[thermodynamica] Verschil tussen isobaar en isobarisch.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 114

[thermodynamica] Verschil tussen isobaar en isobarisch.

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat het verschil is tussen een isobare en een isobarische toestandsverandering..

Dank u.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.281

Re: [thermodynamica] Verschil tussen isobaar en isobarisch.

Voor mij is de laatste term een beetje taalvervuiling, lijkt me niet ernstig. Ik kan echt zo gauw geen zinvol betekenis-onderscheid vinden of zelfs maar bedenken. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 114

Re: [thermodynamica] Verschil tussen isobaar en isobarisch.

Er staat "... zijn isobare toestandsveranderingen (die niet noodzakelijk isobarisch zijn).

Dus zal er wel degelijk een verschil zijn, maar ik zou niet weten wat het verschil is..
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.281

Re: [thermodynamica] Verschil tussen isobaar en isobarisch.

Staat die tekst op internet zodat we er wat meer van kunnen lezen, of heb je anders nog wat meer voorbeelden van context voor één van de twee woorden in mogelijk andere betekenissen?? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [thermodynamica] Verschil tussen isobaar en isobarisch.

het is maar een flauw ideetje maar misschien dat "..." in de context isobarisch is, maar dus int algemeen niet noodzakelijk

Gebruikersavatar
Berichten: 114

Re: [thermodynamica] Verschil tussen isobaar en isobarisch.

Hier heb je de hele context

"Toestandsveranderingen waarbij de arbeidswisseling met de omgeving uitsluitend bestaat uit expansie-arbeid, de uitwendige druk puitw constant is en de druk van het stelsel in begin- en eindtoestand gelijk is aan de omgevingsdruk (p1 = p2 = puitw), zijn isobare toestandsverandering (die niet noodzakelijk isobarisch zijn). voorbelen van isobare toestandsveranderingen zijn isobaar opwarmen en afkoelen, scheikundige reacties in een reactiekamer onder constante uitwendige druk, temperatuurvereffeningen, ..."
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.281

Re: [thermodynamica] Verschil tussen isobaar en isobarisch.

Ik heb nog eens wat rondgegoogled. Isobarisch levert een stuk of 30 hits, isobaar een stuk of 300. Isobaar is de juiste term en mag zowel als zelfstandig naamwoord worden gebruikt, als als bijvoeglijk naamwoord. Isobarisch wordt alleen als bijv.nw. gebruikt.

Van Dale kent isobaar wél, isobarisch niet. Wel naast isotherm ook nog isothermisch, maar dan wordt bij isothermisch aangegeven dat het om een verouderde term gaat.

Het tiental teksten dat ik inmiddels heb doorgeplozen geeft me nog steeds geen hints voor wezenlijke betekenisverschillen. Ik hou het op slordig of verouderd taalgebruik. Waarmee ik overigens van Joren's tekst nog steeds geen chocola kan maken. Maar ik verwacht dat in een ruimere context het woord isotherm of isochoor óók wel op de plaats van isobarisch zou passen.

http://inwe.hogent.be/fysica/eerste_kandid..._gassen_vb5.htm
Drie mol zuurstofgas van 300 K expandeert isothermisch tot het dubbele van zijn volume. Vervolgens wordt het isobarisch verwarmd tot 127 °C. Daarna wordt het isochorisch afgekoeld tot een druk van 1 bar, waarna het adiabatisch in de begintoestand overgaat. Bepaal alle toestandsparameters, alle verrichte arbeiden, uitgewisselde warmten en het rendement. Teken de cyclus in een (p,V)- en in een (p,T)-diagram.


http://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/view.d...requestId=10172
.Een mol Hg-damp expandeert op een begintemperatuur van 300 K tot het dubbel van zijn oorspronkelijk volume. Bereken de geleverde arbeid wanneer de expansie geschiedt: a) isobarisch b) isotherm c) adiabatisch

-------------------------------------------------------------------------------

De arbeid W wordt gegeven door de integraal P*dV

a) isobaar betekent dat de druk gelijk blijft (dus constant is) en de arbeid is dus: W = P*V.

b) isotherm betekent dat de temperatuur gelijk blijft (dus constant is). De druk wordt bij een ideaal gas gegeven door PV = nRT, dus P = nRT/V. De arbeid is dus W = nRT integraal 1/V *dV = nRT * ln(V)

c) adiabatisch betekent dat er geen warmte wordt uitgewisseld. Wat zou je hier nu zelf over kunnen zeggen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 114

Re: [thermodynamica] Verschil tussen isobaar en isobarisch.

ok, bedankt. Het enige verschil dat ik nu momenteel na een tijd kan bedenken is dat bij het 1 gewoon begin- en einddruk gelijk zijn en bij het ander de druk over heel de toestandsverandering constant blijft..
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.281

Re: [thermodynamica] Verschil tussen isobaar en isobarisch.

Dat zegt me ook al niks. Ik hou het gewoon op een slordige tekstfout in een of ander diktaat. Er moet volgens mij iso-iets-anders staan. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 114

Re: [thermodynamica] Verschil tussen isobaar en isobarisch.

neenee, het zal dan gwn wel een verouderde vorm zijn, want over heel de cursus worden isobarische, isothermisch en isochorisch gebruikt, en hier wordt dan voor de eerste keer isobaar gebruikt..
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Berichten: 2

Re: [thermodynamica] Verschil tussen isobaar en isobarisch.

Er is wel degelijk een verschil isothermisch houdt in dat over het gehele pad/proces de temperatuur constant blijft. Een isotherm proces daarentegen betekent dat eind en begin temp gelijk zijn. De tussentemperaturen hoeven daarvoor niet gelijk te zijn.

Mvg

Reageer