Cellulitis

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Cellulitis

waarom hebben vrouwen eerder last van cellulitus dan mannen. wie heeft hier een verklaring voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Cellulitis

De eerste vraag is: wat ís cellulitis. En dan bedoel ik niet hoe het eruit ziet, maar de oorzaak en mechanisme.

(het eeste dat bij me opkomt is een relatie met vet: de laag vet net onder de huid is bij vrouwen dikker dan bij mannen)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 8

Re: Cellulitis

Ik heb eens gelezen of gehoord (op TV) dat het van de laag onder de huid (het bindweefsel). Het weefsel bij vrouwen ligt allemaal in dezelfde richting, bij mannen meer in verschillende richtingen. Het weefsel bij vrouwen heeft waarschijnlijk deze structuur, omdat het mee moet geven bij zwangerschap.

Berichten: 4

Re: Cellulitis

Cellulites is verkleving en zwelling van de onderhuidse bindweefselstructuur die veroorzaakt wordt door verschillende factoren.

Enerzijds, en voor een belangrijk deel is dit hormonaal bepaald. Een overmatige productie van oestrogeen is verantwoordelijk voor de opslag van vet en het opzwellen van vetcellen op typisch vrouwelijke lichaamsdelen als billen, heupen en dijen, maar ook buik en bovenarmen.

Vetcellen nemen ook in kwantiteit toe onder invloed van oestrogeen. Gevolg van dit alles is onder andere dat afvalstoffen minder goed worden afgevoerd en lichaamsvocht wordt vastgehouden. Erfelijkheid in hormoonhuishouding is natuurlijk niet beïnvloedbaar. Wat wel veranderd kan worden, is je levenswijze en voeding. Ook deze spelen namelijk een belangrijke rol.

Te weinig beweging en het gebruik van voedingsmiddelen als koffie en alcohol, dierlijk vet en geraffineerde voedingsproducten (onder andere suiker) zorgen ervoor dat lichaamsvocht onvoldoende wordt afgevoerd. Niet een reden bij uitstek om cellulite te ontwikkelen, maar heb je er aanleg voor, dan kan het er – in combinatie met die overmatige productie van oestrogeen- toe bijdragen dat het onderliggende bindweefsel verhardt en de vetdepots als het ware worden ingekapseld. Vetdepots die bij vrouwen ook nog eens een verticale structuur hebben (in tegenstelling tot horizontale bij de man): kussentjes (gevormd door vetcellen) in combinatie met putjes (verhard bindweefsel dat de huid naar beneden trekt).

Mannen hebben weinig kans om cellulite te ontwikkelen. Dit omdat zij niet

hormonaal ‘gestuurd’ worden door oestrogene hormonen en omdat hun vetdepots een horizontale structuur hebben.

Ik heb dit gevonden op gezondheidsnet.nl

Reageer