noctiluca scintillans

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 43

noctiluca scintillans

Hallo,

Ik had een vraag... De noctiluca scintillans is een eencellige (een alg) die voorkomt in Nederlandse wateren. Deze alg komt soms naar boven en veroorzaakt soms licht in het water Afbeelding

Nu vraag ik mij af. Weet iemand hier hoe dat komt? Wanneer het voorkomt? Waar het voorkomt rond de Nederlandse kust? Heeft de temperatuur, of het weer met dit verschijnsel te maken?

Ik hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven.

Alvast bedankt!!

H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: noctiluca scintillans

Als dat hetzelfde is als zeevonk, dan komt het voor aan de gehele noordzee-kust en de waddenzee, bij aanhoudende warme nachten het meest. In de zomer zie je het dus meer en uitbundiger dan in de winter. Soms zie je ook zeedruiven (een klein soort kwal, ongevaarlijk) oplichten. Dat komt omdat die zeevonk eten.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: noctiluca scintillans

noctiluca scintillans is inderdaad een andere naam voor de zeevonk. Welke bioluminisente reactie hier optreed is mij nog niet duidelijl; we zoeken gewoon verder.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: noctiluca scintillans

Het lichtgevende mechanisme wordt getriggerd door beweging. Dat is de oorzaak. Het wordt denk ik geïnduceerd door de temperatuur. Hoe langer een hoge temperatuur, hoe meer zeevonk er licht gaat geven bij beweging. Ik heb eenmaal in water met erg actief zeevonk gezwommen, dat ziet er erg leuk uit, je ziet duidelijk de bewegingen van je armen in het water. Allemaal kleine lichtgevende puntjes op je lichaam.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 12

Re: noctiluca scintillans

Op de site van kennislink staat e.e.a. duidelijk uitgelegd over de zeevonk / noctiluca

http://www.kennislink.nl/web/show?id=98088...=811&prev=98087
Het licht wordt geproduceerd in speciale organellen, de scintillons. In die organellen bevinden zich eiwit-gebonden luciferine en het enzym luciferase. Voor productie van licht zijn vier stoffen nodig: luciferine, het enzym luciferase, zuurstof en een niet-specifiek zout (het zout in de zee). Als de pH daalt, raakt de luciferine los van het eiwit en zal dit met zuurstof reageren, gekatalyseerd door de luciferase. Het zout is nodig om de vrijkomende protonen weg te vangen. Bij deze reactie komt licht vrij. De reactie ziet er als volgt uit:

luciferase  

Luciferine + zuurstof --------------> oxyluciferine + licht

Reageer