid configuratie met 3 gelijke harddisks, waarbij het geheel een netto opslagruimte had van 2 van deze harddisks.

Nu scheen het geen enkel probleem te zijn wanneer 1 van deze harddisks zou crashen. Je kon de kapotte harddisk er live uithalen, en er een nieuwe inleggen.

Ik vond het een beetje vreemd klinken. Stel dat 1 HD 50 MB bevat, dan was de totale capaciteit 100 MB. Dan hou je 50 MB over, die dus nooit de andere 100 MB aan data kan bevatten.

HOE KAN DAT?! (of heb ik 't gewoon verkeerd gelezen :shock: )

PS: Ik geloof dat dit RAID 5 betreft, maar hoe dat werkt snap ik dus niet
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: dataopslagsysteem in RAID

Het is RAID 5. Heel veel gebruikt omdat je inderdaad bij het wegvallen van 1 HD je toch alles terug kan krijgen. Als dit gebeurd neemt de performance sterk af omdat het terug krijgen van de informatie veel rekenkracht kost. Een plaatje:

Afbeelding

We bekijken block-1 en block-2 en het parity-1,2-block. Als hd-3 vervalt dus parity-1,2. Is er niks aan de hand, de info staat gewoon op block-1 (hd-1) en block-2 (hd-2). Als nu hd-1 wegvalt is er informatie kwijt (block-1). Maar omdat er een parity-1,2 bestaat kan block-1 worden opgebouwd uit block-2 en parity-1,2.

a+b=c als b bekend is en c ook kan je a uitreken.

Omdat het wat rekenwerk kost zal je performance omlaag gaan.

Reageer