Springen naar inhoud

baanberekening


  • Log in om te kunnen reageren

#1

alleswillenweten

    alleswillenweten


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2004 - 14:59

kan iemand mij vertellen hoe ik de baan van een afgeschoten projectiel kan berekenen,zoals uit een pistool of howitzer?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Elmo

    Elmo


  • >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juli 2004 - 16:07

Met de wet van behoud van energie! :shock:

Je hebt drie bijdragen:

1) Kinetische energie, simpel gezegd 'bewegingsenergie': de energie die voor beweging gebruikt is: als een massa m met een snelheid v beweegt, dan heeft deze een kinetische energie van ˝ * m * v˛.

2) Potentiele energie, de hoeveelheid nog beschikbare energie. Als een massa m zich op een hoogte h boven het aardoppervlak bevind, dan heeft deze een potentiele energie van m * g * h. Hierin is g = 9.81 m/s˛, de zwaartekrachtsversnelling.

3) Wrijving, deze schaalt meestal met de snelheid: c * v. Hierin is v de snelheid en c een constante.


Met deze drie bijdragen kan je in principe eenvoudig uitrekenen hoe ver een kogel komt. De baan die de kogel beschrijft is in goede benadering een parabolische baan.
Never underestimate the predictability of stupidity...

#3

doemdenker

    doemdenker


  • >250 berichten
  • 589 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2004 - 16:12

Hierin is g = 8.91 m/s˛, de zwaartekrachtsversnelling.


Ik heb geleerd dat g = 9,81 m/s^2.
How will it end?

#4

Elmo

    Elmo


  • >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juli 2004 - 16:13

Hierin is g = 8.91 m/s˛, de zwaartekrachtsversnelling.


Ik heb geleerd dat g = 9,81 m/s^2.


Ik typ sneller dan mijn schaduw... :shock:

Maar je hebt helemaal gelijk, fout verbeterd.
Never underestimate the predictability of stupidity...

#5

Joachim

    Joachim


  • >25 berichten
  • 75 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2004 - 22:36

je hebt steeds 2 variabelen, y (hoogte) en x (afstand)
bij het begin is x steeds 0, y is normaal gezien positief.

dan kan je y uitdrukken in functie van de hoek en snelheid waaronder het projectiel wordt afgeschoten.

zelfde voor x.

de formules ben ik helaas vergeten (schooljaar is voorbij :shock: )
True knowledge is knowing that you know nothing

#6

peterdevis

    peterdevis


  • >1k berichten
  • 1393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2004 - 07:16

Als je een voorwerp afschiet met een beginsnelheid v0 (in m/s) onder een bepaalde hoek a dan ondervindt het zwaartekracht en luchtweerstand. Stel je voor dat die luchtweerstand kan worden verwaarloosd. Je wilt de baan tekenen in een gewoon rechthoekig Oxy-assenstelsel.

In de x-richting geldt dan: x = v0 · cos(a) · t.
In de y-richting geldt dan: y = v0 · sin(a) · t – 0,5gt2.

Hierin is g de zwaartekrachtversnelling en t de tijd in seconden.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures