wegmisbruikers

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 232

wegmisbruikers

misschien kennen jullie het programma.de verkeerspolitie houd met camera weggebruikers aan.

wat ik me dus af vraag mogen ze je zomaar filmen?want je komt wel op tv natuurlijk en ookal heb je zon wazig wolkje voor je gezicht bekenden waar je het liever niet van wil dat ze je herkennen zien je nu wel op tv!

in hoeverre mag iemand je zomaar filmen?en uitzenden?en kan je als overtreder hier iets tegen in brengen?
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: wegmisbruikers

Je kunt verzoeken het niet uit te zenden. Ze vragen achteraf altijd toestemming. Net als met het programma "taxi" waarin mensen die in een taxi stappen ook gefilmd worden (zonder dat ze het weten) en vaak behoorlijk persoonlijke gesprekken gevoerd worden. Achteraf wordt altijd gevraagd of de persoon het goed vind dat het wordt uitgezonden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 232

Re: wegmisbruikers

nou ik vraag me af of dat zo is ,dat lijkt me namelijk sterk want het komt vaak voor dat verkeersovertreders flink boos worden op de cameraman dat ze gefilmd worden.

ik dacht dat eerst ook wat jij nu zegt maar dat is dus waarschijnlijk niet zo.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Berichten: 477

Re: wegmisbruikers

Je zou inderdaad zeggen dat mensen recht hebben om dat soort zaken niet uitgezonden te laten worden. Aan de andere kant is te beargumenteren dat de grens dan heel moeilijk te trekken is. Als een journalist op het buitenhof zijn verhaal houdt voor de camera, en jij loopt daar nietsvermoedend achter langs, dan word je ook uitgezonden.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Gebruikersavatar
Berichten: 232

Re: wegmisbruikers

ja maar dit is met opzet iemand filmen als hij een verkeersovertreding heeft gedaan dat vind ik heel wat erger dan toevallig gefilmd worden als je ergens langs loopt.

je hoofd mag dan wel afgeschermd zijn maar bekenden herkennen je natuurlijk zo aan je auto en je stem en je kleding.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Berichten: 31

Re: wegmisbruikers

Op het moment dat je identiteit is afgeschermd mogen ze uitzenden wat ze willen. Zolang je maar niet duidelijk herkenbaar in beeld bent. Als je iemand goed kent zal je de persoon in kwestie nog wel herkennen.

Mocht je door deze herkenning (ondanks afscherming) aantoonbare schade oplopen, kun je alsnog via de rechter genoegdoening krijgen. Maar toon dat maar eens aan....

Uitgelachen worden in de supermarkt is niet voldoende schade voor een schadevergoeding denk ik.

Ontslagen worden dan weer wel, maar dan nog zal de rechter meewegen dat je je dan maar niet had moeten misdragen.

In praktijk moet je dus niet zeuren :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 232

Re: wegmisbruikers

dus als ik wil mag ik gewoon een film maken waarin ik mensen midden in het winkelcentrum de broek van de kont trek en hard weg loop?als ik maar hun gezicht afscherm?

ik vind het toch onredelijk want je filmt iemand recht in het gezicht als hij een verkeersovertreding maakt.het gaat toch om het principe dat je iemand filmt zonder toestemming?als ik niet op tv wil komen wil ik niet op tv komen niet als ik het onderwerp ben in ieder geval.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: wegmisbruikers

dus als ik wil mag ik gewoon een film maken waarin ik mensen midden in het winkelcentrum de broek van de kont trek en hard weg loop?als ik maar hun gezicht afscherm?...
:roll: juist: gezicht mag niet, kont wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: wegmisbruikers

Ja, maar wat nu als iemand een documentaire maakt over een centrum en haar bezoekers, en jij zit lekker in het zonnetje van een pilsje te genieten. Jij wordt vervolgens ook gefilmd terwijl je je had ziek gemeld bij je werk. Je baas wordt boos, met alle mogelijke gevolgen van dien (fraude).

