Enkele vragen (wrijvingskracht, vijverprobleem)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 75

Enkele vragen (wrijvingskracht, vijverprobleem)

hallo,

ik heb nu 4 jaar fysica achter de rug (of 5 jaar, ben de tel kwijt :shock: ) maar ik zit met nog enkele , waarschijnlijk dwaze vragen. mss weet hier iemand het antwoord op.

1) Als je bv een blok hout verschuift over een tafel, dan remt dat af omdat er wrijving is tss hout en tafel, want het blok SCHUIFT.

maar, als je een bol over een tafel rolt, dan is er blijkbaar ook wrijving want de bol ligt uiteindelijk stil. nu vaag ik mij af hoe dit komt. de bol ROLT toch ? er is toch geen enkel punt van de bol dat over de tafel SCHUIFT ? het botst en gaat terug omhoog... of komt dit door wrijving met de lucht ? en zou in luchtledige de bol dan eeuwig rollen (als je zo een lange tafel vind:p)

2)Stel, je graaft een kuil in de aarde, en je legt er plastie kin om een vijver te maken.

als er nu een gat in de plastiek komt, omdat er bijvoorbeeld en naald in plastiek valt , dan komt die plastiek omhoog omdat het water door dat gat ONDER plastiek, tussen plastiek en put komt. maar.... het water oeftn toch druk uit op de wanden%? dan zou de plastiek toch niet omhoog mogen komen?

alvast bedankt om dit even te verduidelijken ;)

mvg,

Digits
True knowledge is knowing that you know nothing

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Enkele vragen (wrijvingskracht, vijverprobleem)

Ook bij rollen is er een beetje wrijving. Als er helemaal geen zou zijn (of te weinig) dan zou de bol niet verder rollen, maar ter plaatse rond zijn as blijven tollen. Ik weet niet of daar een algemeen nederlands woord voor is maar wij noemen dat "pattineren". :shock:
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 717

Re: Enkele vragen (wrijvingskracht, vijverprobleem)

De wrijving van de bol ontstaat door indrukking. De bol 'zakt' een beetje in de tafel en er rolt een 'golfje' voor de bal uit. Sterk overdreven zou je een bowlingbal op het strand voor je uit moeten rollen. Je voelt dan een heleboel weerstand. Hoe harder het oppervlak van zowel de bol als de tafel, hoe minder weerstand. In theorie is het zo dat als de bol en de tafel van twee oneindig harde materialen zijn, ze in het luchtledige geen weerstand ondervinden en zullen blijven rollen. Met onze beperkte middelen zou je ook een hele lichte bol kunnen maken. Een piepschuim bol met een zeer harde coating aan de buitenkant op een granieten tafel zal al een behoorlijk resultaat geven. Wel ff vacuum zuigen want de luchtweerstand op een lichte bol heeft meer invloed.

De tweede vraag, water onder het plastic oefent ook druk uit. De druk aan weerszijden van het plastic is gelijk. Dat er steeds meer water onderkomt is ook niet helemaal waar. Een lekke vijver loopt langzaam leeg, het water zakt in de grond. In een betonnen bak, waar het water niet wegkan, zal er alleen steeds meer water onder het plastic komen als het plastic lichter is dan water. Het gat moet dan wel groot genoeg zijn om allerlei andere effecten te kunnen verwaarlozen. Als het plastic zwaarder is dan water dan zal er niet steeds meer water onder het plastic komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Enkele vragen (wrijvingskracht, vijverprobleem)

De druk aan weerszijden van het plastic is gelijk.


Is de waterdruk onder het plastic niet groter dan boven het plastic dan? Hoe dieper, hoe meer druk toch? :shock:
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: Enkele vragen (wrijvingskracht, vijverprobleem)

oh, leuk, dat weet ik dan ook weer al :shock:

bedankt!
True knowledge is knowing that you know nothing

Berichten: 717

Re: Enkele vragen (wrijvingskracht, vijverprobleem)

Is de waterdruk onder het plastic niet groter dan boven het plastic dan? Hoe dieper, hoe meer druk toch?
Nee, de waterdruk wordt bepaald door het water+het voorwerp. Als het voorwerp zwaarder is dan water zorgt dat min of meer voor een grotere waterdruk (naar beneden) en het voorwerp zal zinken. Als het voorwerp lichter is dan water zal de waterdruk onder het voorwerp groter zijn (opwaartse kracht) en zal het voorwerp drijven. Als de dichtheid gelijk is aan die van water gebeurt er niets.

Reageer