Radioactiviteit, verarming, isotoop ?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 23

Radioactiviteit, verarming, isotoop ?

Enkele dingen begrijp ik niet.

Isotopen zijn toch atomen van hetzelfde element maar met een verschillend aantal neutronen. maar zijn ze daarom radioactief ?

Nog een vraagje, een radioactieve stof zoals uranium straalt radioactieve straling uit, maar soms hoor ik van "Verarmd Uranium", wil dat dan zeggen dat ze geen straling meer kan uitzenden omdat het geen energie meer heeft ?

Verder zie ik soms namen staan van stoffen zoals cobalt-60, cesium-137, americium-24, wat betekenen die cijfers achter de namen van de stoffen?

En wat is een positron, en radioactief verval?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Radioactiviteit, verarming, isotoop ?

Dit staat natuurlijk gewoon in elk natuurkundeboek van de middelbare school, ik zal mijn antwoorden dan ook kort houden.
Isotopen zijn toch atomen van hetzelfde element maar met een verschillend aantal neutronen. maar zijn ze daarom radioactief ?
Nee dat hoef niet, maar kan wel. Radioactief komt voor als de kern niet stabiel is. de kern met proten en neutronen wordt bij elkaar gehouden door de sterke atoom kracht, als deze ontregeld wordt door ofwel te veel of te weinig neutronen dan kan de kern uit eenvallen. Daar komt energie bij vrij, ofwel radioactief verval.

Een isotoop is een een stof met een neutron te veel of te weinig dan het aantal wat normaal in de natuur voorkomt.

Weet wel dat er verschillende soorten radioactieviteit zijn. alpha, elektronloze heliumkernen. beta, elektron of positron. gamma,

elektromagnetische straling. Verder is er ook nog rontgenstraling maar dat is meer een soort gammastraling.
een radioactieve stof zoals uranium straalt radioactieve straling uit, maar soms hoor ik van "Verarmd Uranium", wil dat dan zeggen dat ze geen straling meer kan uitzenden omdat het geen energie meer heeft ?
Heeft geen zak met energie te maken. Verarmd Uranium heeft 235 neutronen en protonen. de uranium die in de natuur wordt gevonden is u-238. Er moeten dus neutronen af, dat noemt men verarmen. U-235 kan splijten en een kettingreactie te weeg brengen met alle gevolgen van dien.
Verder zie ik soms namen staan van stoffen zoals cobalt-60, cesium-137, americium-24, wat betekenen die cijfers achter de namen van de stoffen?
Die cijfertjes staan voor het aantal neutronen en protonen in de kern. Zoals nu bekent is is het aantal neutronen belangrijk of de kern stabiel is of niet.

Ik weet dat het allemaal een beetje ad hoc is, maar ik stel voor dat je een boek pakt, of even googeld over dit onderwerp want dit is al miljoenen keren opgeschreven.

Re: Radioactiviteit, verarming, isotoop ?

Beste Purperen Wolf,

Nog niet vaak zoveel onzin over verarmd Uranium gelezen. Verarmd uranium is NIET Uranium235.

Hoe zit het dan wel:

In de natuur bestaat uranium voor 99,3% uit U-238 en 0,7 % is U-235. U-235 is de meest radioactieve vorm van Uranium. Om Uranium te gebruiken voor kernenergie, wil men graag het percentage aan deze radioactieve vorm van Uranium verhogen. Dit proces noemt met verrijken. Na het verrijken krijgt men dan uranium met een hoger percentage aan U-235, dan het uranium zoals in de natuur voorkomt. Automatisch blijft dan ook een hoeveelheid Uranium over, waar een lager percentage aan U-235 in zit. Dit noemt met dan verarmd uranium.

Verarmd uranium is dus uranium met minder U-235 dan in natuurlijk uranium.

Berichten: 717

Re: Radioactiviteit, verarming, isotoop ?

Verder is er ook nog rontgenstraling maar dat is meer een soort gammastraling.
Rontgenstraling is alpha straling. Is niet erg schadelijk en is deeltjesstraling (idd kernen van heliumatomen). Gamma straling is niet vergelijkbaar met rontgen omdat gamma straling geen deeltjes straling is maar elektromagnetische energie. Vanwege het grote penetratievermogen is gamma straling bovendien veel gevaarlijker dan rontgenstraling. Het is lastiger af te schermen. Betastralen komen niet ver, en zijn daarom ook een stuk minder gevaarlijk dan gammastralen.

De getallen achter de stof staan voor het isotoop zoals DePurperewolf al zei. Cobalt-60 en Cesium 137 zijn isotopen die gebruikt worden bij kankerbestraling en hebben een massagetal van respectievelijk 60 en 137 (=aantal protonen en neutronen opgeteld). Het 'grappige' aan radioactief verval is dat het materiaal vervalt tot hele andere stoffen (niet altijd). Bijvoorbeeld koolstof-14 is na verval stikstof geworden...

Verrijken is niet per se de radioactieve stof isoleren. Bij bijvoorbeeld irridium spreekt men van verrijking door het niet-actieve irridium te zuiveren. Hoe zuiverder irridium is hoe meer activiteit per volume eenheid je erin kunt stoppen. Het wordt actief gemaakt in een hoge flux reactor (deeltjes versneller).

Re: Radioactiviteit, verarming, isotoop ?

Volgens mij, ik weet het haast wel zeker, is rontgenstraling niet hetzelfde als alpha straling. Alpha straling bestaat uit heliumkernen en rontgen is geloof ik gewoon een vorm van EM straling net zoals gamma.

Ja toch?

Berichten: 1.404

Re: Radioactiviteit, verarming, isotoop ?

Voor alle duidelijkheid:

Rontgenstraling is elektromagnetische straling net zoals licht radiogolven, microgolven .....

Berichten: 717

Re: Radioactiviteit, verarming, isotoop ?

Oops! ff 2 dingetjes door elkaar... Alpha straling is geen rontgenstraling. :?:

Even zoeken voor wat (persoonlijke) geheugenopfrissers;

Gammastraling

Alfastraling
Bron

 Alpha particles or alpha rays are a form of particle radiation which are highly ionizing and have low penetration. They consist of two protons and two neutrons bound together into a particle that is identical to a helium nucleus, and can be written as He2+.
Bron

Gamma rays (often denoted by the Greek letter gamma, γ) are an energetic form of electromagnetic radiation (see Electromagnetic spectrum) produced by radioactivity or other nuclear or subatomic processes such as electron-positron annihilation. Gamma rays are a form of ionizing radiation
Alfa straling is een deeltje (links).

Anderzijds is er ook nog iets als X-ray. Elektromagnetische straling dus... :shock: ;) Spreken is zilver...

Re: Radioactiviteit, verarming, isotoop ?

in kerncentralens splitsen ze atoom kernen.

hier bij ontstaant warmte en straling.

nu komt de vraag:

waarom splijten ze die kernen niet tot waterstof atoomen

dan is het niet meer radio actief

waarom doen ze het niet of wat klopt er niet aan de vraag

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Radioactiviteit, verarming, isotoop ?

er zijn eenvoudigweg geen grote atomen die zich laten splitsen. Als je een atoomkern zou bombarderen met neutronen of heliumkernen voor mijn part, lijkt het me tamelijk onwaarschijnlijk dat er een compleet waterstof attom zich afsplitst. Ik heb thuis wel een lijst met vrvalreeksen, misschien staat die ook wel op internet.....ff zoeken.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Radioactiviteit, verarming, isotoop ?

bijvoorbeel hassium.

alfa staat dus voor heliumkern die uitgestoten wordt, het vervalproduct staat er schuin onder. Het uiteindelijke vervalproduct is seaborgium

http://www.kennislink.nl/upload/81266_276_...tled-6_copy.jpg
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Radioactiviteit, verarming, isotoop ?

In theorie kan kernsplitsing alleen energie leveren bij kernen die zwaarder zijn dan ijzer. Hoe zwaarder de kern, hoe meer energie vrijkomt. Bij kernen die lichter zijn dan ijzer, komt bij kernfusie (dus het samensmelten van kernen) energie vrij. IJzer ligt dus op het nucleaire energieminium, daarom komt het ook relatief veel voor in het heelal.

