Wat beweegt een mens tot vandalisme

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 81

Wat beweegt een mens tot vandalisme

Elke dag lees je weer in de krant of hoor je via het nieuws op TV, dat er weer vandalistische daden zijn gepleegd.

Het geheel neemt welhaast gigantische vormen aan.

Zo kennen we het vernielen van ruiten van bushokjes, ruiten in gebouwen, ruiten in auto's. Het in de brand steken van andermans bezittingen (bijvoorbeeld auto's),

gebouwen als scholen etc. etc. etc.

Ook kennen we het bekladden van muren allerlei soorten bouwwerken.

Het vernielen van graven etc. is ook erg in trek.

Als klap op de vuurpijl kennen we de pogingen tot het laten ontsporen van treinen en bekogelen van auto's op de snelweg.

Het molesteren van zomaar vreemden en zelfs doodslag als het zo uitkomt is aan de orde van de dag. Zo kun je wel een poosje doorgaan.

De vraag luidt nu wat de betrokken daders beweegt om anderen en andermans bezittingen te beschadigen dan wel te vernietigen.

Ook van belang is het zoeken van wegen om dit gedrag te minimalsieren of zelfs uit te roeien.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wat beweegt een mens tot vandalisme

Hoe stom het ook is, zou ik niet weten hoe je dit kan voorkomen. Het klinkt misschien verschrikkelijk cliché, maar ik denk dat een goede opvoeding toch de basis is. Daarnaast misschien aandacht op basisscholen. Maar ja, die komen volgens mij door al hun opvoedkundige bijtaken onderhand niet meer toe aan normaal lesgeven.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 477

Re: Wat beweegt een mens tot vandalisme

Volgens mij heeft vandalisme ook sterk met de huidige omstandigheden van de vandalist te maken, of de omstandigheden precies op het moment van de vernieling. Een groepsgevoel zou de neiging kunnen versterken, en als de persoon het al eerder heeft gedaan, kan de kick om het nogmaals te doen ook een rol spelen.

Natuurlijk is vandalisme zeer afkeurenswaardig, maar toch denk ik dat je wat overdrijft LBO, om de reden dat imperfecties in zo'n chaotisch systeem als een samenleving nooit volledig uit te bannen zijn. Daarmee wil ik niet suggereren dat we dan maar vol pessimisme op de bank moeten gaan zitten, wachtende op de zoveelste aanslag op ons leven, maar dat het aantal vandalisten eigenlijk best wel meevalt als je het naast het totale aantal Nederlanders zet. Ik kon zo snel even geen cijfers vinden over Nederland, maar in België (http://www.statbel.fgov.be/figures/d352_nl.asp) werden in 2004 zo'n 80.000 vandalistische activiteiten gemeld, dat is 0,008% van het totale bevolkingsaantal van België. Het gaat daarbij om "vandalisme" in de breedste zin van het woord, van kleinere criminele feiten zoals het vernielen van een gedeelte van oma's rotsentuintje of het opzettelijk bekrassen van iemands auto, tot het echte grote vandalisme (wat écht bestreden moet worden), zoals het slopen van openbare voorzieningen.

Ik wil benadrukken dat vandalisme fout is, maar dat het lastig te bestrijden en soms vrij onschuldig is.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Wat beweegt een mens tot vandalisme

Volgens mij gaat het vandalen om de 'reactie' van anderen erop, weliswaar indirect maar als een uiting van een bepaalde frustratie jegens anderen. Alleen al de inbeelding van die reactie is dan al een reden er aan toe te geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Wat beweegt een mens tot vandalisme

Sjorssnors: vandalen willen aandacht?

En dan natuurlijk de welbekende: negatieve aandacht is ook aandacht.

Is dat wat je zegt?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Wat beweegt een mens tot vandalisme

Mrtn schreef:Sjorssnors: vandalen willen aandacht?  

En dan natuurlijk de welbekende: negatieve aandacht is ook aandacht.

Is dat wat je zegt?


Nee, niet zozeer de aandacht die er op kan volgen, maar puur het moment en de gedachte aan de reactie erop, wat de daad bij het beeld voegt.

Berichten: 7

Re: Wat beweegt een mens tot vandalisme

Ook verveling speelt een belangrijke rol. Vele kansarme jongeren hangen rond in de straten en uit verveling en uit aandacht vernietigen ze dan maar iets.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Wat beweegt een mens tot vandalisme

Ook verveling speelt een belangrijke rol. Vele kansarme jongeren hangen rond in de straten en uit verveling en uit aandacht vernietigen ze dan maar iets.
Ik (stoute jongen) heb in het verleden ook wel eens wat gesloopt en, nu spreek ik voor mijzelf en mijn toendestijdse vriendjes, ik moet eerlijk bekennen dat de eerste aanleiding uit verveling was, we zochten spanning op (belletje trekken was al uitgekouwt) later excaleerde dit gedrag door stoerdoenerij naar je vriendjes.

Ik ben dus van mening dat de Bron uiteindelijk bij verveling ligt (aan mijn opvoeding heeft het in eerste instantie niet gelegen want die was gewoon goed te noemen in zovere ik dit kan maar deze opvoeding heeft mij wel sneller doen beseffen dat dit niet goed is).

Nu is het een algemeen feit dat er weinig te doen is voor Jeugd die vooral hiervoor(vandalisme) ontvankelijk is.

Buiten kinderen/ straat kinderen zijn in mijn ogen de doelgroep die geholpen moet worden vandalisme te bestrijden, uitbannen lijkt mij overigens een onbegonnen zaak maar we kunnen er wel voor zorgen dat het niet nog erger word dan het heden ten dage is.

Opvangen van deze groep zal er ook voor zorgen dat men minder snel geneigd word te ontsporen en in de criminaliteit beland.

Vandalisme en criminaliteit hangen naar mijn mening nauw samen.

Ook sociale controle is nihil tegenwoordig en je kan duidelijk het verschil merken waar meer of minder sociale controle heerst.
Kite high or stay low!

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Wat beweegt een mens tot vandalisme

Vond net iets wat ook tot vandalisme kan bijdragen.

Lijkt misschien ver gezocht maar blijkt toch realiteit te zijn.

Subliminale berichten
Bij het door TMF op televisie uitgezonden optreden van de Engelse band Orbital op Dancevalley 2001, werd het publiek 20 minuten blootgesteld aan een visueel bombardement met woorden als Satan, Devil, Lucifer, Murder, Rape, Kill, Chaos – en het festival eindigde in een onvoorstelbare chaos
http://www.tobyornottoby.com/index.htm?nl/...itg.htm~actueel

Edit;

Ik heb een nieuw topic over subliminale berichten geopend, dus reacties ingaande op dit soort berichten graag hier...

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=26208
Kite high or stay low!

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: Wat beweegt een mens tot vandalisme

Dat het meevallen van het vandalisme toch eigenlijk behoorlijk tegenvalt mag blijken uit de laatste cijfers over criminaliteit.

Vandalisme staat daarbij met stip op nummer 1! :roll:

De verwachting is zelfs, dat vandalisme in de toekomst flink zal gaan toenemen.

Ik ben benieuwd of en hoe we er dan mee om kunnen gaan. :D

Reageer