[Natuurkunde] spectrum - sterren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[Natuurkunde] spectrum - sterren

Ik wilde graag weten wat de witte stukken voorstellen in deze spectrum.

Afbeelding

En hoe kan je aan de ze spectrum zien welke stoffen erin voorkomen?

[edit door Miels: [ img ] tags om de link gezet, zodat je nu gelijk de afafbeelding kan zien]

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: [Natuurkunde] spectrum - sterren

Zo simpel mogelijk uitgelegd (verbeter me als ik iets verkeerd gezegd heb):

je hebt nodig: een spectograaf

n de optica is een spectrograaf of spectrometer een instrument dat licht in de verschillende kleuren opsplitst, net zoals Newton deed met zijn prisma. De resulterende meting van de verdeling van licht over de verschillende golflengtes wordt een spectrum genoemd. (wiki)

Hiermee wordt dus het licht opgevangen van de te onderzoeken ster.

Bij de techniek wordt gekeken naar het absorptie-spectrum van het monster in het gebied van de microgolven, ongeveer tussen 6 en 40 Gigahertz. (wiki)

De verschillende bekende elementen hebben allemaal een bepaalde golflengte. Deze golflengten worden uitgefilterd met de spectroscoop en op deze manier krijg je dus donkere/lichte strepen op een spectrum afdruk.

Aan de hand van die strepen kunnen ze bepalen welke stoffen bijv een ster bevat en verder is het zelfs mogelijk aan de hand van die gegevens snelheden krachtvelden etc te bepalen maar daar ben ik verder ook niet zo in thuis.

Zoek eens op google/wikipedia naar dit onderwerp en je zult er veel over te weten komen.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Reageer