[Biologie] Staphylococ aureus

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 52

[Biologie] Staphylococ aureus

Hey hey! :roll:

Ik heb allemaal info over de staphylococ aureus kunnen vinden..! Verspreiding, voedselinfectie, vergiftiging.. Enz..

Enige wat ik niet kan vinden is of de staphylococ aureus als commensaal voorkomt..

Kan iemand mij verder helpen?

Dankje! :P

Berichten: 18

Re: [Biologie] Staphylococ aureus

hallo plumbum,

S. aureus behoort zeer zeker tot de commensale flora van warmbloedige dieren. dus ook de mens.

overigens, maar dat had je misschien al gevonden, zijn er twee typen staphylokokken; de pathogene soort: S. epidermidis en de niet pathogene(ziekteverwekkend) S. aureus.

ze behoren beiden tot de commensale flora, het is S. epidermidis die huidinfecties( puisten etc) veroorzaakt...

groeten, Tom

Berichten: 52

Re: [Biologie] Staphylococ aureus

Dankjewel hiervoor! :roll:

Neej helaas wist ik nog niet er 2 soorten zijn.. Ik ga daarvoor eens verder zoeken.. En dan kan ik dat ook in me verslag verwerken..

Weet je miss een site of iets dergelijks waar ik meer info kan vinden over het feit dat staphylococ aureus commensaal zijn?

Dankje! :P

Berichten: 18

Re: [Biologie] Staphylococ aureus

oei oei oei,

ik heb me vergist, zag per toeval staan wat ik had geschreven....

S. aureus is de ziekteverwekkende (pathogene) en S. epidermidis (en andere) uist niet,

mijn excuses,

gr. tom

Gebruikersavatar
Berichten: 27

Re: [Biologie] Staphylococ aureus

S. epidermidis kan soms als pathogeen voorkomen. Soms isoleert men de epidermidis bij een infectie van de hartkleppen ( endocarditis ). Een epidermidis heeft echter niet de toxinen die de S. aureus wel heeft, en kan daarom ook minder schade "aanrichten"

gr. Joost

Reageer