Springen naar inhoud

Hermafrodieten

• Log in om te kunnen reageren

Cervantes

Cervantes

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2004 - 23:39

Van verschillende biologen heb ik tegenstrijdige dingen gehoord. De een zegt van wel, de een zegt van niet. De vraag die ik ze stelde ('Kunnen hermafrodieten kinderen krijgen indien zij een penis hebben?') is mijns inziens dus nog niet helemaal beantwoord. Persoonlijk denk ik dat het een fysiologische onmogelijkheid is, maar aan de andere kant weet ik ook dat (sommige) hermafrodieten geen teelballen (aan de buitenkant) hebben.
Kan iemand mij hier uitleg over geven?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2004 - 07:55

Hangt er van af. Bij mensen zijn de overgrote meerderheid van de hermafrodieten onvruchtbaar, maar niet altijd.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

• Gast

Geplaatst op 18 juli 2004 - 00:04

In het geval van degenen die wél vruchtbaar zijn, hoe zit het dan met de geslachtelijke organen?

Bio

Bio

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2004 - 11:24

Een hermafrodiet is een tweeslachtig organisme, waarbij beide geslachtskenmerken werkzaam zijn.

Menselijke hermafrodieten bestaan NIET! Er zijn weliswaar wat ontwikkelingsstoornissen bekend, maar dat zijn GEEN hermafrodieten.

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2004 - 18:20

Jamaar er is ook een medische term hermafroditisme.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2004 - 08:34

hermafrodieten bestaan wel... Alleen is die naam niet helemaal juist voor mensen. Er zijn een aantal verschillende 'stadia'/'vormen' gedefinieerd. Deze lopen van vruchtbaar vrouwlijk met mannelijke onvolgroeide organen tot vruchtbare man met onvolgroeide vrouwelijke organen. Daartussen zit van alles. Er is nog geen hermafrodiet gedocumenteerd die in beide opzichten vruchtbaar was.

paar linkjes:
http://www.sexwoorde...rmafrodiet.html (met afbeelding)
http://nl.wikipedia....terseksualiteit

een aardige definitie:
http://nl.wikipedia....ki/Hermafrodiet

Bio

Bio

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2004 - 09:16

Hermafroditisme kan in principe niet bestaan, omdat het geslachtsweefsel in de ontwikkeling uit hetzelfde weefsel voorkomt.

Over de medische term hermafroditisme; er is een uiterst zeldzame chromosomale afwijking, een zogenaamd 46,XX/46,XY mozaiek karyotype, wat inhoudt dat inderdaad de genen voor zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken aanwezig zijn. Bij die mensen is dan vaak rudimentair teelbalweefsel als eierstokweefsel aanwezig. Dit is de enige keer dat er bij mensen over hermafroditisme gesproken wordt.

In sommige gevallen worden zelfs zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtshormonen aangemaakt. Maar nooit of te nimmer zijn deze mensen zowel mannelijk als vrouwelijk.

Deze naamgeving, hermafroditisme, staat echter wel ter discussie; het is namelijk niet correct. Het staat namelijk voor tweeslachtig vruchtbaar en dat is bij de mens nooit (zoals dat wel is bij regenwormen bijvoorbeeld)!

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2004 - 11:02

Deze naamgeving, hermafroditisme, staat echter wel ter discussie; het is namelijk niet correct. Het staat namelijk voor tweeslachtig vruchtbaar en dat is bij de mens nooit (zoals dat wel is bij regenwormen bijvoorbeeld)!

Zoals ik al zei, die is niet juist. Staat ook niet ter discussie. De juiste naam is interseksualtiteit.

Hier staat zo'n beetje alles over interseksualiteit:
http://www.aisnederland.nl/links.html

Bio

Bio

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2004 - 11:09

Inderdaad. Al vind ik de term interseksualiteit wat onwetenschappelijk klinken (ondefinieerbaar eigenlijk). Want zoals je op die site al ziet, zijn er heel veel verschillende afwijkingen die ze eronder laten vallen.

Maar goed, over hermafroditisme waren we het dus eens, sorry daar had ik overheen gelezen :shock:

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2004 - 15:05

Oh, ik dacht dus dat de naam hermafroditisme wel degelijk als medische term gebruik werd, en dat het geen probleem was dat ze er iets anders mee bedoelden dan de biologische term, omdat het immers over een ander vak gaat. Maar het zou wel weinig elegant zijn.

Dus als jullie zeggen dat interseksualiteit de correcte term is (of minder fout is) dan geloof ik julie wel hoor. :shock:

Bio

Bio

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2004 - 15:18

Nou ja, hermafroditisme (en pseudo-hermafroditisme) wordt wel gebruikt, maar het klopt dus eigenlijk niet. Maar ja, zo zijn er zo veel termen historisch gegroeid. Jammer alleen dat er vervolgens zoveel misverstanden over blijven bestaan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures