[Scheikunde] vraagstuk over pH

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Scheikunde] vraagstuk over pH

opgave:

1. Bereken hoeveel vaste stof NaOH toegevoegd moet worden aan 50 ml van een 0.1M glycine-oplossing om een 0.1 M buffer van pH9.1 te maken.

Hoe begin ik hieraan, wat zijn de stappen die ik moet volgen?

2. Je beschikt over een glutaminezuur-oplossing en een mononatrium-glutamaat-oplossing, beide met dezelfde concentratie. In welke verhouding zal je de twee oplossingen moeten mengen om een pH van 4.6 te bekomen.

Hoe begin ik hieraan? Wat moet ik doen om dit te bekomen. Een voorbeeld van een gelijkaardige oefening zou leuk zijn.

Hartelijk dank. Ik hoop jullie trouwens bij andere vakken te helpen. Chemie is niet echt mijn ding.

Berichten: 1.379

Re: [Scheikunde] vraagstuk over pH

Je moet natuurlijk eerst je lesje leren over buffers. Dan weet je dat het hier gaat over een gedeeltelijk geneutraliseerd zwak zuur. Je hebt altijd de grootste buffercapaciteit bij een half geneutraliseerd zuur. Of dat in de opgave het geval is zal moeten blijken.

In je les staat ongetwijfeld de volgende formule afgeleid uit het dissociatie evenwicht voor het zwakke zuur. We nemen daarbij steeds aan dat alle anionen van het zout afkomstig zijn. Bij een halfgeneutraliseerd zuur is dus C(zuur) = C(zout) en dus pH = pK. Dat volgt allemaal uit onderstaande formule.

pK = pH - log [ C(zout)/Czuur ]

de pK waarden vind je in een tabel, de beide concentraties haal je uit de gegevens. Het wordt dus een invuloefening voor bovenstaande formule. Eerst even kijken wat er gegeven is en wat er gevraagd is. En dan een beetje algebra. hzeil
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer