vliegtijd van de evenaar naar amsterdam

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

vliegtijd van de evenaar naar amsterdam

Als je een retourtje boekt van nederland naar bv het caribisch gebied neemt de terug weg altijd minder tijd in beslag dan de heenweg. Voor zover ik altijd heb geweten kwam dit slechts voort uit 1 factor namelijk de gemidelde wind boven de oceaan is gunstiger voor de terug weg. Nu lees ik op internet de volgende stelling:

Wanneer je van de evenaar naar de polen beweegt (zoals wanneer je van Midden-Amerika naar Europa reist), kom je dichter bij de rotatie-as van de Aarde. Hierdoor wordt jouw rotatie om de aardas sneller, net als een draaiende ijsdanser die zijn armen intrekt: het lichaam komt gemiddeld dichter bij de draaias en gaat dus sneller roteren. Dit komt door het behoud van impulsmoment (zoiets als de hoeveelheid draaiing). De grootte van dat impulsmoment wordt voor een cirkelbaan gegeven door J = m*v*r, met m de massa, v de snelheid en r de 'arm', d.w.z. de afstand tot de rotatie-as, in het geval van een cirkel dus de straal. Als J en m constant zijn en r afneemt, moet dus v toenemen.

De Aarde draait van west naar oost, en een stilstaand vliegtuig heeft diezelfde rotatiesnelheid. Als het vilegtuig van Amerika naar Europa vliegt, beweegt het dus mee met de richting van de Aarde. Doordat het vliegtuig van de evenaar weg vliegt en dus dichter bij de rotatie-as van de Aarde komt, neemt de snelheid in die richting toe.

Op de terugweg is dit precies omgekeerd. Voor een vliegtuig dat van Afrika naar Noord-Amerika vliegt geldt dus ook het omgekeerde: in dit geval neemt de snelheid af doordat het vliegtuig tegen de rotatie van de Aarde in vliegt en de snelheid in de rotatierichting van de Aarde toeneemt en is dus de terugvlucht sneller.

klopt dit wel? en zoja, hoeveel invloed heeft dit dan op de vliegtijd in minuten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: vliegtijd van de evenaar naar amsterdam

Wanneer je van de evenaar naar de polen beweegt (zoals wanneer je van Midden-Amerika naar Europa reist), kom je dichter bij de rotatie-as van de Aarde. Hierdoor wordt jouw rotatie om de aardas sneller, net als een draaiende ijsdanser die zijn armen intrekt: het lichaam komt gemiddeld dichter bij de draaias en gaat dus sneller roteren.
Wat voor mij geldt, geldt dan ook voor het aardoppervlak. Dus suggereer je dat een etmaal in Amsterdam minder lang duurt dan in bijvoorbeeld Paramaribo, en dat ik op de noordpool helmaal als een dolle om mijn as tol... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: vliegtijd van de evenaar naar amsterdam

Is dat niet zo dan? Altans vanaf een punt in de ruimte gezien.

Volgens mij klopt er ook geen snars van de stelling alleen kan ik mijn vinger er niet opleggen.

Stel vanaf een punt in de ruimte gezien stijg ik op in een helikopter boven de evenaar. Ik vlieg in een atmosfeer die met de zelfde snelheid met de aardrotatie mee draait. Vanaf het vere punt draai ik dus met hoge snelheid rond de aardas. Nu vlieg ik helemaal naar de geografische noordpool. Hier aangekomen is vanaf het verre punt al deze snelheid verdwenen, ik draai alleen nog om mijn eigen as. Waar is al deze energie dan gebleven?

Vergeef mijn onwetendheid maar heb altijd geleerd domme vragen bestaan niet...

Berichten: 7.068

Re: vliegtijd van de evenaar naar amsterdam

Is dat niet zo dan?
Pak een bal. Zet er twee punten op. Draai nu de bal (rondom een rotatieas die niet door een van de punten gaat) totdat een van de punten een volledig rondje is. Is nu het andere punt ook een volledig rondje? (Het antwoord is ja. :roll: ).

Een etmaal (als in 24 uur) duurt overal op aarde even lang.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: vliegtijd van de evenaar naar amsterdam

Sorry jongens, het ïs dat niet zo dan"sloeg alleen op de stelling dat je op de noordpool als een dolle om je as tolt" (vanuit een ver punt gezien althans)

De duur van een etmaal durf ik zelfs niet ter discusie te stellen

Berichten: 7.068

Re: vliegtijd van de evenaar naar amsterdam

Sorry jongens, het ïs dat niet zo dan"sloeg alleen op de stelling dat je op de noordpool als een dolle om je as tolt" (vanuit een ver punt gezien althans)


De noordpool draait een keer per etmaal in het rond (Net zoals een punt op de evenaar). Vanuit een ver punt gezien zal iemand op de evenaar een hogere snelheid hebben dan iemand op de noordpool (iemand op de evenaar moet immers meer afstand afleggen in dezelfde tijd om een rotatie te doen).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: vliegtijd van de evenaar naar amsterdam

bedankt evilbro, maar dat was juist ook mijn eigen uitgangspunt. En daarvan uitgaande kwam ik met de volgende vraag
Stel vanaf een punt in de ruimte gezien stijg ik op in een helikopter boven de evenaar. Ik vlieg in een atmosfeer die met de zelfde snelheid met de aardrotatie mee draait. Vanaf het vere punt draai ik dus met hoge snelheid rond de aardas. Nu vlieg ik helemaal naar de geografische noordpool. Hier aangekomen is vanaf het verre punt al deze snelheid verdwenen, ik draai alleen nog om mijn eigen as. Waar is al deze energie dan gebleven?  

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: vliegtijd van de evenaar naar amsterdam

sory, ik ben er volgens mij al uit. de vraag vervalt. ik denk dat het allemaal te maken heeft met verschil in perceptie. ik zit in mijn helikopter en vlieg recht naar het noorden. maar vanuit het punt in de ruimte lijkt het alsof ik in een spiraal naar boven vlieg

Berichten: 2

Re: vliegtijd van de evenaar naar amsterdam

shimmy schreef:Als je een retourtje boekt van nederland naar bv het caribisch gebied neemt de terug weg altijd minder tijd in beslag dan de heenweg. Voor zover ik altijd heb geweten kwam dit slechts voort uit 1 factor namelijk de gemidelde wind boven de oceaan is gunstiger voor de terug weg. Nu lees ik op internet de volgende stelling:

Wanneer je van de evenaar naar de polen beweegt (zoals wanneer je van Midden-Amerika naar Europa reist), kom je dichter bij de rotatie-as van de Aarde. Hierdoor wordt jouw rotatie om de aardas sneller, net als een draaiende ijsdanser die zijn armen intrekt: het lichaam komt gemiddeld dichter bij de draaias en gaat dus sneller roteren. Dit komt door het behoud van impulsmoment (zoiets als de hoeveelheid draaiing). De grootte van dat impulsmoment wordt voor een cirkelbaan gegeven door J = m*v*r, met m de massa, v de snelheid en r de 'arm', d.w.z. de afstand tot de rotatie-as, in het geval van een cirkel dus de straal. Als J en m constant zijn en r afneemt, moet dus v toenemen.

De Aarde draait van west naar oost, en een stilstaand vliegtuig heeft diezelfde rotatiesnelheid. Als het vilegtuig van Amerika naar Europa vliegt, beweegt het dus mee met de richting van de Aarde. Doordat het vliegtuig van de evenaar weg vliegt en dus dichter bij de rotatie-as van de Aarde komt, neemt de snelheid in die richting toe.

Op de terugweg is dit precies omgekeerd. Voor een vliegtuig dat van Afrika naar Noord-Amerika vliegt geldt dus ook het omgekeerde: in dit geval neemt de snelheid af doordat het vliegtuig tegen de rotatie van de Aarde in vliegt en de snelheid in de rotatierichting van de Aarde toeneemt en is dus de terugvlucht sneller.

klopt dit wel? en zoja, hoeveel invloed heeft dit dan op de vliegtijd in minuten?
Ik vermoed dat de richting van de draaiing van de Aarde geen rol speelt. Wel is het volgens mij zo dat de vlucht van evenaar naar één der polen sneller gaat dan van de Polen naar de evenaar (omdat de initiële snelheid groter is op de evenaar). (dit is uiteraard zonder luchtweerstand en eventuele straalstromen gerekend.)

Wanneer je bvb van België naar Zuid-afrika zou vliegen, (in één trek) dan heffen de twee effecten elkaar op, de heenreis zou dan in principe even lang moeten zijn als de terugvlucht. (van België tot evenaar = vertraging, van evenaar tot Zuid-Afrika = versnelling.)

Ten slotte dan, volgens mij kan het vliegtuig, omwille van de versnelling of vertraging (te wijten aan de corioliskracht dus), ook nooit in een rechte lijn vliegen van noord naar zuid en vice versa (toch niet zonder continue te corrigeren in de koers), dit geldt niet wanneer je van oost naar west of omgekeerd vliegt omdat je dan dezelfde straal behoudt.)

Net zoals de wind niet van hogedruk naar lagedruk 'waait' in een rechte lijn (door de corioliskracht) kan een vliegtuig die niet aan koerscorrectie doet niet recht vliegen van noord naar zuid...

Ik kan me vergissen op bepaalde punten, maar heb er mijn hoofd heel lang over gebroken en ik denk wel dat dit klopt?

Reageer