[natuurkunde] water geven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 147

[natuurkunde] water geven

Katja verzorgt altijd de planten in de grote plantenbak in de woonkamer. Zij wil een systeem ontwerpen om de planten automatisch van water te kunnen voorzien. Er moet water worden toegevoegd als de aarde droog is, tenzij de zon op de planten schijnt.

Hiervoor zijn twee sensoren nodig: een vochtsensor en een LDR als lichtsensor. Verder is een kraan beschikbaar, die door middel van een elektromagneet open en dicht gedaan kan worden.

In figuur 2 staat een eerste aanzet van een blokschema van een dergelijk geautomatiseerd systeem.

Figuur 2 - klik op plaatje voor vergroting:

Afbeelding

1) Maak het blokschema van dit systeem af. Teken daartoe in deze figuur alle signaallijnen en zet de juiste tekst in de blokken.

Ik zal echt niet weten wat waar in welke blokschema moet komen, wie helpt me op weg?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [natuurkunde] water geven

- De invoer komt van beide sensoren.

- Verwerking: signaal moet verder als er

1) geen zon is (bedenk je daarbij: is de weerstand van een LDR dan hoog of laag?) en

2) als de aarde droog is. Ik denk dat de sensor de elektrische geleiding van de aarde meet.. dan weet je ook hoe en wat.

- Uitvoer lijkt me de kraan (of de magneet dus).

Snap je de structuur?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 147

Re: [natuurkunde] water geven

Dus zoiets:

INVOER: vochtsensor

INVOER: lichtsensor

VERWERKING: water toevoegen als aarde droog is en/of als zon niet schijnt op de planten

UITVOER: kraan open of dicht

Moet bij verwerking komen te staan: 'en/of' of alleen 'en' of alleen 'of'?

En hoe moeten de signaallijnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [natuurkunde] water geven

Ik zou van de verwerking een EN-functie maken.

Voorbeeldje van een andere toepassing:

Uitvoer als

1) signaal 'deuren sluiten' wél actief is

2) signaal fotocel (of er iemand tussen de deuren staat) niet actief is

Dit vind je bij bijvoorbeeld liftdeuren: als je er tussen staat gaan ze niet dicht.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 147

Re: [natuurkunde] water geven

Ik kom er bij verwerking nog steeds niet uit. Heb nu wat gegevens opgezocht en heb het volgende:

-INVOER: vochtsensor

tekst in blok = detecteert of de aarde vochtig is

-INVOER: lichtsensor

tekst in blok = meet verlichtingssterkte

-VERWERKING: ?

-UITVOER: elektromagneet

tekst in blok = kraan openen of sluiten

Maar wat moet er precies bij verwerking staan, iets als dit?

-VERWERKING: elektronische schakeling

tekst in blok = vaststellen of grens wordt overschreden: S2 > ingestelde waarde?

En hoe moeten de signaallijnen?

Berichten: 147

Re: [natuurkunde] water geven

Iemand een ideetje? :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] water geven

Ideeen zat, maar ik weet niet of ze te doen gebruikelijk zijn in dit soort blokschema's. Heb je een voorbeeldje van een andere opgave of zo?? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 147

Re: [natuurkunde] water geven

Laat maar een paar ideeën horen :roll:

Ik kon geen ander soortgelijke opgave vinden met een blokschema, dus heb ik geprobeerd er 1 te scannen van mijn natuurkundeboek.

Er zijn 3 type systemen:

- meetsystemen; die voeren alleen maar een meting uit.

- stuursystemen; die voeren na de meting een handeling uit.

- regelsystemen; die voeren na de meting een correctie uit.

Ik ga ervan uit dat dit een stuursysteem is :P

Voorbeeld uit natuurkundeboek van stuursysteem:

Afbeelding

Ik hoop dat dit wat makkelijker maakt voor wat ideetjes, zelf kom ik bij verwerking er helemaal niet uit...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] water geven

invoer 1: lichthoeveelheid waarnemen, omzetten 0-5 V

invoer 2: vochtgehalte waarnemen, omzetten 0-5 V

verwerking: vaststellen of grenzen worden overschreden,

lichtsignaal > 2 V EN vochtigheidssignaal < 2,5 V (DE 2 EN 2,5 ZIJN HIER VOORBEELDEN VAN MOGELIJKE GEWENSTE WAARDEN)

Uitvoer: tja, welk systeem hangt eraan? Een permanent onder druk staand systeem waarvan je slechts een magneetkraan hoeft open te sturen (bijvoorbeeld drinkwaterleiding of een hydrofoor met pressostaat gestuurde pomp), of ook nog zoiets als "Start Pomp".

Er moet water gaan stromen, dat staat vast.

Valt je op dat mijn antwoorden eigenlijk kopietjes zijn van je voorbeeld??

Volgens mij zit je veel te ingewikkeld te denken....... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 147

Re: [natuurkunde] water geven

Waarom is de bij lichtsignaal grens groter dan 2V (als vb) en vochtingheidssignaal kleiner dan 2,5V (als voorbeeld). Of maakt groter of kleiner niets uit?

Bij uitvoeren wordt mij duidelijk gemaakt dat alleen een elektromagneet de kraan open of dicht kan laten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] water geven

Ik stel voor (ik ben tuinbouwingenieur van opleiding) dat:

- de plant geen water krijgt als de lichthoeveelheid gering is. Maar de waarde 2 V is subjectief, je zou ok 1 V kunnen nemen, of zelfs zeggen, zolang het maar niet stikkedonker (0V) is mag de plant water hebben.

- de plant water krijgt nog vóórdat de grond kurkdroog is: ook hier is weer de waarde 2,5 V subjectief. Maar afhankelijk van je sensor is 0V waarschijnlijk een te lage waarde, omdat dat meestal zal betekenen dat de grond al kurkdroog is en je plant dus al slap gaat.

Ook bij die magneetkraan is nog de vraag of het UIT-signaal via een relais weg moet. Die kleppen werken nl vaak met 24 V DC of AC.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 147

Re: [natuurkunde] water geven

Ik weet niet of er een UIT-signaal naar een relais leidt, maar de opgave is nog niet compleet klaar :P (als je begrijp wat ik bedoel :roll: ).

Maar wat zijn signaallijnen? Zijn dat de lijnen van de ene blokje naar andere blokje gaan?

Dus van INVOER 1 ->- VERWERKING ->- UITVOER

en van INVOER 2 ->- VERWERKING ->- UITVOER

zoiets?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] water geven

Maar wat zijn signaallijnen?
Als ik zo in je voorbeeldje kijk zou ik zeggen: ja.

Je krijgt dan een signaallijn van elk invoerblokje naar het verwerkingsblok, en dan nog een van het verwerkingsblok naar het uitvoerblok.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 147

Re: [natuurkunde] water geven

Ohja... dom... bovendien ff opgezocht:
De verschillende delen van het blokschema worden verbonden met elkaar met behulp van signaallijnen. Op een signaallijn kan het signaal niet veranderen, moet een signaal een verandering ondergaan dan is daarvoor een blok nodig, de richting van een signaal wordt door middel van een pijl aangegeven.
Bron: blokschema

Afijn, dat is duidelijk :roll:

--------------------------------------------------------------------------------------------------

De karakteristiek van de LDR staat in de grafiek van figuur 3 getekend.

Figuur 3 - klik op plaatje voor vergroting:

Afbeelding

2) Leg uit waardoor de weerstand van een LDR kleiner wordt als de verlichtingssterkte toeneemt.

Even ter controle of ik het goed heb (ben nog niet helemaal zeker van mijn zaakje).

Een LDR is een weerstand, waarvan de weerstandswaarde wordt bepaald door de hoeveelheid licht die erop valt. De weerstandswaarde van een LDR wordt kleiner, naarmate de LDR sterker wordt belicht.

Het komt dus door de toename van de verlichtingssterkte?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] water geven

je vraag:
2) Leg uit waardoor de weerstand van een LDR kleiner wordt als de verlichtingssterkte toeneemt.
je antwoord:
Het komt dus door de toename van de verlichtingssterkte?
hihi. Waarom is de aarde rond? dat komt dus omdat ze rond is......... :roll:

(terug naar de tekentafel.... :P )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer