Springen naar inhoud

Toxicologische stoffen

• Log in om te kunnen reageren

Molox

Molox

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2006 - 12:19

Ik hou me al een tijdje bezig met toxicologische stoffen en met name met toxicologische stoffen binnen het terrorisme. Kan iemand mij helpen om veelgebruikte stoffen uit het terrorisme en de werking ervan uit te leggen? Tot nu toe heb ik slechts oppervlakkige informatie gevonden en geen goed onderlegd scheikundig/biologisch verhaal.

Bij voorbaat dank voor jullie medewerking.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Xymos

Xymos

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2006 - 13:29

Op google kom je aardig ver denk ik hoor.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 maart 2006 - 14:43

Om welke stoffen gaat het je?
Hoe ver ben je al; wat weet je?
Wat is je vraag precies; wat wil je weten? ..het gaat wat ver om een lijst te geven met namen, werking, etc.

Voorts wil ik benadrukken dat we als moderators/beheer voorzichtig zijn als het gaat om dit soort topics. We helpen je graag met specifieke vragen (gezien je keuze van het subforum: chemisch), maar ga aub discreet om met dit onderwerp. Zie ook de regels, waarin staat dat vragen over explosieven en/of illegale onderwerpen niet toegestaan zijn.

Euhm.. taalkundig zeurderigheidje: een stof kan toxisch zijn; het effect is toxicologisch. "toxicologische stoffen" lijkt me dus niet geheel correct. Dat als zijstraatje..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Andrť B.

Andrť B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2006 - 17:11

Richt je eens op neurotoxines.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Molox

Molox

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2006 - 20:03

Bedankt voor al jullie tips, ik heb me even verder verdiept en heb me weten te redden.

Ik heb alleen nog ťťn vraag: hoe kan een vluchtige stof zoals Sarin zowel een gas zijn als een vloeistof? hoe kan het dat het 'vervluchtigd' in de lucht uit zichzelf?

bij voorbaat dank voor jullie medewerking

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 maart 2006 - 20:10

partiŽle dampdruk lijkt me. Net als water <-> waterdamp.
tenzij er iets bijzonders aan de hand is dat ik niet uit voorgand topic lees?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Molox

Molox

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2006 - 22:01

bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag Jan!!

ik heb nu weer een vraag, ik heb gelezen dat een zenuwgas zoals Sarin hydrolyseert en dan het enzym acetylcholinesterase blokkeert, waardoor acetylcholine niet meer wordt afgebroken en een zenuwimpuls blijft worden doorgegeven en niet stopt.

Maar welk deel van de hydrolyseproducten blokkeert acetylcholinesterase en hoe gaat dit scheikundig gezien in zijn werking (hydrolyseproduct bindt zich aan acetylcholinesterase)??

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 maart 2006 - 19:50

Sarin en aanverwante stoffen bevatten een P-F groep die zich door afsplitsing van fluoride hecht aan de CH2-OH groep van het aminozuur serine dat in acetylcholine voorkomt.

De reactie is als volgt:

R-CH2-OH + R'-P-F -> R-CH2-O-R' + H+ + F-

Er wordt dus een zijgroep aan het aminozuur vastgemaakt dat de enzymatische afbraak verstoort met de dodelijke gevolgen van dien.
β-Damascenon en maneschijn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures