Springen naar inhoud

Franse chemische termen

• Log in om te kunnen reageren

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2004 - 22:36

Weet iemand een site of een boek waarmee je Franse chemische termen naar het Nederlands kunt vertalen?

Specifieker: ik zit een tekst te lezen waarin nogal veel iodure de potassium iodť voorkomt. Iodure de potassium is niet moeilijk, dat is kaliumjodide. Maar wat is iodť, gejodeerd ofzo? Ik ben een enorme leek in de chemie en heb totaal geen besef van wat de term "gejodeerd kaliumjodide" betekent en of hij eigelijk wel zinvol is. De stof wordt in deze tekst gebruikt als een reactief bij biologische proeven.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 juli 2004 - 08:49

Waarschijnlijk wordt joodjoodkali bedoel: een reagens waarbij jood is opgelost in water met behulp van kaliumjodide.

Jood lost niet goed op in water, maar wel in een kaliumjodide oplossing.

Het is een reagens op zetmeel, net als jodiumtinctuur (jood opgelost in alcohol).

pat

pat

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2004 - 18:56

In waterig midden; KI + I2 --> K+ + I3-

I3- lost zoals gezegd goed op.

Vormt met zetmeel een donkerblauw complex.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures