Scheikunde Boeken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

Scheikunde Boeken

weet iemand mischien wat goede boeken zijn om scheikunde te leren

Re: Scheikunde Boeken

Hoe en Waarom? Scheikunde!... :shock: (mijn eerste boek er over)

en daarna een boek met 1000 geflipte scheikunde experimenten(eigenlijk waren het er geen 1000...)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Scheikunde Boeken

Ga naar een filiaal van De Slegte en ga tussen de studieboeken voor het middelbaar onderwijs neuzen. Begin daar waar je denkt dat je het kan volgen en volg dit tot je op VWO 6 niveau zit.

Vervolgens kan je zelf wel een keuze maken in de betere boekhandel voor het vervolg.

Ik heb gewoon alles gegraaid wat ik snapte en dat bestudeerd (tenzij het me niet boeide).

Berichten: 9

Re: Scheikunde Boeken

Ik studeer zelf scheikunde en heb wel een paar goede boeken om mee te beginnen.

"Fundamentals of Organic Chemistry"van John McMurry is een heel goed boek over de basis van organische chemie, alles wordt goed uitgelegd en er staanduidelijke en mooie illustratie in.

Als je meer geintereseerd bent in analytische chemie is "Principles of Instrumental Analysis " van Skoog, Holler& Nieman een hele goede.

Wil je dieper in gaan op de fysische eigenschappen zoals de thermodymamica an de reactiekinetiek is het boek "Chemistry" van Housecroft wel een goede.

Ik moet er wel bij vertellen dat al deze boeken nieuw niet goedkoop zijn, als je deze boeken ergens goedkoop ziet liggen zou dat een goede aanwinst zijn.

Re: Scheikunde Boeken

Hallo,

Ik was ook naar goede boeken aan het zoeken om wat meer kennis van de scheikunde te vergaren gezien mijn betreurigenswaardige resultaat op mijn eindexamen. Zo was ik wat aan het rond kijken op www.bol.com naar het eerder genoemde boek van John McMurry, en zag er ook een boek van hem staan genaamd "Chemistry". Kent iemand dit boek, en is dit een goed beginners boek? Wat ik eruit begreep is dat in het boek alle basis beginselen worden uitgelegd.

Hier is het boek te vinden:

Chemistry - John McMurry

Het boek is wel erg duur voor een beginner met zijn €135,38

Groet,

Tim

Re: Scheikunde Boeken

Op deze site is hij goedkoper (voor het geval je hem zou willen kopen).

Groet,

Tim

Re: Scheikunde Boeken

Een boek om beginners goed wegwijs te maken in de scheikunde heb ik in de Slegte gevonden. Het heet 'CHEMISTRY Molecules, Matter, and Change', het is van Peter Atkins en Loretta Jones.

Alles wordt helder uitgelegd met duidelijke verwijzingen naar andere hoofdstukken en het leuke is dat er een cd-rom bijzit (met de hele cursus), waarbij je je opgedane kennis kan testen. In het boek zelf zitten ook vragen. De vragen zijn niet altijd even simpel maar als je ze kan oplossen, ben je zeker dat je de leerstof goed hebt geassimileerd.

De auteurs dringen wel aan op het volgende: stay the course.

En als slot in hun inleiding beloven ze: It may seem that a jungle lies ahead, but you will find the journey one of the great adventures of your mind.

Re: Scheikunde Boeken

Ik heb zowel de Atkins, als de Skoog, waarvan hierboven gesproken wordt.

Maar persoonlijk vind ik de Skoog overzichtelijker, duidelijker, en beter uitgelegd dan de Atkins.

Berichten: 8

Re: Scheikunde Boeken

Ik gebruik Chemicles Principles (ZUHMDAHL) en Organic Chemisty (WADE).

Alles staat er nog redelijk goed uitgelegd en vallen nog relatief mee van prijs in vergelijking met andere wetenschappelijke boeken.

Re: Scheikunde Boeken

Heeft er iemand het boek van Peter Atkins en Loretta Jones? Daar zit een cd bij met oefeningen. Het is een engels boek.Of weet er iemand waar ik dit kan kopen met de cd erbij?

Re: Scheikunde Boeken

Soms op rommelmarkten vind je nog iets interressants tussen de tonnen romans die de mensen er naartoe slepen,om ze s'avonds terug naar huis te slepen.Een goed boek die gebruikt werd in het middelbaar onderwijs is de volgende:"Anorganische Chemie" van A.Delaruelle en Dr.A.L.Claes Standaard Uitgeverij Antwerpen-Utrecht.Als basis neem je toch best een boek dat in je eigen taal geschreven is.Pas later vind je een schat van informatie in het Engels,Frans en Duits.Op" marktplaats.nl" vind je ook soms iets.

Re: Scheikunde Boeken

MBO uitleg: drs. H.R. Leene, Scheikunde voor het laboratoriumonderwijs, ISBN 90 03 41439 4, uitgever Thieme.

HBO/WO organische chemie: Morrison and Boyd, Organic Chemistry Sixth edition, ISBN 0 13 643669 2 (Beste boek om snel en volledig de meest interessante tak van scheikunde te leren.)

Je bent waarschijnlijk niet geinteresseerd in instrumentele analyse, maar daar heb k ook wel boeken van. Misschien is een VWO>HAVO boek ook iets, als je rustig aan wil beginnen

Re: Scheikunde Boeken

Tim- schreef:Hallo,

Ik was ook naar goede boeken aan het zoeken om wat meer kennis van de scheikunde te vergaren gezien mijn betreurigenswaardige resultaat op mijn eindexamen. Zo was ik wat aan het rond kijken op www.bol.com naar het eerder genoemde boek van John McMurry, en zag er ook een boek van hem staan genaamd "Chemistry". Kent iemand dit boek, en is dit een goed beginners boek? Wat ik eruit begreep is dat in het boek alle basis beginselen worden uitgelegd.

Hier is het boek te vinden:

Chemistry - John McMurry

Het boek is wel erg duur voor een beginner met zijn €135,38

Groet,

Tim
Ik heb zelf les uit dit boek voor mijn studie Chemie en ik moet zeggen dat dit een heel erg duidelijk boek is maar de engelse taal moet geen vreemde zijn want dan wordt het wat lastiger maar dit boek bevat de meer dan de basis van scheikunde.

Zeer goed boek om scheikunde uit te leren

Re: Scheikunde Boeken

Ik gebruik voor mijn studie chemistry van Jones en Atkins.

Op zich een goed boek maar ik heb nogal problemen met engels.

Weet iemand een goed scheikunde boek vergelijkbaar met chemistry van Jones en Atkins alleen dan geschreven in het nederlands. Of eventueel een goede nederlandse samenvatting.



Wisse

Re: Scheikunde Boeken

Ik ben al jaren op zoek naar het boek:"Kluwers Chemisch Technisch Handwoordenboek".Het verdween uit de Stadsbibliotheek en is nergens meer te vinden.Iemand die het bezit en een beetje interresse heeft voor de chemie,zal het zeker niet lossen.Ik heb er spijt van dat ik in de tijd het boek niet heb "verloren" en betaald.Ik ben nog maar pas bij "De Slegte" geweest in Antwerpen en heb er niets gevonden wat ik nog niet had.

Reageer