[Biologie] opname water van planten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

[Biologie] opname water van planten

Hoi allemaal,

een klein vraagje..

Wanneer je drie horlogeglaasjes neemt met volgende inhouden..

1. Gewoon leiding water

2. Gedestilleerd water

3. Gedestilleerd water dat door een filter is gegaan met een grondmonster (gedestilleerd water en een grondmonster dus)

Als we deze drie dan gaan uitdampen..wat kan je na het uitdampen dan waarnemen in de schaaltjes???

Ik hoop echt dat iemand me kan helpe.

Katrien

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: [Biologie] opname water van planten

hoi,

bij gedistilleerd water: niets.

bij leidingwater: kalk en andere vuiligheid.

bij grond + gedistileerd water: grond

greetings,

digits
True knowledge is knowing that you know nothing

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Biologie] opname water van planten

bij gedestilleerd water: niets.
akkoord
bij leidingwater: kalk en andere vuiligheid.
ik zou dit liever omschrijven als "de in het leidingwater opgeloste zouten"
bij grond + gedestilleerd water: grond
Als het gefilterd is mag er geen grond meer inzitten. Aan gronddeeltjes zitten echter wel allemaal ionen geadsorbeerd, die in het water in oplossing kunnen gaan (waarbij de grond als ionenwisselaar werkt.) voorbeeldje:

H+(aq) + OH-(aq)+K+(ads) <--> K+(aq) + OH-(aq)+H+(ads)

Afgezien van filtratieproblemen (waarbij bijvoorbeeld kleideeltjes, ( <2 mu.gif !) zouden kunnen doorlekken) zul je hier als indampresten dan ook hoofdzakelijk zouten aantreffen.

De omwisselingscapaciteit van minerale gronden (klei, leem) voor negatief geladen ionen is gering, waardoor je vrij veel hydroxiden zult aantreffen. Naarmate je meer organisch materiaal in je grond hebt neemt ook de omwisselingscapaciteit voor negatief geladen ionen toe, waardoor je bijvoorbeeld meer fosfaten en sulfaten zult gaan aantreffen in je indamprest. Verder zijn op gronddeeltjes natuurlijk ook minder oplosbare zouten gewoon neergeslagen, waarvan een deel weer in oplossing zal gaan. Bij dit proces is er dus geen sprake van ionenwisseling.

kortom: bij grond + gedestilleerd water: de tijdens het filteren opgeloste zouten.

en in grote lijnen bepalen we zo de bemestingstoestand van grond :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: [Biologie] opname water van planten

Oké, heel erg bedankt.

Maar nu had ik nog een vraagje.

Bij dit practica is de probleemstelling: Neemt een plant alleen water op?

en dan is de eerste proef degene van hierboven.

De waarneming is duidelijk.

Maar het besluit?????

Misschien helpt dit..

De tweede proef is:

3 plantjes

1 in gedestilleerd water

1 in gedestilleerd water en een laagje teelaarde

en 1 in gedestilleer water met kamerplantenmeststof (10 maal de normale dosis)

PLZ help me:(

Berichten: 19

Re: [Biologie] opname water van planten

Toch nog snel een vraagje bij die tweede proef..

Is het normaal dat het plantje in het gedestilleerd water echt wel veel beter groeit dan het plantje in gedestilleerd water + aarde?

Ik heb dit proefje hier thuis staan..

bij de meststof is het plantje dood

bij het gedestilleerd water is het mooi groen

en bij water en aarde is het plantje nog mooi maar geen EGTE verbetering in vergelijking met het begin.

dankuwel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Biologie] opname water van planten

wedervraagjes:

1- wat eet een konijn in de natuur?

2- wat is bijvoorbeeld het hoofdbestanddeel van de botten van dat konijn?

3- waar moet dat konijn dat hoofdbestanddeel dus uitgehaald hebben?

4- beantwoord nu de vraag:
Neemt een plant alleen water op?
3 plantjes  

1 in gedestilleerd water  

1 in gedestilleerd water en een laagje teelaarde  

en 1 in gedestilleer water met kamerplantenmeststof (10 maal de normale dosis)
om welk plantje gaat het, en vanaf welk groeistadium bevinden ze zich in de proefomstandigheden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: [Biologie] opname water van planten

jama ik weet ook wel dat een plant ni alleen water opneemt hoor

ma ik bedoel da kunt ge toch ni uit da eerste proefke besluiten eh

ma wa dan wel?

het gaat over lavendel in proef twee..groeistadium: geen idee

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Biologie] opname water van planten

ma ik bedoel da kunt ge toch ni uit da eerste proefke besluiten eh  

ma wa dan wel?
Wat bedoel je nu met je eerste proefje?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: [Biologie] opname water van planten

gewoon die met het uitdampen van de drie stoffen

1. gedestilleerd water

2. leiding water

3. en deze is gewoon een beedje grondmonster in trechter met filtreerpapier, daar gedestilleerd water door en de vloeistof die daar nog uit komt..



wat er overblijft is de waarneming..

ma kunt ge daar een besluit uit trekken in verband met de probleemstelling:

Nemen planten alleen water op?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Biologie] opname water van planten

Nee, daar kun je die conclusie niet uit trekken. Je zou wél de conclusie kunnen trekken dat regenwater, dat arm is aan mineralen, ionen uitwisselt met de bodemdeeltjes en daardoor rijk(er) wrodt aan mineralen, en dat deze mineralen zo via het bodemvocht naar de plant kunnen verhuizen door diffusie of door stroming.

Nog even terugkomen op je proefje met het dode plantje: je hebt dus lavendelplantjes , naar ik aanneem met wortel en al(zoiets bedoelde ik met groeistadium, zaad, kiemplantje, volwassen plant), goed schoongespoeld en 1 st op gedestilleerd water gezet, 1 st geplant in teelaarde en 1 st met zijn wortels in een oplossing van plantenvoeding gehangen?

Als alles goed gaat zou je NA VERLOOP VAN ENIGE TIJD (WEKEN) het volgende moeten zien:

1) vergelend oud blad door magnesiumgebrek, vergelend jong blad door ijzer/mangaangebrek, groeistilstand, en nag allerlei andere gebreksverschijnselen die bij deze totale honger mogelijk nauwelijks meer van elkaar te onderscheiden zijn. :P

2) een normale ontwikkeling :P

3) (en mogelijk al na enkele uren) slapte, gevolgd door de dood. :P

1: je plantje is nog vrolijk groen: voorlopig zijn er nog voldoende mineralen IN de plant zelf beschikbaar voor herverdeling. (Zijn er ook nog wat grondrestjes met de wortels meegegaan?) geduld is een schone zaak :P

2: Murphy's first law: anything that can go wrong, will eventually go wrong

- er is teelaarde en teelaarde. water-en luchthuishouding, voorbemesting, aanwezig microleven in allerlei vormen en nog veél meer dat fout kan zijn

- misschien is je teelaarde te zuur. (lavendel is een kalkminnend plantje)

- Je zult bij het planten wortels hebben beschadigd: rotting, ziekte?

- als het niet allemaal té erg tegenzit, haalt 'ie nummer 1 waarschijnlijk wel in over enige tijd. :P

3: wortels nemen water op door een osmotisch proces. Als de osmotische waarde van het vocht rond de haarwortels hoger is dan de osmotische waarde van het celvocht in de haarwortels, wordt water de wortels UITgezogen in plaats van erin. :roll: Een hoge concentratie zouten zorgt voor een hoge osmotische waarde. Met 10 x de aanbevolen concentratie is de OW van het water dus gewoon zo hoog, dat het plantje staat te verdrogen. Vergelijk het proces met het zouten van vis. :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: [Biologie] opname water van planten

Om gewoon simpel op je vraag te antwoorden. Nee een plant neemt niet alleen water op. Noodzakelijke zouten en andere voedings stoffen worden ook met het water opgenomen. Als je een bos bloemen koopt gooi je door het water toch ook altijd zo'n zakje met rommel. En waarom zou je anders aarde bemesten. Als een plant alleen water op zou nemen zou dat onzin zijn.

Verder kan je aan een proef als deze niet echt een goede conclusie verbinden, dan zal je de zelfde proef met een aantal lavendel plantjes tegelijk moeten doen onder de zelfde omstandigheden. De kans dat er met een van de plantjes wat mis gaat is natuurlijk altijd aanwezig. Dus vergelijk je waarnemingen met die van klasgenootjes als deze de proef ook hebben gedaan.
The fantastic world of microbiology

Reageer