Springen naar inhoud

[gesch] Socrates: True knowledge is knowing that you know nothing

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2004 - 12:35

B.t.w. leuke quote Joachim :wink:[/size][size=24]
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2004 - 14:30

Ja, hij viel mij ook al op. Volgens mij is het Socrates, maar ik ken hem als:

Het verstandigst is zij die weet wat ze niet weet.

Het is maar een klein verschil, maar toch...

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2004 - 15:22

Was het niet het orakel van Apollo, toen iemand haar vroeg wie de slimste mens van Athene was: Socrates omdat hij tenminste weet dat hij niets weet?

Ik ben ook niet zeker
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2004 - 15:42

Het is toch Socrates. ff zoeken met google:

http://www.ent.ohiou...ins/quotes.html
http://www.cliffsnot...ISBN=0764551531

Ook wel humor:
http://www.geocities...ay/thought.html

Joachim

Joachim

• >25 berichten
  • 75 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2004 - 22:02

hèhè, ik ben blij dat mijn quote zo aanslaat. ik dacht er over om hem te veranderen, maar nu blijft ie zeker staan :shock:

ik heb hem uit één of andere verhaaltje/anekdote gehaald. en dan in het engels gezet, klinkt beter ;) ;)
True knowledge is knowing that you know nothing

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2004 - 00:21

Boaz, je hebt gelijk. Het orakel zei dat Socrates de meest wijze man van Griekenland was, waarop Socrates antwoordde dat dat dan was omdat hij alleen zich bewust was van zijn eigen onwetendheid.

Dit zou iets te maken te hebben met één van de motto's van het orakel dat Socrates mogelijk daar gelezen heeft "Gnothi Seauton" (Γνωθι Σεαυτον) of "Ken uzelf".

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2004 - 11:04

Nu is de vraag, way off topic, welke vertaling de juiste is. De Engelse versie is wel anders dan de nederlandse. Ik vind persoonlijk de nederlandse beter klinken:

Het verstandigst is zij die weet wat ze niet weet.

Dan de Engelse:

True knowledge is knowing that you know nothing.

Dat zou dan meer:
True knowledge is knowing what you don't know.
zijn.

Is een leeghoofd een wijsgeer?

Joachim

Joachim

• >25 berichten
  • 75 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2004 - 11:33

hm, je zegt ".. ZIJ die weet..."

ok, al die emancipatie-stuff kan dan wel goed zijn ,maar zou socrates niet "HIJ" gezgd hebben? hij leefde toch in een maatschappij die door mannen gedomineerd werd? en hij was toc hzelf ook een man ?

dan over mijn engelse vertaling... welleuh... ik heb nooit beweerd dat die het juiste was, kvond ze gewoon beter klinken dan de nederlandse :shock:

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2004 - 12:02

hm, je zegt ".. ZIJ die weet..."

ok, al die emancipatie-stuff kan dan wel goed zijn ,maar zou socrates niet "HIJ" gezgd hebben? hij leefde toch in een maatschappij die door mannen gedomineerd werd? en hij was toc hzelf ook een man ?

dan over mijn engelse vertaling... welleuh... ik heb nooit beweerd dat die het juiste was, kvond ze gewoon beter klinken dan de nederlandse :shock:

Ik denk dat dat een juiste gedachtegang is, ik ben de uitspraak echter nooit met de hij-vorm tegen gekomen. Het kan zijn dat zij op de wijsheid slaat, dat is namelijk vrouwelijk.

Draco

Draco

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2004 - 13:06

Ik denk dat dat een juiste gedachtegang is, ik ben de uitspraak echter nooit met de hij-vorm tegen gekomen. Het kan zijn dat zij op de wijsheid slaat, dat is namelijk vrouwelijk.

Of gewoon op het meervoud... Zij die weten... Maar dan in een ouder nerderlandse vorm ofzoiets. Dunno ze, is allesins leuke quote 8)

Greetz
Draco

edit >> ofwel wou hij gewoon zeggen dat de man zowieso alles weet en dat het enkel op vrouwen sloeg :shock: (j/k he ;))

Joachim

Joachim

• >25 berichten
  • 75 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2004 - 13:10

[offtopicmode (sorry :shock: )]
hèhè, zo kunnen we blijven redenen verzinnen:

* verkeerde vertaling uit het grieks ?
* socrates was schizofreen ?
* socrates was een travestiet ? ;)

[/offtopicmode]

Draco

Draco

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2004 - 13:26

[offtopicmode (sorry  :shock: )]

Euh... Waarom is da offtopic? ;)
't Is toch over da zinneke da deze topic handelt, niet?

Greetz
Draco

PS: dit was wel off topic, sorry ;)

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2004 - 15:59

't Is toch over da zinneke da deze topic handelt, niet?

Nu wel ja :shock:

De uitspraak die het beste de bedoeling van Socrates moet weergeven is volgens mij:

Het verstandigst is persoon X, als X weet wat X niet weet en beseft hoe enorm veel dit eigelijk wel is.

want:
Want de originele quote, X who knows that he knows nothing,. is natuurlijk een contradictie. Maar dit maakt de originele natuurlijk wel treffender. 8)

Draco

Draco

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2004 - 16:53

- Soms lijkt het of een mooi uiterlijk en een mooi karakter omgekeerd evenredig zijn -

Deze van Doemdenker vind ik ook wel geslaagd...

Greetz
Draco

Joachim

Joachim

• >25 berichten
  • 75 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2004 - 17:12

Ik ben dan de uitzondering die de regel bevestigt :shock: ;) ;)

(voor wie het nog niet door had: grapje ;) )

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures