Levensduur van tin-solderingen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 790

Levensduur van tin-solderingen

Ik vroeg me af, en kon er zo gauw niets over vinden op Google, maar is er niet een bepaalde levensduur voor de tin-solderingen, waarmee koperen leidingen gesoldeerd worden ?

Zo ja, is menig woning dan niet een tikkende tijdbom, vanwege gas-lekkages ?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Levensduur van tin-solderingen

koper wordt niet gesoldeerd, bij mijn weten .....
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Levensduur van tin-solderingen

koper wordt niet gesoldeerd, bij mijn weten .....
We werken tegenwoordig inderdaad veel met knelkoppelingen, maar waarom zou het niet gesoldeerd worden?? Werkt perfect.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Levensduur van tin-solderingen

dan is mijn informatie te nieuw :roll: Ik zie het iig niet meer gebeuren, zeker met gasleidingen zal men altijd met knelkoppelingen werken (oom van me is loodgieter, of installateur, wat je wilt) Maar hoelang de soldering houdt, hangt af van welke kwaliteit je soldeertin is, m.a.w. hoeveel lood erdoorheen zit. Hoe minder, hoe hoger de smelttemperatuur, hoe zich dat dan verhoudt tot de sterkte van de verbinding zou ik niet weten.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Levensduur van tin-solderingen

Knelkoppelingen zijn inderdaad iets van de laatste decennia. Daarvoor werden alle koperen leidingen, waaronder ook die van gasintallaties gesoldeerd. Met name de verborgen koppelingen, die bijvoorbeeld onder vloeren zitten, zijn aan het oog onttrokken, en kunnen los gaan zitten. Vooral de oudste leidingen die ook aan temperatuurschommelingen onderhevig zijn geweest zijn dan een risico. Menig ontploffing heeft al plaatsgevonden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Levensduur van tin-solderingen

Ik heb eens in huis rond gekeken, (oud kot), ik heb soldeerwerk, schroefkoppelingen en knelkoppelingen. 8)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Levensduur van tin-solderingen

Zelf werk ik op zaterdag in een Doe het zelf zaak. Na ik weet de preciese cijfers niet maar ik denk dat de verhouding tussen Wat we verkopen aan knelkoppeling en soldeerkoppeling ongeveer 2:1 is.

dus we verkopen ongeveer tweemaal zoveel knelkoppeling als soldeerkoppeling , maar det de verhouding die ik gaf, klopt gelijk de significantie .

Dus het is niet echt verouderd.

Verder smelt het ongeveer bij 180 graden C. maar dat is zo als Lala al zei sterk afhankelijk van de samenstelling.

Ook is het afhankelijk van wie het erop brengt , toen ik twee ijzeren draadjes aan elkaar soldeerde liet het snel los, toen een klasgenoot het van mij deed hield het langer.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Levensduur van tin-solderingen

... zeker met gasleidingen zal men altijd met snelkoppelingen werken .
Knelkoppelingen op gasleidingen zijn alleen toegestaan als ze in het zicht zitten. Verbindingen die alleen zijn te bereiken door sloopwerk moeten gesoldeerd zijn.

Verder moeten knelkoppelingen per type een goedkeur hebben voor gas. Het komt b.v. voor dat van een bepaald fabrikaat de 15mm koppelingen wel zijn toegestaan, maar de 12mm koppelingen niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Levensduur van tin-solderingen

Zo significant is dat niet, gezien de meeste knelkoppelingen gebruikt worden voor cv-intalaties. Inderdaad hebben wel de samenstelling (lood / tin) en het vakmanschap z'n invloed op het resultaat. Veel doe-het-zelf-werk is vaak de reden van veel onvakkundige uitvoeringen van soldeerwerk. Met name 'het opruwen van het koper', om de vettige fabrieksaanslag te verweideren en de hechting van de soldering te verbeteren is dan doorslaggevend p de levensduur van de koppeling. Controle erop gebeurt momenteel amper.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Levensduur van tin-solderingen

Wanneer je een lood/tin gesoldeerde koppeling hebt, die al wat ouder is en zeker wanneer die nog met S-39 is gemaakt, is die vaak nog gas- en waterdicht, maar zo verrot dat je hem zo lostrekt. Zelf soldeer ik alleen maar met zilver/zinksoldeer. Dat is veel sterker en duurzamer.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Levensduur van tin-solderingen

Wanneer je een lood/tin gesoldeerde koppeling hebt, die al wat ouder is en zeker wanneer die nog met S-39 is gemaakt, is die vaak nog gas- en waterdicht, maar zo verrot dat je hem zo lostrekt. Zelf soldeer ik alleen maar met zilver/zinksoldeer. Dat is veel sterker en duurzamer.


Dat was 'vroeger' ook het geval. Alle koperen leidingen werden eerst met S39 ingesmeerd, Bijna al de oudere installaties (ouder dan 25 jaar) waarbij koperen gasleidingen zijn gemonteerd, zijn zo gesoldeerd. Even iets te veel 'rammelen' aan een leiding in een kast, en een gasleiding onder de vloer kan al los schieten. Zelfs grote temperatuurschommelingen kunnen 'oudere solderingen' los doen knappen, wat met 'gas' funest is.

Berichten: 1

Re: Levensduur van tin-solderingen

gassen en UH vacuumsystemen mogen nooit en te nimmer met knelkoppeling gebruikt worden!!!

zeker met brandbare gassen is dit uit den boze, voordat een gasleiding in gebruikt wordt moet deze afgepompt worden ( en lektesten met helium) is een optie

indien thuis klust aan een gasleiding en je bent er niet op gediplomeerd! ben je niet verzekerd als je de zaak in de hens gaat.

dus hoge (gas) drukleidingen moeten ten alle tijden gesoldeerd worden, water leidingen en, (water mag wel met knelkoppelingen) gasleidingen met zilversoldeer legeringen ( hardsoldeer) >450grad C

lood/tin heeft een te lage smelt/ en is carciogeen/ beperkte sterkte.

knelkoppelingen zijn bedoeld voor eenmalig gebruik! sterkte soldeer verbinding is gerelateerd aan de soldeerspleet, te grote spleet geeft enorme achteruitgang van sterkte/ afschuifkrachten, cappilaire werking en miniscus is essentieel. voor een sterke verbinding.

gr materiaal en verbindings technoloog

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Levensduur van tin-solderingen

Milanjindra, je stelling is te algemeen.

Zoals ik al eerder zei, verbindingen in huisinstallaties voor (aard)gas mogen met knelkoppelingen gemaakt worden mits ze in het zicht blijven, en mits de gebruikte koppeling daarvoor is goedgekeurd. Dat staat zo in de GAVO. (Voorschriften voor gasinstallaties)

Reageer