Boven en onder

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 742

Boven en onder

Kent een plant een boven en een onderkant of is dat voor hem allemaal gelijk? En hoe kun je dit weten?

(Dit is een bezighoudertje, waarvan ik denk dat ik het juiste antwoord weet en ik zal het na een tijdje postten.)
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 62

Re: Boven en onder

Leuke vraag.

Ik gis: Nee! Stik.... Dacht dat ik een goede redenatie had, maar hoe langer ik er over nadenk hoe lastiger een antwoord (voor moi).

Planten groeien naar het licht. Als de zon naar de andere kant van de aarde schijnt groeien de planten toch ook niet naar beneden?? Wellicht een heel stom antwoord, maar ik zou het echt niet weten. Ben reuze benieuwd.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Boven en onder

Ze groeien inderdaad naar het licht Jay (meestal). Ze groeien ook meestal tegen de zwaartekracht in, maar waar ik naar zoek is of een plant een boven en een onderkant heeft onafhankelijk van de omstandigheden zoals licht of zwaartekracht.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Boven en onder

Volgens mij hebben ze dan geen voorkeursrichting en groeien ze alle kanten op als je ze in een ruimteschip teelt

Berichten: 62

Re: Boven en onder

Als ik en truffel onder de planten mag laten vallen dan is het antwoord nee.

Berichten: 159

Re: Boven en onder

Helaas, een truffel is een schimmelsoort...

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Boven en onder

Ik heb mijn vraag misschien slordig gesteld. Ik zal het experiment verklikken, dan kan er nog gegokt worden naar de uitkomst. :shock:

Als ik een jonge tak van een plant afsnijd en hem in een pot water steek, dan groeien er vanonder wortels uit. Maar wat zou er gebeuren als ik hem ondersteboven in de pot steekt?
  • er groeien geen worteltjes uit
  • de wortelts groeien er langs de kant die in het water steekt uit: de bovenkant van de tak uit dus
  • de wortels groeien er langs de kant die in de lucht steekt uit: de onderkant van de tak dus
Als 2 waar is dan wijst dit erop dat het voor de plant geen verschil uitmaakt wat zijn boven of onderkant is.

Als 1 of 3 waar is dan is het wel belangrijk voor de plant wat zijn boven en onderkant is.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 159

Re: Boven en onder

Ik ga voor optie 1. Maar ik kan het niet onderbouwen; ik ben geen plantjesbioloog :wink:

Berichten: 62

Re: Boven en onder

aha.... das optie 2.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Boven en onder

Ja plant heet zwaarte kracht perceptie anders is dat plantje afhankelijk van hoe zijn zaadje valt, want als deze omgekeerd terecht komt heeft ie problemen.

Wat zorgt nu voor zwaartekracht perceptie?

wel dit zijn de statolieten, cellen met gekristaliseerde zetmeelkorrels. Deze korrels zijn onderhevig aanzwaarte kracht en stimuleren receptors in die cel.

greetz

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Boven en onder

Ah, ik was deze topic helemaal vergeten. Volgens Encarta, onder het lemma "polariteit [plantkunde]":
aanduiding van het feit dat fysiologisch is vastgelegd dat planten een bovenkant en een onderkant hebben. Duidelijk komt dit tot uiting als men bijv. in het voorjaar een stuk van een wilgentak normaal of omgekeerd in een vaas plaatst. Bij de tak die normaal staat, vindt men na enige tijd uitgelopen wortels aan de onderkant en uitgelopen spruiten aan de bovenkant; de tak die omgekeerd geplaatst is, maakt van boven wortels en van onder spruiten.
Microsoft® Encarta® Encyclopedie 2002 Winkler Prins. © 1993-2001 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden.

Ik vind de beschrijving niet erg duidelijk, welke boven en onderkant bedoelen ze in het tweede geval? De echte bovenkant of de omgekeerde bovenkant??

Ik heb ondetussen nog geen bron met meer gezag gevonden. Misschien in de lente het experiment eens zelf proberen met verse wilgentakjes...
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Boven en onder

dit is eigenlijk iets heel anders,

Hier zeggen ze dat een plantje twee groei centra hebben een voor de wortels en een voor de stengel zelf. Zet je een takje omgekeerd in een vaasje dan zullen takjes uitgroeien in het water en wortels in de lucht.

Ale das toch wat ik eruit versta
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Boven en onder

Het lijkt mij dat ze bedoelen dat de oorspronkelijke bovenkant de onderkant wordt als je het takje omgekeerd in een vaas zet. De plant kan immers alleen via de wortels water opnemen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer