[Chemie] Oplossing/ opgeloste stoffen/Solvent

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[Chemie] Oplossing/ opgeloste stoffen/Solvent

Hallo, dit is mijn eerste post hier. :roll:

Ik zit met een deftig probleem, want ik moet een practicum Chemie oplossen tegen morgen alleen biedt het internet geen nuttige of tegenstrijdige informatie dus wou ik een beroep doen op dit wel zeer uitgebreide forum. :P

Hopelijk hebben jullie er geen bezwaren op dat ik de vragen letterlijk overtyp?

Hier zijn ze :

1. Wat is een solvent?

2. Er zijn twee soorten oplosmiddelen. Geef ze en geef ook telkens een voorbeeld.

3. Waarvan is de oplosbaarheid afhankelijk?

4. Welke van de opgesomde stoffen zijn oplosbaar in ethanol?

Kaliumchloride

Suiker

Olie

Calciumcarbonaat

Methanol

Di-jood

In onderstaande tabel hebben we verschillende oplossingen opgesomd. Noteer bij elk handelsproduct welk solvent er gebruikt is. Vermeld ook de opgeloste stof.

Oplossing________|____________Solvent_____________|________Opgeloste stof

----------------------------------------------------------------------------------------------

Spuitwater----------|_______________________________|____________________

Ammoniak----------|_______________________________|____________________

Zoutzuur------------|_______________________________|____________________

Bijtende soda------|_______________________________|____________________

Pekel---------------|_______________________________|____________________

Azijn----------------|_______________________________|____________________

Je hoeft het niet letterlijk of allemaal in te vullen, maar een helpende hand zou toch welkom zijn. :P

Edit : met mijn 'hallo' breek ik blijkbaar al een regel! Nu, omdat het mijn eerste post is laat ik hem toch even staan, het is een beleefdheidskwestie vanwege mijn eerste post. Maar ik zal het dan nooit meer doen. :wink:
When twilight draws near, when you are pushed to the very limits of your soul, when it seems that all that you have left are the dead remnants of the fabric of your life : Believe

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Chemie] Oplossing/ opgeloste stoffen/Solvent

2. Er zijn twee soorten oplosmiddelen. Geef ze en geef ook telkens een voorbeeld.
Polair en apolair.

Water en ethanol (alcohol) in niet specifieke volgorde. Nu jij weer :roll:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Chemie] Oplossing/ opgeloste stoffen/Solvent

1. Wat is een solvent?
Google: DEFINE: SOLVENT Geen nederlandstalige hits, wel zeer begrijpelijke engelse.
3. Waarvan is de oplosbaarheid afhankelijk?
Lijkt me typisch een vraag om uit je tekstboek te halen. Dat moet daar toch in staan?
In onderstaande tabel hebben we verschillende oplossingen opgesomd. Noteer bij elk handelsproduct welk solvent er gebruikt is. Vermeld ook de opgeloste stof.
gebruik wikipedia, voor de twee en drie al helder en duidelijk. Let wel op, de oplossing van de tweede heet niet ammoniak, maar ammonia zonder "k"
met mijn 'hallo' breek ik blijkbaar al een regel!
Dat valt wel mee hoor, zo nauw kijken de moderatoren nou ook weer niet. Maar ken je die fora waar de helft van elk bericht volstaat met regels vol begroetingen en afscheidkusjes en weet ik niet wat voor onzin?. Het wordt er niet leesbaarder op. Soms is de helft van wat je leest gewoon overbodig. En we hebben het al zo druk allemaal...... :wink:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [Chemie] Oplossing/ opgeloste stoffen/Solvent

Bedankt voor de antwoorden, ik heb er toch wat aan gehad. :P

Vandaag hebben we de antwoorden in de les zitten bespreken, alles staat nu goed ingevuld...

En nu op mijn examens proberen mijn buis-dagelijks werk op te halen voor chemie! :roll:
When twilight draws near, when you are pushed to the very limits of your soul, when it seems that all that you have left are the dead remnants of the fabric of your life : Believe

Reageer