Springen naar inhoud

[elektriciteit] RC integrator

• Log in om te kunnen reageren

hendry8

hendry8

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2006 - 16:09

ik stuur door een serieschakeling van een R (39.10^3 ohm) en een C (0.47.10^-6F) een blokgolf

wat is de spanning die ik uitlees over de capaciteit bij enerzijds een blokgolf met dutycycle 75% en anderzijds bij een blokgolf met dutycycle 85%??

ik geraak er echt niet uit

(blokgolf tussen 0 en 5 V)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 maart 2006 - 16:25

Volgens mij meet je 75% van 5 = 3,75V, resp. 85% van 5 = 4,25V.

hendry8

hendry8

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2006 - 16:51

als ik deze opstelling maak en ik meet de spanning over deze C meet ik slecht 200mV

kan iemand dit verklaren in het licht van het vorige antwoord?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 maart 2006 - 16:53

Al eens met een scoop gekeken wat er over de C gebeurt?

hendry8

hendry8

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2006 - 17:06

dit geeft een lijn met een rimpel

waarde ongeveer 20-30 mV
ik zat eerder fout met die 200mV

rimpel bedraagt maar 1 a 2 mV

chevu

chevu

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2006 - 19:32

Dat is wel vreemd. Normaal zou je geen constante uitgang verwachten

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2006 - 20:03

ik stuur door een serieschakeling van een R (39.10^3 ohm) en een C (0.47.10^-6F) een blokgolf  

wat is de spanning die ik uitlees over de capaciteit bij enerzijds een blokgolf met dutycycle 75% en anderzijds bij een blokgolf met dutycycle 85%??

Bekijk (en dan bedoel ik: reken uit) eerst de situatie dat je op t=0 een constante spanning groter dan nul volt aansluit. Wat gebeurt er dan? Daarna ga je kijken naar wat er gebeurt als je die constante spanning opeens nul maakt.

Gewapend met de kennis uit de vorige twee situaties zie je dat een blokspanning niets anders is dan het achter elkaar opvolgen van de vorige twee situaties. Je kunt nu dus een uitdrukking vinden voor wat er gebeurd.

Voordat je dit gaat doen echter, haal je je klompen uit de kast. Je kunt dan op je klompen aanvoelen dat met een duty cycle van 75% de condensator eerst meer vol zal lopen dan leeg. Er zal echter een punt komen waarbij de condensator in een periode in de eerste 75% van die periode net zoveel spanning 'wint' als hij in de laatste 25% 'verliest'. Dit is denk ik hetgene dat interessant is. Ook dit is uit te rekenen met de formules die je gebruikt hebt in de eerste twee situaties.

Kun je hier wat mee?

P.S. er komt dus geen constante spanning over de condensator, maar er is wel een evenwichtssituatie. Hoe deze situatie precies is zal afhangen van R, C en eigenschappen van de blokspanning (lage spanning, hoge spanning, periode en duty cycle)

ad1003

ad1003

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2006 - 21:40

om er wat aan te kunnen rekeningen heb je ook de periode tijd ( T ) nodig.

ad1003

ad1003

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2006 - 22:40

hendry8, ik maakt een denk fout. :P

je duty cycle doet de trick. :roll:

de condensator wordt gedurende 75% van de tijd geladen en 25% van de tijd ontladen. Het resultaat is dat condensator helemaal naar de 5 Volt wordt opgeladen.

Bij 85% laden en 15% ontladen gebeurt hetzelfde maar dan sneller.

Eindspanning wordt dus ook 5 Volt.

Kijk je gooit steeds wat in de condensator maar je haalt er minder uit. Net als met een emmer water je doet er wat in en haalt er elke keer wat uit maar minder dan dat er in doet. Je kan niet zeggen 75% erin 25% eruit omdat de laad /ontlaad kromme exponentieel met de tijd verloopt.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2006 - 22:58

de condensator wordt gedurende 75% van de tijd geladen en 25% van de tijd ontladen. Het resultaat is dat condensator helemaal naar de 5 Volt wordt opgeladen.

