[Biologie] Leervermogen goudvissen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Biologie] Leervermogen goudvissen

Hallo, wij zitten in 6 vwo en moeten voor een praktische opdracht een onderwerp bedenken. Wij hebben het idee om te bekijken of goudvissen het vermogen hebben om iets te leren, hoe snel dat gebeurt en op wat voor een niveau. Onze vraag is; is de goudvis een geschikt dier om dit te testen, en kan dit lukken binnen een termijn van zo'n 3 weken? En als dit niet het geval is, kunnen jullie dan een alternatief noemen voor een dier dat wij voor deze opdracht kunnen gebruiken?

Voorbeelden van testjes die wij willen doen:

-Op een fluitje blazen als de dieren gevoerd worden, en dan kijken of de vissen reageren op alleen het fluitje.

-Vis door een ring laten zwemmen, en dan belonen met eten.

-En nog meer..

Wij hopen dat u antwoord kunt geven op onze vragen. We konden verder niets op internet vinden over het leervermogen van goudvissen. Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: [Biologie] Leervermogen goudvissen

antwoord 1:

aub gebruik geen goudvis

Voorkeur ratten maar aangezien dit misschien een beetje cliché is zou ik opteren voor vogels!

Zeer inteligente wezens!

groetjes

Ps zet ze eens op een verschillend dieet.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Biologie] Leervermogen goudvissen

Het is aangetoond dat vissen (dus ook goudvissen) reageren op kleur (mythbusters gekeken toevallig?)

In een tijdsbestek van 3 weken is niet veel te berijken wil je een goede studie doen moet proefdieren.

Goudvissen zou je kunnen gebruiken, Zorg dan wel dat ze voldoende ruimte hebben (een aquariumpje is dus veel te klein, het zijn vijver vissen, eigenlijk is elke vis een 'vijvervis)

Hetzelfde geld volgens mij in nog grotere mate voor vogels.

Ik zou zeggen kijk eens in het insectenrijk (mieren bijvoorbeeld) hier is ook veel makkelijker aan te komen dan aan vogels of ratten (tenzij je de juiste connecties hebt natuurlijk)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2

Re: [Biologie] Leervermogen goudvissen

bedankt voor de reacties. wij twijfelen nog tussen;

- gewoon proberen of je goudvissen iets kunt aanleren. met een goede proefopzet.

of

- ratten gebruiken. maar hoe komen wij aan ratten? en vooral; hoe komen wij er weer vanaf? (ik heb dan wel 3 katten, maar dat lijkt me niet de manier)

vogels vallen naar mijn idee af, want we hebben daar de opstelling sowieso niet voor.

alvast bedankt

Berichten: 29

Re: [Biologie] Leervermogen goudvissen

It is often said that goldfish have a memory span of only a few seconds, but this is not entirely true. Goldfish have what could be called a selective memory; that is to say, they have some kind of consciousness of what has happened on previous occasions, but may not be sure exactly what it was. They can learn to eat from a certain ring inside their tank, or even from their caretaker's hand, because they will remember that there is something good in that area, but might not remember what.

This behavior, or type of learning is an example of classical conditioning. If a predatory animal such as a heron is around, they will likely hide away for quite a while, but they probably do not know what it is they are hiding from; they simply know it is worth avoiding. Goldfish have a sense of time, and in captivity may be able to recognize a set feeding schedule, becoming excited before food even appears. Contrary to the notion that goldfish have poor memory, they will respond to a visit by a predator such as a raccoon, which may completely trash a small pond traumatizing the resident goldfish, which may remain extremely shy and jittery to any approach thereafter.
Bron: Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Goldfish)

Misschien dat je hier iets aan hebt?

Reageer