hoeveelheid water per uur

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

hoeveelheid water per uur

Ik heb al gezocht, maar hoe meer ik lees, des te minder ik er van snap.

Ik wil weten hoeveel water een buis per uur aankan.

Stel ik heb een buis met een diameter van 25mm.

deze is 1 meter lang, loopt vertikaal naar beneden, dan nog een bocht van 90 graden, weer een meter lang horizontaal, weer een bocht van 90 graden naar beneden, weer een stukje buis van 10 cm uitkomend in een voorraad bak met water.

Hoe kom ik er dan achter hoeveel liter per uur ik kan verstouwen.

Het water is 25 graden. Verder zal het water er gewoon instromen, dus niet aangedreven door een pomp.

Als ik weet welke capaciteit ik dan heb, weet ik of ik moet kiezen tussen, 25, 32 of 40 mm buis.

Ik ga er vanuit, dat de buis gewoon pvc buis is, dus zonder ribbels of zo.

Zal er ook nog verschil inzitten of de buis in de voorraadbak in het water hangt, of juist er boven?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: hoeveelheid water per uur

Hoe kom ik er dan achter hoeveel liter per uur ik kan verstouwen.


Ligt dat niet gewoon aan hoe snel het water erdoorheen loopt?

Re: hoeveelheid water per uur

Verder zal het water er gewoon instromen, dus niet aangedreven door een pomp.
Hoe gewoon instromen? Er is altijd een druk nodig om het water door de buis te krijgen. Er is een bepaald drukverlies over de buis die "overwonnen" moet worden (afhankelijk van de ruwheid, bochten, diameter en lengte van de buis (zijn geen moeilijke berekeningen)), de resterende druk zorgt voor de snelheid waarmee het water door de buis stroomt (ook geen moeilijke berekeningen). Zit de buis onderaan in een waterbak ofzo zodat er water doorstroomt?

In ieder geval wordt in een normale situatie een max snelheid van 2-3 m/s aangehouden.

Berichten: 3

Re: hoeveelheid water per uur

Wat er gaat gebeuren is dus een aquarium, waterspiegel 1,5m vanaf de vloer.

Hier komt een overloop, dat is dus de buis die loopt naar beneden.

Onder het aquarium staat een tweede aquarium, deze krijgt wel een pomp die het water uit de onderste weer omhoog moet pompen.

Daarom vloeit het water dus de buis in. Een buis zal een hoger debiet hebben als er een pomp op staat, maar aangezien dat op deze niet staat, maar de zwaartekracht het werk moet doen zocht ik naar een berekening.

Berichten: 22

Re: hoeveelheid water per uur

Zoek eens op Bernoulli (of Eerste Hoofdwet van Thermodynamica)

De eerste voldoet voor de proef waarschijnlijk wel, eventueel kan je nog het drukverlies in de buis meenemen, maar dat is waarschijnlijk minimaal.

Hint bij bernoulli:

neem punt 1 op het wateroppervlak van het bovenste aquarium, daar geldt bij benardering

v1=0

p1=p0=buitenluchtdruk=1,013 bar = 1.013*10^5 Pa

en een bekende hoogte tov een referentiepunt

punt 2 bij uiteinde buis in aquarium

v2=onbekende

p2= afhankelijk of de buis in de buitenlucht of aquarium uitstroomt

en een bekende hoogte tov een referentiepunt

Reageer