natuurkunde leren snappen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 119

natuurkunde leren snappen

hallo allemaal,

het is misschien een enigzins aparte vraag, maar ik heb 2jaar terug natuurkunde laten vallen omdat ik geen natuur profiel wilde en nodig had, maar ik had wel graag alleen het vak natuurkunde willen houden omdat ik daar wel goed in was.(alleen dat was op onze school niet mogelijk) ik vond het wel een intressant vak en snapte het meestal wel. maar nu heb ik het ruim 2jaar niet meer gehad en als ik dan nu die topics lees over natuurkunde gaat het mijn petje allemaal ver te boven.

dan vraag ik me af, is het mogelijk door middel van het volgen van de topic toch weer een beetje op niveau komen?

Berichten: 67

Re: natuurkunde leren snappen

Goed idee!

Ik ben ook bang dat als ik volgend schooljaar aan natuurkunde-studie begin, ik hopeloos achterkom door de slechte les-methode op mn huidige school.

Mischien kunnen mensen die hier wel verstand van hebben wat veelvoorkomende natuurkundige zaken neerzetten?

louis

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: natuurkunde leren snappen

Ligt heel erg aan je voorkennis op het betreffende gebied. Natuurkunde is zo uitgebreid, dat je nooit alles zult snappen als je het tijdens de middelbare school hebt laten vallen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: natuurkunde leren snappen

dan vraag ik me af, is het mogelijk door middel van het volgen van de topic toch weer een beetje op niveau komen?
Stel dat je een topic volgt en iets niet snapt. Het staat je vrij in dat topic te posten. Om verwarring te voorkomen zou het leuk zijn eventjes te wachten totdat de oorspronkelijke vraagsteller er blijkbaar uit is. Kom dan met jouw vragen over dat onderwerp. De discussie kan dan nog even doorlopen tot jij er ook uit bent.
Mischien kunnen mensen die hier wel verstand van hebben wat veelvoorkomende natuurkundige zaken neerzetten?
In het midden latend of ik er verstand van heb of niet, en op welk niveau, zoiets zou neerkomen op het schrijven van complete fysica-boeken. Ik zou zeggen, koop een boek op jouw niveau, liefst een met uitwerking van de opgaven, en kom naar het huiswerkforum met de dingen waarmee je vastloopt.

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

In het huiswerkforum staan tientallen pagina's afgewerkte topics. Blader eens door de natuurkunde-topics daar en zoek eens topics met opgaven met een duidelijke vraagstelling die je interesseert maar die je niet kan volgen, en sluit aan met de vragen..... wie weet wat dat oplevert. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 119

Re: natuurkunde leren snappen

qua niveau ben ik ongeveer blijven steken in de 3e van HAVO...

gewoon wat simpele dingen over volt,ampere aantal basisnatuur wetten zoals zwaartekracht enz.

maar als ik dan soms die topics lees dan ken ik gewoon al die vaktermen niet.

als je het allemaal van de basis volgt snap ik het wel waarschijnlijk maar je kunt er niet zo ineens inspringen bij natuurkunde.

maar ik zal eens proberen om af en toe gewoon wat eenvoudige topics te volgen :wink:

misschien dat ik nog wat kan opsteken en weer een beetje terug kan komen op niveau.

Berichten: 119

Re: natuurkunde leren snappen

ik heb het eens voor gelegd aan een vriend van me(Antoon) mensen die weleens op het natuurkunde forum komen kennen hem misschien wel.

maar hij kwam wel met iets intressants, hij zei dat ik eerst maar eens de basis moest leren...en verwees me naar de volgende site:

http://particleadventure.org/particleadven...rtstandard.html

en met hulp van hem,terwijl die naast me zat ben ik het eens gaan proberen :wink:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: natuurkunde leren snappen

Snellejelle schreef:
gewoon wat simpele dingen over volt,ampere aantal basisnatuur wetten zoals zwaartekracht enz
en even later
(Antoon)  kwam wel met iets intressants, hij zei dat ik eerst maar eens de basis moest leren...en verwees me naar de volgende site:  

http://particleadventure.org/particleadven...rtstandard.html


Beetje in de war heren? quantumfysica als een beginnetje om wat te snappen van
wat simpele dingen over volt,ampere aantal basisnatuur wetten zoals zwaartekracht enz
:P :roll: (waar zijn de forse verplegers met zo'n pakjes met lange mouwen die je op de rug kan vastknopen??)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: natuurkunde leren snappen

Als de natuurkundestof op Havo 3 ongeveer net zo is als op VWO 3, dan heb je nog niet veel van de echte natuurkunde gezien. Je hoef je dan ook echt absoluut geen zorgen te maken dat je veel van de onderwerpen hier niet kunt volgens. Zelfs ik (5de jaars natuurkunde student - universitair), kan soms zelfs topics niet volgen.

Het beste advies dat ik je kan geven is om uit te vinden welke natuurkunde en wiskundeboeken er worden gebruikt in Havo / VWO en daarmee te beginnen. Het wordt dan een zelfstudie achtig iets, waarmee je een redelijke basis hebt om er mee door te gaan. Het belangrijkste blijft oefenen. Maak veel opgaven!
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 119

Re: natuurkunde leren snappen

Snellejelle schreef:
gewoon wat simpele dingen over volt,ampere aantal basisnatuur wetten zoals zwaartekracht enz
en even later
(Antoon)  kwam wel met iets intressants, hij zei dat ik eerst maar eens de basis moest leren...en verwees me naar de volgende site:  

http://particleadventure.org/particleadven...rtstandard.html
Beetje in de war heren? quantumfysica als een beginnetje om wat te snappen van
wat simpele dingen over volt,ampere aantal basisnatuur wetten zoals zwaartekracht enz
:P :roll: (waar zijn de forse verplegers met zo'n pakjes met lange mouwen die je op de rug kan vastknopen??)
haha ja als je het zo brengt komt het inderdaad wel verward over...

maar die simpele dingen die ik in mijn eerste bericht aanhaalde, waren de dingen die ik in de derde klas leerde met natuurkunde, nu wilde ik wat meer uitdaging :wink:

en ik denk dat quantumfysica dan wel een leuke uitdaging is. bedoel dat simpele gedoe wat ik eerder al noemde praten jullie hier niet over en ik wilde juist een beetje kunnen mee praten...

maar als je de context er niet bij hebt kun je dingen aardig vervormen inderdaad :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: natuurkunde leren snappen

De site van particleadventure.org vind ik erg toegankelijk en geschreven voor iedereen die er wat van wilt weten, ik denk dat iedereen die er wat tijd in steekt die site kan snappen, en zo dra je die site snapt kun je alweet een hoop topics in moderne natuurkunde volgen.

Verder heb ik ook verteld dat je wel met andere dingen moet beginnen dan QM, namelijk de gewone mechanica is wel eem must, en E&M enz enz

Re: natuurkunde leren snappen

Het grote struikelblok in de natuurkunde is voor veel studenten,de gebrekkige kennis van de wiskunde.Vele doen een extra jaar wiskunde alvorens over te stappen naar de fysica.Met die extra kennis wiskunde zijn ze niet alleen beter voorbereid op de fysica,maar op een hele reeks van vakken.

Reageer