Werking van een gsm

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 169

Werking van een gsm

Hey,

ik wist niet goed waar ik dit moest posten, dus heb ik het hier maar geplaatst :P

Kan er iemand mij vertelle hoe een gsm juist werkt? Of draadloze communicatie in het algemeen? :s

Ik weet dat het iets is met elektromagnetische golven die naar een controlemast worden gestuurd en van daaruit verbinding zoeken met de gsm van degene die je wil opbellen of sms'en, maar ik vraag me net af hoe je nou informatie in elektromagnetische golven kan steken zodat jouw sms-berichtje bij de juiste gsm aankomt en niet bij alle gsm's :roll:

Thx,

Melissa

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Werking van een gsm

Poeh, je vraagt wel een hoop in één keer. Zal proberen het eenvoudig uit te leggen.

Eigenlijk valt het verhaal in 2 hoofdmoten uiteeen. Je hebt draadloze communicatie, net als een radio of portofoon en een stuk netwerk (deels draadloos, deels over koper of glasvezel), waarin allemaal zend-ontvangers zitten met een klein bereik, die met jouw telefoon communiceren. I.p.v. radio, gaat er geen geluid "door de lucht" maar data. Samen is dat net zoiets als een computernetwerk. Computers hebben een IP-adres om ze te herkennen, en jouw GSM heeft een telefoonnummer als adres. Binnen het netwerk zorgen servers ervoor dat berichten juist bij je bezorgd worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Werking van een gsm

"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 169

Re: Werking van een gsm

Thanx :roll:

maar ik vraag me nog steeds af hoe je bepaalde informatie in elektromagnetische golven kan steken? Dit vindt ik nergens terug, ook niet op wikipedia... :s

melissa

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Werking van een gsm

In principe hetzelfde als bij een radio:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Radio#Werking...ng_van_de_radio

Alleen is de manier van verzenden bij een GSM anders dan bij een radio, zoals je hebt kunnen lezen in het andere artikel.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Werking van een gsm

Melissa schreef:Thanx :roll:

maar ik vraag me nog steeds af hoe je bepaalde informatie in elektromagnetische golven kan steken? Dit vindt ik nergens terug, ook niet op wikipedia... :s

melissa
Een elektromagnetische golf, is een golf, zoals het woord al zegt, die je m.b.v. elektriciteit opwekt. Dus de kunt de vorm van de golf elektrisch beïnvoelden, bijvoorbeeld in frequentie of in amplitude. Zo kun je er dus informatie in meegeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Werking van een gsm

Je heb amplitude modulatie en frequentie modulatie en er zijn nog wat meer technieken maar die zijn te ingewikkeld.

Bij amplitude modulatie, hiervan maakt de gewone radio gebruik, de middengolf, laat men de data het signaal moduleren met de volgende methode:

bij het zenden van een 0 gebruikt men een signaal van bijvoorbeeld 10 KilloWatt en bij een 1 gebruikt men een signaal van bijvoorbeeld 20 KiloWatt.

De tam tam kan hiervan ook gebruik maken:

zachte tam en harde tam.

tam TAM TAM tam TAM TAM is dan 0 1 1 0 1 1.

Omdat deze vorm van modulatie erg storingsgevoelig is hebben ze voor de FM radio signalen de frequentiemodulatie.

De tam tam slaat nu altijd even hard.

Dus tam tam tam tam tam.

Om nu data over te zenden slaat de tamtammer nu niet in een vast ritmisch patroon maar van

tam .. tam tam..... tam.... tam tam...

De tijd tussen de tam's geeft nu aan wat voor data men heeft.

Dus tam . tam is een 0 en tam tam is een 1.

De gsm antenne mast zendt zeer vele frequenties uit, dus zeer veel tamtammers.

Een heel muziekensemble die door elkaar heen zitten te tamtammen.

Maar elke tamtammer houdt zich aan zijn frequentie afspraak.

Jouw GSM ontvangt een bepaalde frequentie waardoor het een tamtammer ontdekt.

Dit signaal wordt dan vertaalt naar een reeks coderingen.

Zit nu in het signaal de codering 'JOUWMOBIEL' dan slaat de GSM aan en begint terug te zenden.

Op een andere frequentie met de mededeling:

IKBENBEREIKBAAR.

Jouw mobiel gaat nu over.

De elektronica in de zendmast gaat nu een vrije tamtammer opzoeken die uit zijn neus zit te eten...

De frequentie van die tamtammer wordt aan jouw mobiel doorgegeven.

De tamtammer in jouw mobiel bekomt ook zijn zendfrequentie.

Nu schakelt de mobiel over naar de andere frequentie zodat de tamtam communicatie kan gaan plaatsvinden.

Jij neemt op en de communicatie gaat nu van start.

Dat betekent dat de zendmast nu jouw tamtam hoort en vertaalt en over het kabelnetwerk wegzendt.

De zendmast bepaalt ook hoe hard de mobiel moet tamtammen om gehoord te worden.

Als alle tamtammers van de mast bezig waren dan zoekt de computer een andere mast in de buurt op waarbij er een tamtammer zit te niksen.

Je ziet dat het een complex systeem is.

Als je nu neerlegt dan geeft jouw mobiel door dat het getamtam van jouw zijde is gestopt en gaat de zendmast de tamtammer vrij maken.

Na een tijd belt iemand anders met die tamtammer.

Als je zelf gaat bellen dan zal de zendmast die alle mobiels zit te scannen een signaal bekomen dat jij wilt gaan bellen.

En het getam gaat weer beginnen.

Bij de oude portofoons, die analoog werkten, dus zonder chips enzo, had elke portofoon zijn eigen frequentie.

De frequentieband:

Een frequentieband is een bereik van stel 50 hz tot 3000 Hz.

(Hz is Hertz en is cycli per seconde)

Jouw stem bijvoorbeeld heeft zo'n band.

Dus als je zingt dan gebruik je de frequenties uit die gehele band.

Als iemand nu ook gaat zingen in dezelfde band dan hoor je die ander er door heen bleren.

Om dat te voorkomen moet je afspreken wie in welke band zingt.

Dus van 50 Hz tot 200 Hz en van 300 Hz tot 450 Hz etc.

Waarom dit verhaal:

Bij frequentiemodulatie heeft men te maken dat de zendfrequentie moduleert:

dus bij een zendfrequentie van 100 hz met een modulatie van 10 Hz +- bekomt men 90 Hz tot 110 Hz.

En we hebben een band.

Om te voorkomen dat banden elkaar overlappen moet je er voor zorgen dat de afspraken omtrent de modulatie kloppend zijn.

Hoe hoger de frequentie hoe meer banden men kan hebben per eenheid.

Daarom is er voor internetdata via mobieltjes die hoge frequenties vereist.

Hopelijk begrijpt je nu de ingewikkelde materie.

Om het goed te begrijpen moet je gewoon denken aan die tamtams in een oerwoud die staan te trommelen.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 2

Re: Werking van een gsm

We hebben een module gemaakt over de werking van de gsm speciaal voor kinderen;

tjek:

www.stimulus.vub.ac.be

en kies dan bij techniek "GSM", je kunt het ook in groepsverband in de klas spelen!

Toen we er aan bezig waren gingen we op de universiteit overleggen met de heren professoren, deze zeiden dat NIEMAND zeker weet wat een radiogolf eigenlijk is. We kunnen ze wel maken en meten met apparaten, maar niet zelf waarnemen!

stel:

-Jij praat in je telefoon,

-De telefoon zet het geluid (geluidsgolf), om in binaire(computer)taal; die bestaat uit eentjes en nulletjes bv: "hallo!"=11101011110011011010110111010110101010101010101010101011010010101etc.

Ook gegevens van plaatjes of muziek en ook het telefoonnummer van wie je belt worden omgezet naar binaire taal.

Hiervan maakt je gsm dan een radiosignaal en verstuurd dat met de antenne.

De radio(elektromagnetische)golf bibbert, en stroomt van je gsm naar de dichtstbijzijnde mast.

Stel je voor dat als er een harde bibber in de golf zit de mast een 1 registreerd en bij een zachte bibber een 0. Zo krijgt de meest dichtbije mast een hoop eentjes en nulletjes binnen die gaan in een ondergrondse kabel naar een centrale die bijhoudt bij welke zendmast alle gsm's die aanstaan zijn.

tjek: www.stimulus.vub.ac.be er zitten ook spellen in verwerkt!

veel plezier!

Moose

Berichten: 169

Re: Werking van een gsm

Thanx allebei! Nu is het allemaal al heel wat duidelijker! :P

Het zit wel inderdaad zeer ingewikkeld in mekaar, hoe komt een mens er toch op om zoiets te maken? :P :roll:

Dat is al zoals de TV. De werking daarvan begrijp ik volledig, maar het blijft me een raadsel hoe iemand ooit op het idee komt :P verwachten die mensen echt van tevoren dat het zal lukken? Lijkt me onwaarschijnlijk, ik vind het nu al een wonder dat televisie en computerschermen zo goed werken zonder enige verkleuring of andere fouten. Het zijn tenslotte elektronen, die door de minste elektrische en magnetische velden kunnen afgeweken worden, alles moet zó precies zijn... :P

Melissa

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Werking van een gsm

De eerste 'beeldbuizen' zijn ontstaan uit de wens om elektronen zichtbaar te maken.

Men liet een elektronenstraal vallen op een fosforscherm.

De straal boog men af met grote spoelen.

Het fosfor was toen zeer dik en de kwaliteit liet te wensen over eigenlijk.

Maar voor toen was het een oplossing.

Van het een kwam het ander en men ging bekijken wat men allemaal met zo'n ding kon doen.

Er is lustig geexperimenteerd en ze kwamen zo tot de ontdekking dat men elektrische signalen zichtbaar konden maken etc etc.

De eerste beeldbuisjes, vol met radiobuizen, ook zeer complexe dingen, konden ingezet worden voor de radardetectie en in andere takken van de wetenschap.

Men ontwikkelde vanuit de technisch stand van zaken van toen het TV signaal, toen geheel zwartwit.

De techniek vorderde en men kon steeds meer, en ook ingewikkeldere buizen maken.

Daardoor werd kleur mogelijk.

De eerste kleurentv's waren echt dingen die regelmatig van kleur veranderen zodat de reparateur er weer bij moest komen.

En erg goede kleur was het niet.

Jullie zijn nu erg verwent, maar ik heb vroeger zat tegen een beeld vol ruis zitten kijken omdat het slecht weer was.

Kabeltv was er nog niet.

Toen de transistors in opmars kwamen ging de techniek van de tv ook erop vooruit.

Ook wist men steeds betere schermen te maken.

De tv is echt een technisch iets dat ontstaan is uit vele ontwikkelingen.

Er kwamen ook bijzondere transistor op de markt en ic.

De afstandbediening, automatische zenderkeuze etc is allemaal langzaam ontstaan doordat er onderdelen beschikbaar kwamen om die zaken te maken.

By the way:

Ik heb de eerste STARTREK uitzending dus gewoon in zwartwit op een buizentv gezien.

Ook de maanlandingen etc.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Reageer