Een levend Europa???

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 106

Een levend Europa???

een van de manen van jupiter is europa. een ijsplaneet waarvan men denk dat het goed mogelijk is dat er leven op die maan zou kunnen zijn.

de opervlakte is koud en bevroren water. Maar men vermoed dat hetzelfde fenomeen op IO (een van jupiters andere manen) ook op europa geld. omdat jupiter 600 keer zo groot is als de aarde en ook een veel grotere aantrekkingskracht heeft. raakt de kern van IO door middel van de vrijving van de zwaartekracht van jupiter vloeibaar. men vermoed dus dat ook op europa onder een dun laagje ijs een enorme oceaan ligt met mogelijk leven. wat ik nu wil weten of jullie denken dat er leven is op europa, of niet.

zelf denk ik dat er een grote kans is dat er leven zal zijn. al zijn het maar de kleinste levensvormen die er zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Een levend Europa???

Moeilijk te zeggen. Mensen zeggen gauw waar water is is leven. Als waar rook is is vuur, maar tja is dat wel zo. HEt ontstaan van leven is nog niet volledig begrepen en ik dacht dat de atmosfeer ten tijde van het ontstaan van leven anders was en dat juist daarom leven kon ontstaan.

Maar ik weet het niet. Overigens dacht ik dat het niet ging om complete oceanen maar een dun laagje water onder een dun laagje ijs, maar daar ben ik niet zeker van.

Ik gok van niet: geen leven! maar ik ben hier allerminst zeker van.

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: Een levend Europa???

levensvormen kunnen zich aanpassen aan de slechtste gebieden. er zijn ook nog steeds dieren die op meer dan 5 km en dieper in de oceaaan leven. de druk is daar 500 atmosfeer of meer. (10 meter onder water is +1 atmosfeer) bacterien kunnen zich al helemaal verzetten tegen hun omgeving. of het nou heet of koud is. bacterien zouden nog kunnen leven. als de temperaturen dan niet extreem warm of koud zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Een levend Europa???

Ja klopt ik weet dat leven onder extreme omstandigheden kan overleven, maar het gaat mij erom of het er ook kan ontstaan. Daar is meer voor nodig dan alleen water.

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: Een levend Europa???

water blijft toch de belangrijkste factor. en het zal waarschijnlijk niet alleen uit water bestaan. want dat is bijna nergens zo dat een plek of bv een planeet of astroide alleen uit een bepaalde stof bestaat.

Berichten: 79

Re: Een levend Europa???

Khad eens gezien op een documentaire dat er daar al bacterieën gevonden zijn

en dat europa, na mars, de perfecte plaats is om het menselijk ras te coloniseren, ja onder water ( binnen zoveel duizende jaren hebben we daar dan vinnen :shock: )
Nils Bohr - "Who isn't shocked by the kwantum meganics, hasn't understood it..."

Reageer