[wiskunde] complexe getallen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 128

[wiskunde] complexe getallen

Welke moeilijkheden zijn jullie tegengekomen als je terugkijkt op hoe jullie hebben leren rekenen met complexe getallenn?

Zelf vond ik het lastig omdat ik me er weinig bij voor kon stellen. Tot het moment dat men de toepassingen liet zien binnen de elektriciteitsleer wist ik niet goed wat ik ermee moest.

Andere ervaringen op gebied van de moeilijkheden? Wil dit namelijk binnenkort behandelen en wil graag kijken tegen welke moeilijkheden je op kan lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] complexe getallen

Persoonlijk heb ik dat gedeelte in het middelbaar vrij gemakkelijk gevonden, waar heb je precies moeite mee?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 128

Re: [wiskunde] complexe getallen

Het gaat er nu niet even om wat ik precies moeilijk vind, maar tegen welke problemen men aan kan lopen bij het leren rekenen met complexe getallen.

Bedoel voordat de complexe getallen worden geintroduceerd, werd er altijd gezegd dat de wortel uit een negatief getal niet getrokken kan worden. Bij de introductie van complexe getallen wordt verteld dat de wortel uit -1 wel kan. Hier kan natuurlijk een probleem ontstaan, omdat er altijd is gezegd dat het niet kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] complexe getallen

Het probleem dat daar vooral ontstaat is mogelijke verwarring omdat je met complexe getallen begint te werken zonder dat de formele achtergrond gegeven wordt, meestal. Zo is het bijvoorbeeld wiskundig helemaal niet zo netjes om de imaginaire eenheid in te voeren als \(i = \sqrt{-1}\).

Bovendien gelden bepaalde eigenschappen niet meer in het complexe geval, die voor de gewone reële getallen wel opgingen, zoals \(\sqrt{a}\sqrt{b} = \sqrt{ab}\).

Berichten: 128

Re: [wiskunde] complexe getallen

Juist dit soort opmerkingen zoek ik TD! :roll:

Maar er zijn vast nog wel meer moeilijkheden waar het mis kan gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] complexe getallen

Alles kan natuurlijk misgaan, als de leerling iets niet begrijpt :wink:

Het feit dat je een complex getal op verschillende manieren kan voorstellen blijkt soms ook nogal verwarrend in het begin, dus van x+iy naar reit en dergelijke.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] complexe getallen

Benadruk, dat complexe getallen twee-dimensionale getallen zijn (vectoren in het platte vlak), in tegenstelling tot de reële getallen (getallenlijn).

Met als onmiddellijk gevolg dat er geen ordening bestaat.

Berichten: 128

Re: [wiskunde] complexe getallen

Goede opmerking, dank je wel!!

Reageer