[scheikunde] regels van Markovnikov

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

[scheikunde] regels van Markovnikov

Kan iemand aub op een zo kort mogelijke manier de regels van Markovnikov uitleggen?

k denk dat ik het wel begrijp maar het antwoordenboek geeft een raar antwoord, misschien doe ik iets fout?

Wat ik weet toegepast:

Markovnikov, the winner takes it all. Wanneer een alkeen + waterstofhaogeniden met elkaar reageren bindt het Halogeen zich aan het koolstofatoom waaraan al de meeste H'tjes zitten. Er ontstaan 3 reactieproducten in de verhouding 500;50;1. Mij lijkt het me dat de stof waar het halogeen zich koppelt aan het c-atoom met de meeste h'tjes, in overvloed is(verhouding 500)..maar het antwoordenboek zegt van niet

opgave:

3-methyl-1-buteen + HCL reageren met elkaar (bij 273K) de drie reactieproducten die ontstaan zijn A, B, C respectievelijk in de verhoudingen 500:50:1

Product C blijkt de molecuulformule C5H9Cl te hebben

Wat is de naam + structuurformule van stof A

Wat is de naam + structuurformule van stof B

Mijn antwoord:

A = 1-chloor-3-methylbutaan gekoppeld aan meeste H, verhouding 500

B = 2-chloor-3-methylbutaan gekoppeld aan andere C, verhouding 50

Het antwoordenboek zegt precies het omgekeerde:

A = 2-chloor-3-methylbutaan

B = 1-chloor-3-methylbutaan

Doe ik nou iets fout? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] regels van Markovnikov

Volgens het Leerboek der Organische Chemie van Holleman, bewerkt door Wibaut, is de regel van Markownikow:

Bij addities van een koolwaterstof aan een dubbele binding komt het waterstofatoom aan dat C-atoom dat de meeste waterstofatomen draagt.

Voor de additie van HBr geldt hetzelfde. Maar hier kan het effect omdraaien bij de aanwezigheid van oxyderende stoffen, bijvoorbeeld een per-oxyde. hzeil
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer