Springen naar inhoud

[Vloeistoffysica] Waterdruk als functie van spuithoogte

• Log in om te kunnen reageren

jasperw

jasperw

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2006 - 13:47

Ik probeer een antwoord te vinden op de volgende vraag:

Hoe bereken je de druk die je nodig hebt om een waterstraal een bepaalde afstand (6 meter) verticaal omhoog te spuiten door een ronde nozzle met een gegeven diameter (6,4 mm)?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44889 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 maart 2006 - 00:35

Als je me de stroomsnelheid in je toevoerleiding, en de diameter daarvan zou geven zou ik het je zó vertellen. Maar de weerstand van dat gat berekenen en op basis darvan die stroomsnelheid bepalen zie ik zonder diepere bestudering niet zitten. Mogelijk weet jij wel vlot raad met die bernouilli vergelijking?

zie deze powerpoint:
http://www.gtdbernou.../FTV1/ftv12.ppt
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

jasperw

jasperw

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2006 - 12:26

Bedankt voor de powerpoint presentatie! Wat ik uit de voorbeelden over de Bernoulli vergelijking kan afleiden is dat om een waterstraal 6 meter hoog te spuiten, je een uitstroomsnelheid nodig hebt van 11m/s (v^2=2gh). Hoe ik hier vervolgens een druk uit moet afleiden is mij nog niet duidelijk.

Wellicht had ik wat meer informatie moeten geven. Ik zoek overigens geen antwoord met drie cijfers achter de komma. Waar het om gaat is dat ik een testprocedure heb die voorschrijft om een waterstraal te gebruiken die minimaal 6 meter verticaal omhoog kan spuiten door een nozzle van 6,4mm.
Dus nu wil ik de waterdruk berekenen die de testprocedure indirect voorschrijft en kijken hoe dit zich verhoudt tot een gewone hogedrukspuit.

Ik probeer het me zo voor te stellen: je hebt een drukvat met water onder x bar en je maakt er een rond gat bovenin van 6,4mm waardoor er een fontein ontstaat van 6 meter hoog. Hoe groot is de druk x in het vat?

Diadem

Diadem

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2006 - 17:00

Maar je hebt geen drukvat, je hebt een waterleiding waardoor water stroomt.

Een nozzle verhoogt de effectieve waterdruk (en stroomsnelheid) gewoon met een factor die afhankelijk is in het verschil van oppervlakten van de nozzle en de leiding.

Als het water met een snelheid x door een leiding van 6.4mm dikte stroomt, dan stroomt het met snelheid x door de nozzle. Maak je de leiding 2x zo dik dan wordt de snelheid in de nozzle 4x zo hoog. En dus komt de straal een stuk hoger.

Je hebt dus de dikte van de leidingen nodig, of alternatief het volume aan water wat er per seconde doorheen stroomt.

Dit is eenvoudig te meten. Kraan open, emmer eronder, wachten maar :roll:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures