Springen naar inhoud

[Mechanica] massa en remweg


  • Log in om te kunnen reageren

#1

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2006 - 11:42

Na het kijken van een formule 1 wedstrijd zegt een coureur meerdere malen dat het ophogen van het gewicht van zijn auto negatieve gevolgen heeft voor zijn remweg.
Klopt dit. Mijn gedachte:

2 identieke formule 1 autoís rijden met een zelfde snelheid. Enig verschil, auto b heeft een gewicht van 100kg onder zijn stoel. Bij auto b zal er dus meer energie omgezet moeten worden in warmte om de auto tot stilstand te krijgen. Nu is het wel zo dat formule 1 autoís rem systemen hebben die zwaar over powered zijn voor de klus. Maw als de coureur maximaal op zijn rem gaat staan blokkeren zijn wielen. Heeft de hogere massa dan niet ook tot gevolg dat auto b harder kan remmen omdat er meer druk op zijn wielen staat door het zelfde hogere gewicht. En vallen in een formule deze massaís niet precies tegen elkaar weg.

Ik heb geen formule paraat van remkracht als gevolg van massa en wrijvingscoof. Ik stel me iets voor in de trant F=m*Ö
Dan f*s=1/2mv^2 geeft Ö*m*s=1/2mv^2

Wie breekt mijn stelling af of maakt hem juist rond???

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44866 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 maart 2006 - 12:14

De maximale wrijvingskracht tussen wiel en wegdek is inderdaad recht evenredig met de normaalkracht. M.a.w. ondanks de hogere massa zal de zwaardere auto even rap stilstaan (of even hard doorslippen). Zie ook
http://www.wetenscha...wrijvingskracht

Maar er is nog een tweede wrijvingsfactor, en dat is die tussen remschoen en remschijf. Dat systeem moet ook navenant meer wrijvingskracht leveren, en wordt niet sterker door de grotere massa van de auto, maar zal daarvoor zwaarder moeten worden uitgevoerd. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

Ries

    Ries


  • 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2006 - 21:05

Dus volgens jou staat een volbeladen vrachtwagen even snel stil als een lege vrachtwagen mits de remmen de wrijvingsenergie kwijt kan?
En de massatraagheid speelt dan verder geen rol meer, dat lijkt me vreemd....

grR

#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44866 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 maart 2006 - 21:19

De massatraagheid neemt 1 op 1 evenredig toe met de massa

De wrijvingskracht van een lichaam op een horizontale ondergrond neemt 1 op 1 evenredig toe met de zwaartekracht. De zwaartekracht neemt 1 op 1 toe met de massa. Dus de wrijvingskracht neemt 1 op 1 evenredig toe met de massa

Dus de massatraagheid en de wrijvingskracht tussen banden en asfalt houden elkaar perfect in evenwicht.
:roll:

Dus ja, een volle vrachtwagen heeft potentieel een even korte remweg als een lege. Het praktische probleem zit niet in de wrijving tussen banden en asfalt, maar in het remsysteem. De wrijvingskracht die kan worden opgebracht in het contact tussen remschoen en -schijf. :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

Ries

    Ries


  • 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2006 - 21:38

Hmm, gevoelsmatig zou je toch anders vermoeden.
Toch maar afstand houden als je achter een vrachtwagen rijdt dan, als zijn remweg even kort of lang is als de mijne :roll:

grR

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44866 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 maart 2006 - 21:46

Toch maar afstand houden als je achter een vrachtwagen rijdt dan, als zijn remweg even kort of lang is als de mijne  

Dat is zeeeeer verstandig. Vooral bij een lichtbeladen vrachtwagen is het remsysteem meer dan bemeten om de wagen op een verrassend korte afstand stil te zetten. Dat is een google-sessie waard. U hoort nog van ons.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

Frekkel

    Frekkel


  • 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2006 - 16:01

in praktijk kan men gemiddeld nemen dat een geladen vrachtwagen 4m/s remt. een gemiddelde moderne wagen zo'n 8 m/s.
met die cijfers is het in prinipe al onverantwoord dat auto en vrachtwagen op hetzelfde baanvak mogen rijden. maar dat is een andere discussie
BRM





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures