aardgas verbranding

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

aardgas verbranding

Hallo allemaal.

Voor een werkstuk van een verplichte cursus op werk moet ik berekenen hoeveel co2 (Massa)er vrij komt bij de verbranding van een m3 aardgas.Nou kan ik de reactie vergelijking wel oplossen maar kan ik er niet mee verder.Wie helpt mij????Sorry voor deze voor sommige eenvoudige vraag maar ik ben al weer 23 jaar van school af.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: aardgas verbranding

Je schrijft dat je de reactievergelijking wel kan oplossen. Kun je laten zien wat je daar precies mee bedoeld en hoe je dat gedaan hebt? Want als je het goed gedaan hebt, dan ben je natuurlijk eigenlijk al klaar. Dan moet je alleen nog even 1 m^3 gas = ... liter gas = ... mol gas uitrekenen. En dan ook nog even .... mol CO2 = .... kg CO2 aan de andere kant van de reactievergelijking.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: aardgas verbranding

Ik heb dus ch4+2 o2=co2+2 h2o.Maar de problemen heb ik met terugrekenen van m3 naar mol.Moet ik hier gewoon tellen 25 mol per m3???in mijn tabellenboek staat namelijk 40 liter per mol.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: aardgas verbranding

1 m^3 = 1000 liter.

Dus 1 m^3 = ... mol.

Dus...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: aardgas verbranding

o.k ik zat dus toch goed met mijn berekening.Hartelijk dank voor het zetje in de goede richting.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: aardgas verbranding

Graag gedaan! :shock:

Als laatste nog een algemenere opmerking: perfecte schone verbranding is zeer zeldzaam. In de praktijk zal je een onvolledige verbranding krijgen (CH4 + 2O2 --> x% CO + (1-x)% CO2 + 2 H2O). De verhouding tussen CO en CO2 (dus mijn 'x') kan best wel veel verschillen van de ene verbranding naar de andere. Het getal dat je uitgerekend hebt is dus de bovengrens voor de hoeveelheid CO2 die vrij kan komen.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer