Springen naar inhoud

God kan voor mij alleen maar vrede zijn

• Log in om te kunnen reageren

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2006 - 14:51

"De basis van elke religie is respect en liefde" uit Raymzter - 4giveness

Waarom dit topic?
Niet om gelovigen of atheisten te bokken. Dat gebeurt hier al meer dan genoeg :P

Maar als we even nagaan wat gelovigen hebben gezegd over God, komt hier naar mijn mening niet het 'goede' beeld naar voren. Als wij zijn geschapen naar Gods gelijkenis, dan betekent het dus dat wij ook de 'goddelijke status' kunnen bereiken. Maar daarbij denk ik ook dat een persoon, die niet in balans is, dit nooit zal kunnen bereiken. Want om vrede* te hebben met jezelf, moet je jezelf eerst leren kennen en leren jezelf te accepteren zoals je bent. Dit vergt zeker wat moeite en naar mijn mening komt het hier ook op neer: wil je verder komen, dan zul je jezelf eerst zo moeten ontwikkelen dat je in vrede met jezelf en je omgeving kunt leven. Dit is naar mijn mening in essentie wat er over God geschreven staat.

Een globaal bewustzijn van vrede, zo zie ik God soms wel. God is dan te zien als het bewustzijn bij elkaar, in hoeveel dimensies dan ook. Daarom (en bv ook de grote van het universum meegerekend) vind ik het altijd vreemd dat mensen God alleen betrekken bij de planeet Aarde. Wie zegt nou dat bewustzijn/leven enkel op onze planeet is geŽvolueerd? Maar dat maakt overigens verder weinig uit voor de stelling God kan alleen maar vrede zijn, want stel: je creŽert een universum, dan zorg je er natuurlijk wel voor dat dit wel werkt. En dat kan alleen als dit met toewijding en liefde gebeurt, niet vanuit agressie. Daarom snap ik ook niet dat mensen vanuit hun geloven menen te handelen, wanneer zij andere geloven veroordelen als slecht/fout/vul maar in. Dit zijn voor mij geen gelovigen, dit zijn voor mij zoekenden in een oneindige woestijn van duisternis. Deze mensen kijken naar mijn mening te veel naar elkaar en leren te weinig van zichzelf. Terwijl je (lijkt me ook gelden voor mensen die een relatie met god hebben/willen) eerst een vriendschap met jezelf zou moeten aangaan. Vandaar uit kun je verder bouwen aan een vredige en constructieve relatie met alles en iedereen om je heen.

Daarom denk ik ook dat het belangrijk wordt, eens te meer de overeenkomsten tussen alle religies aan te dikken! Want ze zeggen allemaal hetzelfde: handel vanuit liefde. Waarom wordt dit dan niet uitgedragen, vraag ik me dan af..

Dat een God niet oordeelt, vind ik misschien nog wel een van de belangrijkste kenmerken. Want wat heeft anders voor zin, wanneer je je eigen creatie gaat afzeiken? :roll:

* Met vrede bedoel ik overigens: stilte, rust, kennis, oordeelloos en vol begrip en liefde zijn!

De stelling die uit dit topic voortkomt is dus:
God kan alleen maar vrede zijn (de topictitel :D)
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Invictus

Invictus

• >250 berichten
  • 364 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2006 - 16:42

Hmm, als ik je stuk zo leest komt Budha als eerste naar boven drijven.

Hoe rijm jij de/een theÔstische almachtige God met jouw stelling?
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Kyran

Kyran

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2006 - 19:57

De Griekse filosoof Heraclitus (+/- 600 v.Chr) zag God als vrede, maar ůůk als oorlog.
Dat vind ik een rechtvaardiger godsbeeld dan het theÔstische, waarin goed en kwaad gescheiden worden als God en Satan.
Immers de zgn. Almachtige christelijke God laat het kwaad toe, terwijl hij ook bij machte was het te stoppen.
Bovendien, de christelijke God is ook wel degelijk oorlog, kijk maar naar het Oude Testament en de visie t.a.v heidenen die volgens de Bijbel voor eeuwig zullen branden in de hel.

http://www.iep.utm.edu/h/heraclit.htm

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2006 - 20:07

Sterker nog, de christelijke God is (zoals in zovele andere monotheÔstische godsdiensten) de enige oppermacht, en moet dus alles zelf geschapen hebben. Alles, waaronder ook het kwaad.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2006 - 20:11

Hmm, als ik je stuk zo leest komt Budha als eerste naar boven drijven.