Nee. Bedenk maar eens wat er gebeurt als de condensator op 5V begint (Kijk naar de ontlaad- en oplaadsnelheid van de spanning over de condensator).

Kijk je gooit steeds wat in de condensator maar je haalt er minder uit. Net als met een emmer water je doet er wat in en haalt er elke keer wat uit maar minder dan dat er in doet. Je kan niet zeggen 75% erin 25% eruit omdat de laad /ontlaad kromme exponentieel met de tijd verloopt.

Dit klopt dus niet.

Met de emmer: De hoeveelheid water die je er in of uit haalt is afhankelijk van de hoeveelheid water die al in de emmer zit. Er zal een moment komen waarbij je net zoveel water uit de emmer haalt als je er daarna weer in stopt. Dit zal gebeuren voordat de emmer (condensator) helemaal vol zit.

ad1003

ad1003

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2006 - 11:10

Evilbro je heb gelijk bedankt voor de tip.

je krijgt dus een soort zaagtand.

de emmer water wordt gevuld, of die overloopt (5 Volt ) hangt van de vultijd af, je laat er weer wat water uit lopen (ontladen ) en daarna weer vullen enz. Je krijgt dus een soort zaagtand

Of de 5 volt bereikt wordt hangt dus van de lengte 75% duty cycle af.
dat gebeurt als de laadtijd 5RC tijden is. RC=39x10^3 * 0.47x10^-6 = 18,33ms
5 x 18.33 = 91.6 ms de 75% duty cycle moet dan dus bijna 92 ms zijn.

ik hoop dat ik het nu begrepen heb :roll:

chevu

chevu

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2006 - 14:39

stel je werkt bij een hogere frequentie, stel 175 kHz. Dan kan er toch geen evenwichtswaarde bereikt worden. tijdens 75% van periode vul je condensator, dit zal met minimale hoeveelheid zijn aangezien de frequentie zo hoog is tov de RC tijd. Dan ontlaad je gedurende 25% van periode, maar je zal nooit terug tot 0V gaan. De volgende periode laad je weer gedurende 75% en wordt er een hogere waarde bereikt, enz. Mijn gedacht is dat je steeds blijft stijgen.

Vind het vreemd dat hendry8 dan een uitgangspanning van 20 mV kan uitlezen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2006 - 15:47

stel je werkt bij een hogere frequentie, stel 175 kHz. Dan kan er toch geen evenwichtswaarde bereikt worden.

Er zal een evenwichtssituatie ontstaan waarbij in een periode de condensator net zoveel oplaadt als hij daarna weer ontlaadt.

tijdens 75% van periode vul je condensator, dit zal met minimale hoeveelheid zijn aangezien de frequentie zo hoog is tov de RC tijd. Dan ontlaad je gedurende 25% van periode, maar je zal nooit terug tot 0V gaan. De volgende periode laad je weer gedurende 75% en wordt er een hogere waarde bereikt, enz.  Mijn gedacht is dat je steeds blijft stijgen.

Dat klopt alleen niet. Bekijk eens de formule voor de spanning over een condensator als je er een constante spanning van 5 Volt op het RC-netwerk aanbiedt:
LaTeX
nu geldt:
LaTeX
Zoals je kan zien is de grootte van de verandering na 75% van de periode afhankelijk van de spanning aan het begin van een oplaad-stuk. Hoe groter de beginspanning, hoe minder de toename in de spanning over de condensator.
Hetzelfde kun je doen met de spanningsverandering in het 25% gedeelte. Daar zal gelden dat hoe groter de beginspanning is, hoe groter de afname in de spanning zal zijn. Er is ergens een gebied waarbij de spanningstoename volledig gecompenseerd wordt door de spanningsafname.

hendry8

hendry8

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2006 - 16:11

man ik ben helemaal in de war nu;

hoe moet ik dat evenwichtsgebied zoeken en hoe bepaal ik dan de uitgangsspanning?

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2006 - 16:45

hoe moet ik dat evenwichtsgebied zoeken en hoe bepaal ik dan de uitgangsspanning?

Kun jij de spanning over de condensator als functie van de tijd bepalen als de bronspanning op LaTeX van 0 Volt naar 5 Volt 'springt?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures