Springen naar inhoud

Vliegen tegen omwenteling in


  • Log in om te kunnen reageren

#1


  • Gast

Geplaatst op 16 juli 2004 - 16:50

laatst een discussie,

De aarde draait met een snelheid van ongeveer 2000 km/uur. Laatst ging ik met het vliegtuig naar Turkije, ongeveer 3000 km ver. In het terugkomen vloog ik tegen de richting van de asomwenteling van de Aarde in. Dat wil dus eigenlijk zeggen dat die reis slechts 1.5 uur had moeten duren. Maar het was toch dik 3 uur (ik weet dat het in dit geval niet zo linear is, maar stel dat ik een vlucht neem recht tegen de omwenteling in). Hoe zit dat nu met vliegen in relatie tot de omwenteling van de Aarde?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Boaz

    Boaz


  • >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2004 - 17:01

de snelheid van het vliegtuig wordt bepaald door de weerstand in de lucht. Die is in beide richtingen gelijk. Er is slechts dat verschil dat er een luchtstroming is die wordt veroorzaakt door temperatuurverschillen op het noordelijk en zuidelijke halfrond (jet stream). Daardoor kan de vliegrichting wel bepalend zijn voor de totale tijdsduur van de vlucht. Als je de jetstream 'mee' hebt gaat het sneller (van west naar oost).

http://ww2010.atmos....yc/upa/jet.rxml

#3

Knownothing

    Knownothing


  • >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2004 - 19:10

De omwenteling maakt niet uit, want de luchtstromingen (wind) niet meegeteld draait de lucht evensnel mee. Is hier al niet ergens een topic over geopend?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

#4


  • Gast

Geplaatst op 16 juli 2004 - 19:12

Dus,


Je kan stellen dat de omwenteling geen invloed heeft op de vliegtijden. Hoe werkt dat dan? Waarom heeft dat geen invloed? hoe zit het dan met snelheid in relatie met de grond.

(Ik weet dat meetinstrumenten in een vliegtuig de snelheid berekenen d.m.v. de hoeveelheid lucht die er doorheen gaat. Daarnaast hebben ze ook nog radarmeters die de snelheid in relatie met de grond meten.)

alvast vriendelijk bedankt!

Esther

#5

edhoeven

    edhoeven


  • >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2004 - 06:22

Dus,


Je kan stellen dat de omwenteling geen invloed heeft op de vliegtijden. Hoe werkt dat dan? Waarom heeft dat geen invloed? hoe zit het dan met snelheid in relatie met de grond.

(Ik weet dat meetinstrumenten in een vliegtuig de snelheid berekenen d.m.v. de hoeveelheid lucht die er doorheen gaat. Daarnaast hebben ze ook nog radarmeters die de snelheid in relatie met de grond meten.)

alvast vriendelijk bedankt!

Esther


Is het je al opgevallen dat in de hogere luchtstoming
(met name de straalstroom) op het noordelijk halfrond overheersend van west naar oost verplaatst en de zon van oost naar west.
En zo doende we de draairichting van de aarde kunnen bepalen.
En dat vliegtuigen in hogere luchtlagen minder luchtweerstand hebben
waardoor ze mede door de luchtstroom en mede door de draairichting van de aarde de vliegduur van Oost naar West toch korter kan zijn.
Wat zou er gebeuren als krachtige gamma straling de aarde bereikt?
Kijken we naar een blackhol dan lijkt deze verder weg dan het in werkelijkheid is!

#6


  • Gast

Geplaatst op 29 september 2004 - 20:11

Waar de omwenteling van de aarde wel een rol bij speelt is de lancering van reketten. Het gunstigst is om deze vanaf of dichtbij de evenaar te lanceren. Daar is de draaisnelheid van de aarde het grootst, scheelt weer in energie. Alleen weet ik niet meer of ze tegen of met de draairichting mee de raket lanceren.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures