Werking van een skipas

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 169

Werking van een skipas

Hey iedereen,

nog een vraagje voor jullie, kan er niets aan doen, ben altijd al heel nieuwsgierig geweest over de werking van alles :wink:

Deze keer gaat mn vraag over een skipas en dergelijke. Het lijkt namelijk zo dat iedereen bij het skiën eenzelfde skipas krijgt waarmee je deze dan voor een soort scherm moet houden en dan mag je pas door. Maar het rare aan dit alles is dat dit scherm "weet" als iemand twee keer snel achter elkaar komt, dan laat hij je niet meer door! En de skipas vervalt ook na een bepaalde periode, dan kan je hem dus niet meer gebruiken! Hoe kan je in shemelsnaam informatie doorgeven met een kaartje als je deze kaart nergens moet insteken maar gewoon ergens moet voorhouden?

Bankkaarten kan ik wel begrijpen, die steek je ergens in en de informatie wordt afgelezen, dus dit kan ik nog begrijpen. Maar bijvoorbeeld bij mijn studentenkaart: als ik die gewoon even voor een "ding" houd, dan weet dit ding wie ik ben en nog vele andere gegevens.. Hoe werkt dit? :s

Bedankt!

Melissa

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Werking van een skipas

Op een skipass zitten ook magneetstrips die data bevatten, een uniek nummer, zodat binnen een periode van een minuut slechts 1 maal toegang kan verkregen worden.

Berichten: 29

Re: Werking van een skipas

Deze skipassen werken hetzelde als de Swatch horloges.

Het scherm waar je het kaartje voor houdt bevat een grote spoel (soms zichtbaar als een koperen lus)

Deze spoel zend een laagfrequent signaal uit dat door een spoeltje in de kaart wordt opgevangen. Hierdoor ontstaat een inductiestroompje dat via een gelijkrichtdiode een condensator oplaad,

Is de spanning hoog genoeg dan gaat een chip in de kaart werken door een getal of code uit te zenden via het spoeltje op een hoge frequentie (code is vast ingebakken en uniek)

De grote spoel in het scherm vangt dit signaalje op en vergelijkt dit met de database in de gekoppelde computer en bepaald of je door mag.

De computer onthoud voor een bepaalde tijd of je gedetecteerd ben en zal daarom niet regeren als je kort na elkaar erdoor wil.

Er wordt dus niets geprogrammeerd aan de kaart echter als je betaald wordt de kaart of horloge gekoppeld aan wat je koopt.(aantal dagen) en dit wordt in de database gezet.

De werking staat los van het horloge en werkt ook als de batterij van het horloge leeg is.

Eigenlijk is het alleen maar een identificatie

Reageer