Springen naar inhoud

[mechanica] traagheidsmoment cilinder Iy/Ix

• Log in om te kunnen reageren

tycho

tycho

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2006 - 21:57

we hebben in de les fysica het traagheidsmoment Iz wel berekend, nu wou ik dit ook voor Iy/Ix doen maar nu zit ik ergens vast in mijn berekening.
Nu heb ik wel al gevonden dat het op 1/12(m*(3r^2+h^2)) moet uitkomen. Maar dit kom ik jammer genoeg niet uit. Kan iemand mij de juiste werkwijze uitleggen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Helly1975

Helly1975

• >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2006 - 08:38

Ix=Iy=(PI/64 x D^4)-(PI/64 x d^4) of bij benadering (0,05D^4-0,05d^4)

dr. E. Noether

dr. E. Noether

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2006 - 18:41

Hoi Tycho,

Ik denk dat de "meest juiste werkwijze" om het traagheidsmoment te berekenen de volgende is. Het traagheidsmoment LaTeX van een willekeurig object rond een willekeurige as is gedefinieerd als

LaTeX

Hierin is LaTeX de loodrechte afstand van een zeker volume elementje LaTeX tot aan de rotatieas en LaTeX is de dichtheid als functie van de plaats in het object LaTeX . In jouw geval wordt LaTeX constant verondersteld, dat betekent dat je deze buiten de integraal mag halen. Voor b.v. het traagheidsmoment LaTeX (z-as is rotatieas) is LaTeX en voor LaTeX is LaTeX (ga zelf na). Zo is voor jouw cilinder met straal LaTeX en hoogte LaTeX het traagheidsmoment rond de as van de cilinder LaTeX :

LaTeX

waarbij gebruikt is dat LaTeX , de massa van de cilinder en direct is overgestapt op z.g.n. cilindercoordinaten. Op een gelijksoortige manier kun je de integraal voor LaTeX uitrekenen (dat is lastiger en als je het zelf wilt doen en als je daar moeite mee hebt, dan kun je best de specifieke integraal plaatsen in het huiswerkforum waar een speciaal topic is voor lastige integralen; er zwerven daar enkele wiskundeknobbels dagelijks rond die je kunnen helpen). Als niet specifiek wordt gevraagd het traagheidsmoment vanaf het allerbegin te bepalen, dan zou ik lekker de formule gebruiken zoals je die zelf hebt opgezocht:

LaTeX

Maar hierboven is dus de werkwijze als je wilt zien waar de formule vandaan komt. Succes ermee.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures