Wordt natuurlijke selectie aangedreven door intelligentie?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Wordt natuurlijke selectie aangedreven door intelligentie?

Allereerst: dit topic gaat niet over ID.

Op wikipedia zag ik deze definitie van NS:
Natural selection is the phrase used in evolutionary biology to describe the fact that individual organisms should tend to differ in reproductive output when they differ from each other in their ability to tackle the challenges posed by their biological and physical environment.

http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_selection
Niet al te lang geleden las ik dit verhaal over intelligente bacteriën:
...Yet the humble microbes may have a rudimentary form of intelligence, some researchers have found. The claims seem to come as a final exclamation point to a long series of increasingly surprising findings of sophistication among the microbes, including apparent cases of cooperation and even altruism. But there is no clear measurement or test that scientists can use, based on the behavior alone, to determine whether it reflects intelligence.

http://www.world-science.net/exclusives/05...418_bactfrm.htm
Verder naar beneden kun je lezen hoe bacteriën zich gedragen en elkaar 'helpen' in verschillende situaties.

Sommigen offeren zichzelf zelfs op door zelfmoord te plegen.

Dus wordt NS aangedreven door intelligentie?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wordt natuurlijke selectie aangedreven door intelligentie?

natuurlijke selectie is puur toeval. Een mutatie in het DNA is toeval wat potentieel kan leiden tot een verbetering van het orginele organisme. Het maakt me niet uit hoe slim een organisme is, deze kan zijn eigen DNA niet aanpassen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Wordt natuurlijke selectie aangedreven door intelligentie?

natuurlijke selectie is puur toeval. Een mutatie in het DNA is toeval wat potentieel kan leiden tot een verbetering van het orginele organisme. Het maakt me niet uit hoe slim een organisme is, deze kan zijn eigen DNA niet aanpassen.


Maar ik heb het hier niet over de toevallige mutaties (het blinde aspect van evolutie), maar over NS zelf.

NS zelf is niet puur toeval.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wordt natuurlijke selectie aangedreven door intelligentie?

Natuurlijke selectie is het voordeel dat een mutatie meegeeft, dit heeft naar mijn mening niks met intelligentie te maken.

Als je het anders bedoeld, zal je dat iets duidelijker uit moeten leggen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Wordt natuurlijke selectie aangedreven door intelligentie?

Wouter_Masselink schreef:Natuurlijke selectie is het voordeel dat een mutatie meegeeft, dit heeft naar mijn mening niks met intelligentie te maken.

Als je het anders bedoeld, zal je dat iets duidelijker uit moeten leggen.
Simpel voorbeeld: jij kunt met je intelligentie een genetisch geschikte vrouw uitzoeken en zodanig de toekomst van je nageslacht en dus de richting van de evolutie beinvloeden.

Zelfde met die bacteriën hierboven: die kunnen met hun 'rudimentaire intelligentie' zelfmoord plegen om hun kolonie te laten overleven en zo de richting van de evolutie te beinvloeden.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wordt natuurlijke selectie aangedreven door intelligentie?

Dan moet je je afvragen waarom ze zelfmoord plegen. Doen ze dit uit een goed overwogen keuze of is het een ingewikkeld biochemisch proces dat hieraan ten grondslag ligt (nu even niet met 'denken is biochemisch proces' aankomen)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Wordt natuurlijke selectie aangedreven door intelligentie?

Dan moet je je afvragen waarom ze zelfmoord plegen. Doen ze dit uit een goed overwogen keuze of is het een ingewikkeld biochemisch proces dat hieraan ten grondslag ligt (nu even niet met 'denken is biochemisch proces' aankomen)
In dat artikel dat ik noemde wordt hier op ingegaan en ook met de werking van onze hersenen vergeleken.

Hier een klein stukje eruit:
Although the full complexities of bacterial signaling are far from understood, many researchers believe the systems helps bacteria to communicate.

For instance, some bacteria, when starving, emit molecules that serve as stress signals to their neighbors, write Eshel Ben-Jacob of Tel Aviv University and colleagues in last August’s issue of Trends in Microbiology. The signals launch a process in which the group can transform itself to create tough, walled structures that wait out tough times to reemerge later.

This transformation involves a complex dialogue that reveals a “social intelligence,” the researchers added. Each bacterium uses the signals to assess the group’s condition, compares this with its own state, and sends out a molecular “vote” for or against transformation. The majority wins.

Collectively, the researchers wrote, “bacteria can glean information from the environment and from other organisms, interpret the information in a ‘meaningful’ way, develop common knowledge and learn from past experience.” Some can even collectively change their chemical “dialect” to freeze out “cheaters” who exploit group efforts for their own selfish interest, the researchers claimed.

http://www.world-science.net/exclusives/050418_bactfrm.htm

Berichten: 590

Re: Wordt natuurlijke selectie aangedreven door intelligentie?

Intelligentie, in de breedste zin van het woord, kan de overlevingskansen vergroten, het is dus een eigenschap waarop geselecteerd kan worden, zoals er zovele eigenschappen zijn waarop geselecteerd kan worden (alle eigenschappen lijkt me zelfs). En dat is meteen de beperking, het is één van de eigenschapen waarop geselecteerd kan worden, het kan natuurlijke selectie niet drijven.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Wordt natuurlijke selectie aangedreven door intelligentie?

Als je intelligentie definieert als het vermogen om problemen op te lossen door gebruik te maken van een zekere creativiteit (waarbij, ietwat onhandig, de definities van 'problemen', 'oplossen' en 'creativiteit' door onszelf worden verzonnen) lijkt het me duidelijk dat het een rol kan spelen bij natuurlijke selectie - hier zijn wel voorbeelden van, met onszelf als voorbeeld bij uitstek. De vraag is of het automatisch reageren op omgevingsfactoren (automatisch omdat het organisme effectief geen keus heeft in de 'beslissing' en dus altijd dezelfde reactie zal geven in een bepaalde situatie) gedefinieerd kan worden als intelligentie - of dat er sprake moet zijn van een bepaald leervermogen. En natuurlijk blijf je vervolgens met de kwestie zitten dat die intelligentie op een of andere manier aan het nageslacht moet worden doorgegeven om daadwerkelijk een rol te spelen in de evolutie van een soort, hetzij op genetische wijze of bij wijze van anderssoortige informatie-overdracht.

p__, hoe kwam je zo op deze vraag? Is het een controversieel onderwerp in de biologie? :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Wordt natuurlijke selectie aangedreven door intelligentie?

Intelligentie, in de breedste zin van het woord, kan de overlevingskansen vergroten, het is dus een eigenschap waarop geselecteerd kan worden, zoals er zovele eigenschappen zijn waarop geselecteerd kan worden (alle eigenschappen lijkt me zelfs). En dat is meteen de beperking, het is één van de eigenschapen waarop geselecteerd kan worden, het kan natuurlijke selectie niet drijven.


Noem eens wat van die andere eigenschappen?

Want ik vraag me af of die niet terug te leiden zijn naar intelligentie.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Wordt natuurlijke selectie aangedreven door intelligentie?

p__, hoe kwam je zo op deze vraag? Is het een controversieel onderwerp in de biologie? :roll:


Ik vroeg het me gewoon af. Of het controversieel is lijkt me sterk, ik heb te weinig kennis van biologie om iets te bedenken wat in dat vakgebied voor controverse zal zorgen 8)

Berichten: 590

Re: Wordt natuurlijke selectie aangedreven door intelligentie?

p___ schreef:
Noem eens wat van die andere eigenschappen?  

Want ik vraag me af of die niet terug te leiden zijn naar intelligentie.


Eigenlijk alles wat aan een organisme zit is daar gekomen door evolutie en dus natuurlijke selectie.

Maar een korte schets:

Voortbeweging (vinnen, pootjes, vleugels), vertering (enorme oppervlaktevergroting bij de mens door lage darm, plooien, villi en microvilli), skelet van bot (vroege dieren hadden het zwakkere kraakbeen), warmbloedigheid (handig om ten alle tijden actief te zijn), bloedstolling etc etc etc .

Kortom, een heleboel dingen die noodzakelijk om te overleven, maar niet in relatie staan tot intelligentie, intelligentie zal bij ieder dier weer ander worden aangewend om iets met zijn pootjes te doen, of om daadwerkelijk te eten, maar dat doet niet af aan de geevolueerde efficientie van die orgaansystemen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wordt natuurlijke selectie aangedreven door intelligentie?

p__ schreef:Op wikipedia zag ik deze definitie van NS:
Natural selection is the phrase used in evolutionary biology to describe the fact that individual organisms should tend to differ in reproductive output when they differ from each other in their ability to tackle the challenges posed by their biological and physical environment.

http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_selection
Niet al te lang geleden las ik dit verhaal over intelligente bacteriën:
...Yet the humble microbes may have a rudimentary form of intelligence, some researchers have found. The claims seem to come as a final exclamation point to a long series of increasingly surprising findings of sophistication among the microbes, including apparent cases of cooperation and even altruism. But there is no clear measurement or test that scientists can use, based on the behavior alone, to determine whether it reflects intelligence.

http://www.world-science.net/exclusives/05...418_bactfrm.htm
Verder naar beneden kun je lezen hoe bacteriën zich gedragen en elkaar 'helpen' in verschillende situaties.

Sommigen offeren zichzelf zelfs op door zelfmoord te plegen.

Dus wordt NS aangedreven door intelligentie?
Ik denk eigenlijk, dit lezende, dat het precies omgekeerd is, dat intelligentei wordt aangedreven door natuurlijke selectie.

hoe beter je ability to tackle the challenges posed by the biological and physical environment

hoe groter je reproductive output

en dus hoe hoger het percentage slimmeriken wordt op den duur. 8)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wordt natuurlijke selectie aangedreven door intelligentie?

inderdaad, een typisch geval van oorzaak-> gevolg dat wordt beschreven als gevolg-> oorzaak.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Wordt natuurlijke selectie aangedreven door intelligentie?

Archeopteryx schreef:Voortbeweging (vinnen, pootjes, vleugels), vertering (enorme oppervlaktevergroting bij de mens door lage darm, plooien, villi en microvilli), skelet van bot (vroege dieren hadden het zwakkere kraakbeen), warmbloedigheid (handig om ten alle tijden actief te zijn), bloedstolling etc etc etc .

Kortom, een heleboel dingen die noodzakelijk om te overleven, maar niet in relatie staan tot intelligentie, intelligentie zal bij ieder dier weer ander worden aangewend om iets met zijn pootjes te doen, of om daadwerkelijk te eten, maar dat doet niet af aan de geevolueerde efficientie van die orgaansystemen.
Zijn die voorbeelden die jij noemde niet allemaal voorbeelden van "abilities to tackle the challenges posed by the biological and physical environment"? Die organen lossen namelijk ook de problemen op waar ze mee te maken krijgen, net zoals de bacteriekolonie met zijn rudimentaire intelligentie het voortbestaan van de kolonie bewerkstelligd.

Ik heb het hier over intelligentie in de breedste zin, dus ook lichamelijke intelligentie en wat nog meer.

Reageer