In dat geval hebben ze niets aan je gevraagd maar ben je toch zwaar de ***. Maar de documentaire makers hebben niets verkeerd gedaan en jij wel.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 26

Re: wegmisbruikers

Ik denk dat als je op een "normale" manier duidelijk maakt dat je niet wilt dat het uitgezonden wordt dat er best veel te regelen valt.

Maar je blijft altijd verantwoordelijk voor je eigen daden, dus als jij "ziek" bent en je zit op het terasje is het nog altijd je eigen verantwoordelijkheid
Bij gebrek aan beter: .

Berichten: 31

Re: wegmisbruikers

dus als ik wil mag ik gewoon een film maken waarin ik mensen midden in het winkelcentrum de broek van de kont trek en hard weg loop?als ik maar hun gezicht afscherm?
Natuurlijk niet. Je mag namelijk niet iemand`s broek van zijn kont trekken. Ook niet als je het niet filmt. Als de politie iemand een bekeuring geeft, dan is dat gewoon het werk van de politie. Dat wordt dan gefilmd.

Mits dit op de openbare weg plaats vindt, mag dat best gefilmd worden. Als iemand het daar geen toestemming voor heeft gegeven, stop je deze persoon achter een mooi wazig vakje.

Ik snap heus wel wat je bedoelt, maar als je je:

1 Niet asociaal genoeg gedraagt op de weg, EN

2 Niet asociaal reageert op het moment dat je de bekeuring krijgt

kom je vast niet op TV

Gebruikersavatar
Berichten: 232

Re: wegmisbruikers

Natuurlijk niet. Je mag namelijk niet iemand`s broek van zijn kont trekken. Ook niet als je het niet filmt. Als de politie iemand een bekeuring geeft, dan is dat gewoon het werk van de politie. Dat wordt dan gefilmd.
heb je de film jackass wel eens gezien?
Ja, maar wat nu als iemand een documentaire maakt over een centrum en haar bezoekers, en jij zit lekker in het zonnetje van een pilsje te genieten. Jij wordt vervolgens ook gefilmd terwijl je je had ziek gemeld bij je werk. Je baas wordt boos, met alle mogelijke gevolgen van dien (fraude).
ik denk dat dat niet zo erg is want diegene die de film ziet weet niet wanneer het opgenomen is en degen die op dat terasje zit moet natuurlijk wel laten merken dat hij niet voor de camera wil anders is hij een aardige domme geit als hij een cameraploeg niet aan ziet komen.
Ik denk dat als je op een "normale" manier duidelijk maakt dat je niet wilt dat het uitgezonden wordt dat er best veel te regelen valt.
dat is dus wat ik wil weten of wat jij zegt waar is of niet.

mischien dat ik een keer dat programma op bel voor de gein zo gek ben ik wel.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: wegmisbruikers

....Maar je blijft altijd verantwoordelijk voor je eigen daden, dus als jij "ziek" bent en je zit op het terasje is het nog altijd je eigen verantwoordelijkheid


Het blijft ten slotte een misdrijf. Dus daar zal niemand bezwaar tegen maken als de dief met de "billen bloot" moet op TV.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: wegmisbruikers

Ik begrijp niet waarom niet méér geïnvesteerd en ontwikkeld wordt in nieuwe infrastructuren zoals 'geautomatiseerde autowegen'. Eenmaal op zo'n baan log je digitaal in, zodat je in een homogene stroom van autoverkeer veel sneller op de plaats van bestemming kan komen. Vaste onderlinge afstanden en snelheden kunnen veel problematiek in het huidige verkeer oplossen, waaronder ook wegmisbruik.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: wegmisbruikers

Tis off topic, maar wel interessant. Zoiets hebben ze al eens geprobeerd in Rotterdam meen ik met metro's die zich zelfstandig voortbewegen door de stad. Bij de eerste testrit ging het al fout (gelukkig waren ze helemaal leeg) door een softwarefout. Maar ik ben met je eens, als je dit goed ontwikkeld kan er veel toekomst in zitten.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer