[Scheikunde] PO magnesium

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

[Scheikunde] PO magnesium

Draai en druk circa 35 cm magnesiumlint zó stevig in elkaar dat er een vrij compacte massa ontstaat. Zorg er echter voor dat een stukje van ongeveer vier cm als een lont blijft uitsteken. Breng het ‘balletje’ in een porseleinen kroesje en plaats dit in een pijpestelen driehoekje op een driepoot. Steek de lont aan (veiligheidsbril!) en laat geheel uitgloeien. Snijd daarna het balletje door.

- Is het overal zilvergrijs van kleur?

- Welke stof is bij de verbranding gevormd?

- Elektronenoverdracht?

De bruinige stof in het binnenste van het ‘balletje’ is magnesiumnitride.

- Formule?

- Elektronenoverdracht?

Spuit nu een weinig water bij. Het gas dat uit het nitride vrijkomt, heet ammoniak (NH3).

- Reuk?

- Vergelijking van de optredende reactie?

Ik zit in 3vwo en snap er helemala niks van. De leraar is onbereikbaar en morgen moet het af. Ik baal echt heel erg. De proef had ik uitgevoerd en de antwoorden op of het overal zilvergrijs is en hoe t ruikt heb ik al. Maar de rest gaat echt boven me pet ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de dikgedrukte vragen.

Berichten: 1.379

Re: [Scheikunde] PO magnesium

Magnesium reageert eigenlijk nog gemakkelijker met N2 dan met O2. Het reaktieprodukt is dan Mg3N2. Als er midden in de bal een tekort aan zuurstof onstaat komt er praktisch alleen maar het gele stikstofnitride.

Het magnesiumnitride in kontakt met water hydrolyseert tot ammoniak en magnesiumhydroxyde:

Mg3N2 + 6 H2O ----------) 2 NH3 + 3Mg(OH)2

Met deze kennis moet je de vragen kunnen beantwoorden. Maar eigenlijk vind ik deze vragen te moeilijk voor een VWO scholier. Zoveel detailkennis kun je bij een beginneling in de chemie nog niet verwachten. H.Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 21

Re: [Scheikunde] PO magnesium

We zijn nog niet klaar en morgen moet het af.We hebben uitstel omdat het zo moeilijk is. Mogen we meer uitleg?

Berichten: 37

Re: [Scheikunde] PO magnesium

Elektronenoverdracht: hiervoor moet je weten wat elektronen zijn en wat ionen zijn. Ik weet niet of je dat al gehad hebt, maar het gaat als volgt.

Magnesium voor je het in brand steekt heeft formule Mg en is neutraal.

Als 2 Mg met zuurstof (\(O_2\), ook neutraal) reageert, springen er per Mg-atoom twee elektronen over naar het zuurstof:
\(2 Mg + O_2 \rightarrow 2 Mg^{2+} + 2 O^{2-}\)
Omdat de ionen samen een vaste stof vormen, schrijven we het stuk na de pijl aan elkaar: \(Mg^{2+}O^{2-}\) en omdat het totaal neutraal is, laten we graag zelfs de ladingen weg: MgO.

Vermoedelijk heb je nog meer uitleg nodig, maar misschien ben je al iets verder op weg.
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on Earth as much as the evolution to a vegetarian diet.

***Albert Einstein***

Reageer