Zeker waar, hoewel ik me nog niet echt heb verdiept in het boeddhisme behalve wat standaard intro boekjes..

Voor mij rijmt het dus niet.. Ik denk dat er wel iets is, maar het abstracte ingedamde beeld wat de meeste religies aan God toebedelen is bijna nietig te noemen in vergelijking met een blik naar de sterren. En dan klopt er iets in mijn ogen niet. Een God die zijn eigen creatie gaat beoordelen (als in hemel/hel) vind ik zowieso ridicuul, omdat het zo langzamerhand wel is aangetoond dat je ware ik van binnen zit en niet ergens boven in de hemel..
Het voelt gewoon goed, het idee van 'slechts' een onderdeel te zijn van het geheel ipv iemand boven mij te moeten dulden..

maar tegelijkertijd is dit ook weer zo moeilijk te vertalen naar woorden, dit gevoel.. Dus hopelijk kun je er nog iets wijs uit worden.. :roll:

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2006 - 20:13

Sterker nog, de christelijke God is (zoals in zovele andere monotheÔstische godsdiensten) de enige oppermacht, en moet dus alles zelf geschapen hebben. Alles, waaronder ook het kwaad.

Oke :roll:

Maar de enige God die ik zou kunnen accepteren als 'waar' (klinkt raar maar goed) is een God die verantwoordelijk is voor het ontwikkelingsproces en er tegelijkertijd aan meedoet.. Dus oppermachtig ja en nee, aangezien deze alles heeft gecreŽerd en alles is, maar tegelijkertijd verandert dit alles telkens, ieder moment. Dus evolueert God mee.. Dat lijkt me wel sweet :P

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2006 - 21:46

God staat dus niet boven de tijd, want hij verandert en intervenieert voortdurend in dit universum? Of moet ik het meer denken aan de God van de moslims, die "achter alles zit"; alles gebeurt omdat hij het wil? Waarom zou een God dat doen?
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Invictus

Invictus

• >250 berichten
  • 364 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2006 - 09:57

Voor mij rijmt het dus niet.. Ik denk dat er wel iets is, maar het abstracte ingedamde beeld wat de meeste religies aan God toebedelen is bijna nietig te noemen in vergelijking met een blik naar de sterren. En dan klopt er iets in mijn ogen niet. Een God die zijn eigen creatie gaat beoordelen (als in hemel/hel) vind ik zowieso ridicuul, omdat het zo langzamerhand wel is aangetoond dat je ware ik van binnen zit en niet ergens boven in de hemel..
Het voelt gewoon goed, het idee van 'slechts' een onderdeel te zijn van het geheel ipv iemand boven mij te moeten dulden..

maar tegelijkertijd is dit ook weer zo moeilijk te vertalen naar woorden, dit gevoel.. Dus hopelijk kun je er nog iets wijs uit worden.. :roll:

Waarom zou je dan uberhaubt vasthouden aan 'een' god (of iets anders bovennatuurlijks)?
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2006 - 14:59

Waarom zou je dan uberhaubt vasthouden aan 'een' god (of iets anders bovennatuurlijks)?

Ik heb het zelf Intangible Radjanamadjo gedoopt, maar als ik daar mee zou komen, zou het nog onbegrijpelijker worden.. Maar waarom God als ik ook Tao had kunnen zeggen. ja daar zit wel wat in.. maar ik ben er dan ook nog lang niet over uit, hoe het in zijn geheel in het werk gaat in (mijn) het leven.. :roll:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures