Opleiding om de natuur zo goed mogelijk te begrijpen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Opleiding om de natuur zo goed mogelijk te begrijpen

Ik zoek een opleiding waarbij ik zoveel mogelijk natuurkunde leer.

Natuurkunde opzich is breed dus specificeer ik mezelf:

Ik wil zo fundamenteel mogelijk natuurkunde begrijpen op alle gebieden (van Thermo Dynamica tot Relativiteit van QM tot Astrologie (of astronomie?))

Dus dat ik van alle natuurkundige gebieden een hoop weet. Ik ben natuurlijk wel bereid hier heel veel tijd en moeite in te steken dus daar ik geen gebrek aan.

Welke opleiding kan ik dan het beste nemen?

Zelf heb ik al bedacht Natuur- en sterrenkunde en dan een Master Theoretische natuurkunde, eventueel aangevuld met de opleiding Wiskunde (hangt ervanaf hoe Wiskunde op het Atheneum me afgaat) .

Zijn er mensen met andere ideeën? of willen ze dit bevestigen laat je horen!

Let op, ik ben niet op zoek naar een erg toepassings gerichtte opleiding, de theorie van het gedrag van de natuur staat bij mij bovenaan, niet hoe ik dit handig kan toepassen in de verbetering van een beeldscherm.

Berichten: 78

Re: Opleiding om de natuur zo goed mogelijk te begrijpen

Als je echt fundamentele natuurkunde wilt doen, is een opleiding theoretische natuurkunde inderdaad het meest geschikt. Hier komt dan ook een hele hoop wiskunde kijken, dus extra wiskunde vakken, of een combinatie-studie zoals ze in sommige steden aanbieden, is misschien een goed idee dan.

Het hoogst aangeschreven op dit gebied is Utrecht. De Amsterdamse universiteiten (die samen werken op dit gebied, dus maakt niet uit welke van de twee) zijn een goede tweede.

Alle gebieden die jij opnoemt (het is trouwens Astronomie en niet astrologie :roll: ) volledig tot in de diepst nu bekende details begrijpen zal trouwens wel moeilijk worden. Dat kost meer tijd dan je in één studie hebt, vrees ik. Als je na je studie verdergaat in het natuurkundig onderzoek kom je dan natuurlijk wel een heel eind.

Berichten: 536

Re: Opleiding om de natuur zo goed mogelijk te begrijpen

Het schijnt overigens zo te zijn dat een combinatie van de studie Wiskunde en Natuurkunde maar 25% extra is, vanwege de overlap.
Het hoogst aangeschreven op dit gebied is Utrecht. De Amsterdamse universiteiten (die samen werken op dit gebied, dus maakt niet uit welke van de twee) zijn een goede tweede.
Mag ik vragen hoe je hier aan komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Opleiding om de natuur zo goed mogelijk te begrijpen

dat heb ik ook gehoord. mijn moeder las het in een tijdschrijf (of iets dergelijks)

daarom is mijn plan dan ook daar heen te gaan, en ook mede omdat hoenzadriel niet zo gek ver van Utrecht aflicht , in iedergeval niet in vergelijking met andere universiteiten waar ze natuur- en sterrenkunde geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Opleiding om de natuur zo goed mogelijk te begrijpen

Begin met een studie Quantum Elektro Dynamica omdat men hiermee zeer veel zaken kan verklaren.

Van magnetisme, elektronenbanen rond kernen, lichtbreking etc.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Opleiding om de natuur zo goed mogelijk te begrijpen

als je er echt zo zwaar tilt aan elke wending in je opleiding en alles van voor af wilt zien goed zitten, raad ik je aan heel wat opzoekwerk te doen in de programmas van alle universiteiten die je aanstaan en vooral niet vergeten na te gaan hoe flexibel ze zijn en welke mogelijke keuzevakken je er bij kunt nemen

Berichten: 43

Re: Opleiding om de natuur zo goed mogelijk te begrijpen

Theoretische natuurkunde lijkt mij zalig om te leren (dingen verklaren met behulp van wiskunde: fantastisch :roll: ), heb eventjes op forum gezocht maar er wordt alleen maar vertelt over studeren in Nederland, kan je dit ook studeren in België en wat kan je dan als job hebben later?

Berichten: 4.546

Re: Opleiding om de natuur zo goed mogelijk te begrijpen

wiskunde is zeker een gruwelijk goed hulpmiddel, helaas ben ik er ehh...nogal slecht in.

maar ik zou niet alles proberen te leren over natuurkunde, daar is de natuurkunde echt te breed voor :D dan weet je straks een beetje over alles terwijl het (denk ik) leuker is om alles te weten (of in ieder geval veel :roll: ) over een paar van je favo onderwerpen :D neem zeker niet teveel hooi op je vork, daar krijg je spijt van :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Opleiding om de natuur zo goed mogelijk te begrijpen

Het schijnt overigens zo te zijn dat een combinatie van de studie Wiskunde en Natuurkunde maar 25% extra is, vanwege de overlap.
Dat geldt alleen voor de eerste twee jaar (en 25% is nog wel erg weinig). Wiskunde op de universiteit is absoluut niet te vergelijken met de wiskunde die je op de middelbare school krijgt.

Een studie wiskunde naast je studie natuurkunde heeft alleen zin als je specifiek geinteresseerd bent in de wiskunde zelf, met andere woorden: het bewijzen van bepaalde wiskundige technieken. Bij natuurkunde neem je gewoon aan dat deze technieken kloppen en pas je ze gewoon toe.

Wat misschien wel de moeite waard is om uit te zoeken, is welke vakken er op een universiteit worden gegeven. In Groningen heb je bijvoorbeeld vrijwel alle master richtingen bij elkaar (technisch, experimenteel, theoretisch, bedrijf & management, onderwijs en sterrenkunde). Ook al doe je een master theoretische natuurkunde, je kunt er altijd extra vakken van andere richtingen bij volgen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Opleiding om de natuur zo goed mogelijk te begrijpen

Theoretische natuurkunde lijkt mij zalig om te leren (dingen verklaren met behulp van wiskunde: fantastisch :roll: ), heb eventjes op forum gezocht maar er wordt alleen maar vertelt over studeren in Nederland, kan je dit ook studeren in België en wat kan je dan als job hebben later?
Ja, aan de KUL en de RUG kan je natuurkunde studeren. Je kan, als je in Limburg woont, ook eerst 3 jaar naar de UH (Universiteit Hasselt) gaan en dan doorschakelen naar Leuven, Gent, Eindhoven, ...
In Groningen heb je bijvoorbeeld vrijwel alle master richtingen bij elkaar (technisch, experimenteel, theoretisch, bedrijf & management, onderwijs en sterrenkunde). Ook al doe je een master theoretische natuurkunde, je kunt er altijd extra vakken van andere richtingen bij volgen.
Het is mij op een van de vele opendeurdagen in Leuven bij gebracht dat dat ook zo is aan de KUL. Je kan een studie natuurkunde aanvangen en dan als keuzevak bijvoorbeeld chemie nemen en dan na 3 jaar toch voor een master in de chemie gaan ipv van natuurkunde (mits wat extra hooi op je vork te nemen in het laatste bachelor/1e master jaar).

Reageer