schema gelijkrichter.

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 7

schema gelijkrichter.

ey

ik heb een brommer zonder accu die 12v wisselspanning levert, en omdat ik misschien een 3 tonige hoorn die aangedreven word door een compressor die konstante spanning nodig heeft, of gewoon mijn eigen claxon dezelfde toonhoogte wil laten geven heb ik een gelijkrichter nodig om 12 gelijkspanning te krijgen.

en omdat ik nogal een n00b ben op dit gedeelte van elektriciteit ben ik op zoek naar een schema voor een gelijkrichter 12v. waar de volgorde van aansluiten opstaat en alle waardes van condensatoren, diodes enzo. dus als iemand een schema voor me wil maken, alvast bedankt :roll:

en hoe moet je zoiets aansluiten gewoon aan elkaar solderen of moet het op een printplaat o.i.d. en dan in een behuizinkje monteren?

b.v.d.

stefan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: schema gelijkrichter.

zie het plaatje rechts in het beeld

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkrichter

Berichten: 7

Re: schema gelijkrichter.

oke bedankt maar welke waardes moet ik nu gebruiken voor de diode's?

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: schema gelijkrichter.

Waarschijnlijk is het makkelijker om dit als kant en klare componenten te kopen. Ik zou zeggen ga met je wensen naar een elektronicazaak, daar kunnen ze je vast aan de juist componenten helpen.

Misschien ook nog wel nuttig: http://puchmaxi.dsv.nl/spanningsregeling.html
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: schema gelijkrichter.

Waar wil je precies het vermogen vandaan halen om de compressor aan te drijven?

Ga even na hoe veel stroom (niet spanning) de compressor trekt.. goede kans dat het te veel is. Overigens kan je bij elke brommerwinkel kant en klare gelijkrichters kopen die afgestemd zijn op het vermogen dat je brommer kan leveren.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 7

Re: schema gelijkrichter.

compresor is 12 v en ik haal het vermogen van de ontsteking.

en ik zal wel eens vragen bij bromboer en electronica zaak.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: schema gelijkrichter.

Pas op: de ontstekingsspoel geeft vaak een hogere spanning dan de lichtspoel (de standaard 6 of 12 Volt).

Als je toch de ontsteking wil pakken (met een spanningsregelaar?), verzwak je je vonk: goede kans dat je brommer er niet al te best van gaat lopen.

Als je de spanning van de lichtspoel gebruikt, denk ik dat je licht het niet trekt (wat me onverstandig lijkt). Je lichtspoel geeft voldoende opbrengst voor 2x5 Watt en een remlicht van 21 Watt (meestal ongeveer deze configuratie).. staat er op de compressor een vermogen of stroom vermeldt?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 7

Re: schema gelijkrichter.

Mrtn schreef:Pas op: de ontstekingsspoel geeft vaak een hogere spanning dan de lichtspoel (de standaard 6 of 12 Volt).

Als je toch de ontsteking wil pakken (met een spanningsregelaar?), verzwak je je vonk: goede kans dat je brommer er niet al te best van gaat lopen.  

Als je de spanning van de lichtspoel gebruikt, denk ik dat je licht het niet trekt (wat me onverstandig lijkt). Je lichtspoel geeft voldoende opbrengst voor 2x5 Watt en een remlicht van 21 Watt (meestal ongeveer deze configuratie).. staat er op de compressor een vermogen of stroom vermeldt?


ja maar ik zet hem ook niet direct na mn ontsteking, ik zet hem gewoon tussen de draad die naar mijn claxon loopt...zo maakt hij toch alleen van dat gedeelte 12 gelijkspanning? of klopt dit niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: schema gelijkrichter.

Als je een accu hebt, heb je al gelijkstroom en de Accu zelf is de beste afvlakcondensator. Wat je moet doen is via een aparte zekering je hoorn direct op je accu aansluiten. Je claxon vervang je door een relais om de hoorn te schakelen. Klaar is kees.

Berichten: 7

Re: schema gelijkrichter.

Als je een accu hebt, heb je al gelijkstroom en de Accu zelf is de beste afvlakcondensator. Wat je moet doen is via een aparte zekering je hoorn direct op je accu aansluiten. Je claxon vervang je door een relais om de hoorn te schakelen. Klaar is kees.
ja maar dat is het nou juist, ik heb geen accu en als ik er een accu kan inbouwen dan moet ik hem telkens weer opladen want er zit geen dynamo op. en een dynamo en al die bedrading opbouwen is ook weer zo wat en is aardig lastig. en dan ga je weer zitten beunen en dat is wat ik nou juist niet wil bij een nieuwe brommer. :roll:

dus daarom vraag ik hier ook om een schema voor een gelijkrichter. en de waardes van die diodes en condensatoren. maar heb helaas nog niet echt een duidelijk antwoord gehad waar ik hem zo mee maak. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: schema gelijkrichter.

Zoek eens een bedradingsschema van je brommer op. Als het goed is heeft hij namelijk een draad die van de 'ontsteking' komt om de accu op te laden..

Van een dynamo zoals bij een fiets, is geen sprake bij brommers. Die zit op de krukas in de vorm van een vliegwiel (met magneten en erachter een plaat met spoelen).

Brommerwinkels verkopen kant-en-klare gelijkrichters en op allerlei brommer/scooter-fora zijn vast schema's te vinden (je bent vast niet de eerste). Anders ga je met opgaaf van spanning en stroom (vermogen bij spanning) naar je lokale elektro-boer en die helpt je vast verder.

www.circuitsonline.nl
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: schema gelijkrichter.

O sorry ik had het verkeerd gelezen, dacht dat je wel een accu had.

Zeer waarschijnlijk heb je er toch een nodig aangezien die hoorn te veel stroom zal trekken voor jouw lichtspoel. (dat is dus niet je ontstekingspoel) Bovendien kan een gelijkrichter alleen 12 volt leveren als er minimaal 12 V in gaat, dat zal je lichtspoel ook vaak niet halen. Je hebt dus een Accu nodig en een brugcel, of liever nog een acculader, die er voor zorgt dat je accu niet overladen raakt en gaat koken.

Berichten: 7

Re: schema gelijkrichter.

ik heb een schema gevonden alleen ik weet de waardes nog niet helemaal zeker...

diode 4x 1n4001

condensator 2x 2200microfarad

klopt dit? of verschilt dit per in/uitgaande spanning en per doel...

Berichten: 1

Re: schema gelijkrichter.

Hallo,

beschikt een frequentieomvormer altijd over een gestuurde gelijkrichter?

nog een vraagje, stel dat de frequentieomvormer remenergie terug op het net wilt steken, heeft deze dan een extra gestuurde gelijkrichter nodig?

alvast bedankt!

Berichten: 49

Re: schema gelijkrichter.

Hallo,

Het type onderdeel en de waarden hangt allemaal van de stroom af. Voor de afvlak-condensator is de vuistregel 2000uF per Ampère. In de praktijk zal dit dus 2200uF zijn. Zo'n compressor neemt wel iets meer dan 1 Ampère denk ik dus dan is de 1N4001 te licht. Je kunt een diodebrug kopen, die heb je in alle waarden en vormen.
Als je erachter kan komen wat de specs van de compressor zijn dan wordt het een stuk makkelijker.

Reageer