[Natuurkunde] Elektriciteit zekeringen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 7

[Natuurkunde] Elektriciteit zekeringen

heyz

Ik ben een leerling uit het 2de jaar (middelbaar)

ik meot een soort eindwerk woensdag voorbrengen va nelektriciteit in het huis.

Nu wil ik een demonstratie geven van een zekering (een automatische) die afspringt als ik hem kortsluit. Nu probeer ik dit bij 12 V maar hij is kortgesloten maar hij wil niet afspringen hoeveel voltage heb ik minimim nodig?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: [Natuurkunde] Elektriciteit zekeringen

Een zekering springt niet af als gevolg van een te hoog voltage maar door een te hoge stroomsterkte die door de zekering loopt. Als je dus een zekering van 16A hebt moet er meer dan 16A doorheen alvorens deze afslaat.
Ik weet weinig van veel

Berichten: 7

Re: [Natuurkunde] Elektriciteit zekeringen

maar als ik hem kortsluit moet hij toch ook afspringen als hij onder de 16 A komt ik denk dat ik heir 1 heb van 16 mA of is het 1 van 16 A kan dat voor een huis

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Natuurkunde] Elektriciteit zekeringen

Een 16A automaat springt zomaar niet uit, je hebt toch een redelijke accu nodig (als je het nog een beetje veilig wilt houden), op batterijen gaat het niet en 230Vac is een beetje link.

Denk erom dat ook 16A niet genoeg is: een C of K karakteristiek zal op 32A pas na een minuut uitschakelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: [Natuurkunde] Elektriciteit zekeringen

een zekering slaat nooit af (of door) als de stroom onder een bepaalde waarde komt. Een zekering slaat af als de stroomsterkte boven een bepaalde waarde komt.

Als je een zekering van thuis hebt meegenomen zal er hoogstwaarschijnlijk een zijn van 16A.

Om even terug te komen op de gebruikte spanning (12V). Waar haal je deze vandaan? Als je ze uit baterijen haalt, zal je nooit en te nimmer boven de 16A uitkomen. Een goede baterij levert ergens rond de 1800 mA.

In een trafo zit meestal een interne zekering, die ervoor zorgt dat deze niet overbelast wordt.

Het handigste is het om een zekering te nemen met een lage waarde en vervolgens een schakeling te bouwen waarin je deze zet.
Ik weet weinig van veel

Berichten: 7

Re: [Natuurkunde] Elektriciteit zekeringen

ik heb een C16 heb eht geprobeer tmet een baterij van 12 V en alles wordt zeer warm maar hij wilt niet afspringen maarja een lage waarde heb ik wel zo'n zekeringen van auto's maar dat zien ze dan niet

Berichten: 2.589

Re: [Natuurkunde] Elektriciteit zekeringen

Weet je hoe je dit volgens mij het best kunt demonsteren?

wel neem een transfo galvanisch factor 1/1 gescheiden van het net zodat het veilig is voer de spanning via een regeling (eventueel een auto transfo achter die galvanische gescheiden ) stilletjes op zet er tussen een amp meter met piek functie op het moment dat de spanning hoog genoeg is en daardoor de stroom ook zal je zekering mooi afspringen.

Berichten: 7

Re: [Natuurkunde] Elektriciteit zekeringen

dat heb ik niet : :roll: anders allemaal baterijen in serie schakelen

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Natuurkunde] Elektriciteit zekeringen

Nogmaals: die C16A doet er bij 32A zeker een minuut over. Voor een beetje afschakeling moet je veel meer stroom trekken. Ook bij 64A zal het resultaat niet spectaculair zijn. Zorg dat je draden dik genoeg zijn.

Berichten: 7

Re: [Natuurkunde] Elektriciteit zekeringen

32 A waar haal ik dat pff heb je nog een idee

Berichten: 2.589

Re: [Natuurkunde] Elektriciteit zekeringen

dat heb ik niet


Das verkeerd je bedoelt dat je dat nog niet hebt klagen en zagen bij die leraar tot je hebt. Je moet trouwens een proef uitvoeren hé

Berichten: 7

Re: [Natuurkunde] Elektriciteit zekeringen

ik moet dat niet doen je ik moet gewoon de elektriciteit in het huis brenegn maar zo'n proefje vond ik wel mooi

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Natuurkunde] Elektriciteit zekeringen

Bert F schreef:Weet je hoe je dit volgens mij het best kunt demonsteren?  

wel neem een transfo galvanisch factor 1/1 gescheiden van het net zodat het veilig is voer de spanning via een regeling (eventueel een auto transfo achter die galvanische gescheiden ) stilletjes op zet er tussen een amp meter met piek functie op het moment dat de spanning hoog genoeg is en daardoor de stroom ook zal je zekering mooi afspringen.
Wat geeft jou het idee dat het dan veilig is? Bovendien is de kans dan zeer aanwezig dat de zekeringen van de gewone installatie eruit komen want dat is zeker geen C karakteristiek maar veel eerder een B.

Berichten: 2.589

Re: [Natuurkunde] Elektriciteit zekeringen

Wat geeft jou het idee dat het dan veilig is?
Waarom dit voor mij veilig is wel eerst en vooral voerde wij vroeger tijdens de labo sessies (ook elektrotechniek gevolgd) al onze proeven uit met galvanische gescheiden voedingen tov het net dit heeft als voordeel dat als je toevallig één draad aanraakt het geen kwaad kan.

Eventueel mag je hier bij ook nog ergens een aarding aanraken heel erg gaat dat niet zijn. Het gevaar is natuurlijk als je twee draden tegelijk aanraakt maar daar is geen enkele labo opstelling tegen bestand.

Verder gebruik ik die auto transfo ook wel spaar transfo gewoon om mijn voeding te regelen. Moest je die galvanische scheiding niet gebruiken dan zou je eventueel tussen één draad achter je spaartransfo en de aarding de volle netspanning kunnen krijgen dit is niet zo prettig van daar die scheiding.

Weet ook dat je aardlekschakelaar indien er een lek optreedt achter die galvanische scheiding niet meer reageert. (geen tt net meer)

@GJ waarom vindt je dit zo gevaarlijk ?

Maar mss is dit allemaal een beetje ver gezocht voor een 2 de jaar leerling dat graag een proefje doet. Ik zou het volgende aanraden laat principieel zien hoe smelt zekeringen werken en doe dit met een beetje glas wol dit kan je eenvoudig door gebruik te maken van een aantal batterijen.

Dus je zorgt dat de stroom toeneemt op één of ander manier (wet van ohm) en dan zie je dat je glaswollen draadje mooie opbrandt dit is dan de principieel werking van smelt zekeringen.

Vertel er dan ook bij dat je zo nooit geen smeltzekering mag herstellen. Gevaarlijk.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Natuurkunde] Elektriciteit zekeringen

Verder gebruik ik die auto transfo ook wel spaar transfo gewoon om mijn voeding te regelen. Moest je die galvanische scheiding niet gebruiken dan zou je eventueel tussen één draad achter je spaartransfo en de aarding de volle netspanning kunnen krijgen dit is niet zo prettig van daar die scheiding.
Je suggereert hier dat je met een autotrafo een galvanische scheiding maakt. Laat een belangrijke eigenschap van zo'n trafo nou zijn dat hij niet galvanisch gescheiden is.

Reageer