[Scheikunde] koper reactievergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[Scheikunde] koper reactievergelijkingen

Okeej luitjes, ik heb een paar dringende vragen waar ik jullie voor nodig heb. Allereest zouden jullie voor mij de reactievergelijkingen in molecuulformules willen geven voor de volgende reacties:

- de reactie van koper in een stuiver met geconcentreerd salpeterzuur

-de neutralisatie van de overmaat salpeterzuur ( in een oplossing van een stukje stuiver met salpeterzuur) met natriumcarbonaat-oplossing

-En weten jullie waarom het nodig is om de overmaat salpeterzuur (in de stuiveroplossing dus) te neutraliseren(met de natriumcarbonaatoplossing)? Ik weet dat het iets te maken heeft het redox maar verder niet :roll:

-Hebben jullie verder misschien nog informatie over kaliumwaterstoftartraat? Wat simpele dingen als oplosbaarheid, dichtheid ed? Misschien is iemand zo goed in het bezit te zijn v/e Merck Index of zo :P

Als jullie me hier vandaag mee zouden kunnen helpen ( moet het morgen inleveren, ik weet het, stom zo laat te beginnen :P ) zou ik jullie eeuwig dankbaar zijn. Omdat dit al een lang stukje is zal ik het hier niet bijzetten, maar ik plaats zo nog een berichtje met een andere vraag, als jullie daar ook op zouden reageren, zou ik thrilled zijn :P

Greetz, Es[/size]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] koper reactievergelijkingen

Plaats jouw reactievergelijkingen hier :roll: eens, dan willen we ze met plezier voor je checken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [Scheikunde] koper reactievergelijkingen

Hmmm ik zou best willen maar eerlijk gezegd, I'm ashamed, heb ik nog niks, heb geen flauw idee wat ik moet doen, na 5 uur practicumverslagen in elkaar draaien heb ik even een 'writersbloack' oid. Maja, dus Koper+salperzuur ->.....

en natriumcarbonaat (aq)+salpeterzuur--->.............

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Scheikunde] koper reactievergelijkingen

Geef het tenminste een poging:

Cu + HNO3 -->

Na2CO3 + HNO3 -->

Doe een "realistisch" gokje.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] koper reactievergelijkingen

Koper+salperzuur ->.....  

en natriumcarbonaat (aq)+salpeterzuur--->.............
En als je dat nou eens niet in woorden maar in chemische formules schrijft, dan zie je toch wel wat er kan gebeuren en dus onvermijdelijk zal gebeuren?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [Scheikunde] koper reactievergelijkingen

hey als het zo simpel is is het toch niet zoveel moeite om me even te helpen en het zelf op te schrijven? Ik voel me al dom genoeg en ben nog druk bezig andere dingen uit te zoeken, ik ga hier toch niet een vraag opschrijven als ik het antwoord al weet? No disrespect.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Scheikunde] koper reactievergelijkingen

Je moet je niet aangevallen voelen dreamer, het is de gewoonte om vragenstellers te helpen hetgeen gewoonlijk niet overeenkomt met de opgaven gewoon oplossen. Zo zal je er vast ook het meest van leren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Scheikunde] koper reactievergelijkingen

Blijkbaar werkt het forum hier niet zo van "hoi, geeft dit eens" ..."voila, hier is het".

Dit forum helpt and stuurt bij in huiswerk, het maakt het niet. Als je een "echt" huiswerkforum wil ben ik zeker van dat je er zo genoeg kan vinden op het net, maar als je iets wil bijleren dan kan je het beter hiervragen.

Trouwens, ik ben ook maar een laatstejaars uit het middelbaar, met mijn oplossingen heb je ook geen garantie op een 10 op 10.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] koper reactievergelijkingen

Ik besteed er liever een half uur aan iemand te helpen zijn/haar fouten te herstellen dan dat ik er 5 minuten voor uittrek om iemands werk te doen.

Als ik je hier nou al een keer of wat zelfwerkzaam had bezig gezien en je zit dan eens een enkel keertje knijp, ach, dan weet ik ook dat ik het niet voor niks doe. De manier waarop jij nu hier je huiswerk presenteert geeft me wel dat gevoel het voor niks te doen. :P Wat leer je van een paar overgetypte of misschien zelfs gecopy/paste regeltjes die je morgen ongecheckt inlevert?? :roll:

Overigens, in minder dan de tijd die ik nu al in dit topic steek had ik je vragen waarschijnlijk ook al grotendeels beantwoord. Maar daar bestat dit forum niet voor.
Ik voel me al dom genoeg en ben nog druk bezig andere dingen uit te  zoeken
Dom voelen is nergens goed voor, niemand kan alles weten. Druk bezig zijn we allemaal. Insgelijks no disrespect overigens.

EDIT>>>>>>>>>>>>>

En net als vele anderen hier nog steeds tot hulp bereid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 288

Re: [Scheikunde] koper reactievergelijkingen

koper + salpeterzuur geeft een redoxreactie: verandering van oxidatiegetal

Geconcentreerd salpeterzuur geeft NO2 verdund salpeterzuur geeft NO

Cu - 2e --> Cu2+

2(NO3- +1e + 2 H+ --> NO2 + H2O)

---------------------------------------------

Cu + 4 HNO3 ---> Cu(NO3)2 + 2NO2 + 2 H2O

HNO3 + Na2CO3 is een metathesisreactie: uitwisselen van ionen

2 HNO3 + Na2CO3 --> 2 NaNO3 + H2CO3

H2CO3 is niet stabiel en ontbindt in CO2 en H2O

Reageer