Niet alle kernen laten zich door beschieten met deeltjes splitsen. Daarom is alleen uranium als natuurlijk voorkomend element geschikt voor kernsplitsing. Helaas levert dit radioactieve producten.

Alfastraling is wel degelijk gevaarlijk omdat het een hoog ioniserend vermogen heeft. Aan de andere kant is alfastraling met een blad papier tegen te houden, en er kan dus gemakkelijk veilig mee worden gewerkt.

Berichten: 10

Re: Radioactiviteit, verarming, isotoop ?

1. röntgenstraling is straling die vrijkomt door het afbuigen van elektronen aan een trefkern. door dit afbuigen is een een energieverlies en dit is dan de röntgenstraling. deze kan ook hoog-energetisch zijn, zie maar naar versnellers in ziekenhuizen. het zijn dus wel degelijk EM-golven

2. Alpha straling is gevaarlijker dan gamma straling en beta-straling (een factor 20 gevaarlijker) maar het kan inderdaad tegengehouder worden door bv een blad papier(mits niet te hoge energie) MAAR als door bijvoorbeeld vervalproducten van radon (welk een gas is en in je longen zit) deze vervalproducten blijven zitten in je longen en dan alpha's uitzenden is dit uiteraard schadelijk voor je longen.

3. dit is waarschijnlijk muggenziften maar er bestaan geen radioactieve straling, want dan zeg je twee keer hetzelfde. het is of radioactiviteit of straling.

Re: Radioactiviteit, verarming, isotoop ?

kenny schreef:1. röntgenstraling is straling die vrijkomt door het afbuigen van elektronen aan een trefkern. door dit afbuigen is een een energieverlies en dit is dan de röntgenstraling. deze kan ook hoog-energetisch zijn, zie maar naar versnellers in ziekenhuizen. het zijn dus wel degelijk EM-golven

2. Alpha straling is gevaarlijker dan gamma straling en beta-straling (een factor 20 gevaarlijker) maar het kan inderdaad tegengehouder worden door bv een blad papier(mits niet te hoge energie) MAAR als door bijvoorbeeld vervalproducten van radon (welk een gas is en in je longen zit) deze vervalproducten blijven zitten in je longen en dan alpha's uitzenden is dit uiteraard schadelijk voor je longen.

3. dit is waarschijnlijk muggenziften maar er bestaan geen radioactieve straling, want dan zeg je twee keer hetzelfde. het is of radioactiviteit of straling.
hoort deze spectaculaire discussie niet thuis op het scheikundeforum

Berichten: 683

Re: Radioactiviteit, verarming, isotoop ?

Radioactiviteit hoort bij natuurkunde.

Berichten: 30

Re: Radioactiviteit, verarming, isotoop ?

Rontgenstraling is een vorm van electromagnetische straling.

We hebben:

Rem-rontgen: Ontstaan doordat electronen(-) vanuit de Kathode met een hoge spanningsverschil, op een target(+) gemaakt van een materiaal met hoge totaal aantal kerndeeltjes botsen. De electronen worden bij de botsing afgeremd door de zware atomen. Hierdoor onstaat er Rem-rontgen.

karakteristiek-rongen: Onstaan nadat een onstabiele nucleus een electron vanuit zijn eigen orbital op neemt, dit kan een electron uit de eerste, tweede of buitenste orbit zijn. Karakteristiek-rongen ontstaat ook wanneer de electronen zich gaan rangschikken omdat ze een vacant plaats in de orbit moeten opvullen. Tijdens dit proces van herrangschikking geeft een nucleus een karakteristiek en discrete hoeveelheid restant energie af.

[Door Uranium 235/92 te bombarderen met een neutron onstaat Uranium 236/92*]. Dit is volgens mij verrijken. Doordat de Uranium in aantal kernen toeneemt onstaat een metastabiele variant, wat vanwege zijn onstabiliteit uiteensplijt in stoffen als ; cesium-137, americium-24, Mo99,etc.

Reageer